Svaveldirektivet i hamn – och dyrare trafikbrott

Nu är det 2015 – och flera nya regler och lagar förändrar villkoren i transportbranschen. Svaveldirektivet kommer att påverka jobben i hamnarna och cabotagesyndare åker på dyra avgifter.

Nytt år, nya lagar. Flera av de förändringar i lagar och förordningar som riksdagen tagit beslut om under året börjar verka den 1 januari 2015. Till det kommer regeländringar som varit kända längre
En sådan är det så kallade svaveldirektivet som EU beslutade om 2012 och som i sin tur bygger på ett beslut i FN:s sjöfartsorganisation IMO

För att rädda miljön i känsliga havsområden, däribland Östersjön, får svavelhalten i fartygsbränsle efter årsskiftet inte överskrida 0,1 procent. Det innebär att fartygen antingen måste köra på dyrare lågsvavligt bränsle, eller bygga något slags reningsanläggning för att kunna fortsätta köra på samma diesel som förut.

I en analys som myndigheten Trafikanalys gjorde 2013 räknar man med att bränslepriserna i Östersjön kommer öka med 50 till 75 procent de närmaste åren. Vilket i sin tur kan betyda att gods flyttar över till väg och järnväg. Vilket i sin tur skulle kunna leda till färre jobb för stuveriarbetarna på Sveriges östkust.

Än så länge är det dock oklart hur hamnarna faktiskt kommer att påverkas.

– Vi har en kund som övervägde att börja köra på järnväg i stället för med båt. Men nu verkar det som om direktivet inte kommer inte påverka oss så jättemycket 2015 i alla fall, säger Patrik Hörstam, klubbordförande för Transport i Södertälje hamn.

Ju längre upp i Östersjön man kommer desto dyrare blir frakten. På pappersbolaget SCA:s hamn i Sundsvall har diskussionerna om svaveldirektivet varit intensiva.

– Det kommer bli stora kostnadsökningar för företaget, säger Richard Emanuelsson, sektionsordförande för Transports hamnarbetare i Medelpad/Ångermalm.

Även vägtrafiken kommer att påverkas av nya regler.
Den 1 januari slår flera nyheter igenom för taxibranschen. För taxiresor med ett jämförpris över 500 kronor måste chauffören lämna en skriftlig uppgift om hur dyr resan kan bli innan man åker iväg. Samtidigt införs en ny del i det praktiska taxiprovet. Den som vill bli taxichaufför måste praktiskt kunna visa att man kan hitta till en viss adress med hjälp av karta eller gps.

Lennart Sköld är central ombudsman med ansvar för taxifrågor på Transport. Han välkomnar lagen om prisuppgift.
– Det är bra att kunderna får veta vad resan kan kosta.

Transport skulle dock helst se ett reglerat maxpris för taxiresor. Det nya taxiprovet är Lennart Sköld skeptisk till. Han tror inte att det kommer förbättra branschen på något sätt.

– Det tillför inget nytt.
En annan nyhet vid årsskiftet är att den som bryter mot cabotagereglerna kommer få betala kännbara sanktionsavgifter.

Tidigare har brott mot reglerna om otillåten inrikestrafik lett till låga böter. Från den 1 januari kommer det i stället bli sanktionsavgifter på runt 40 000 kronor per gång.

– Det är ett steg i rätt riktning. Men det är alldeles för lågt, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Han anser att sanktionsavgiften måste vara så hög att det inte längre blir lönsamt att bryta mot cabotagereglerna. Dessutom vill han att den som flera gånger bryter mot reglerna ska bli av med sitt trafiktillstånd.

– Åker man fast för olaga cabotagetrafik har man gjort sig skyldig till grov marknadsstörning. Och eftersom vi lever i ett marknadsstyrt samhälle måste det leda till kännbara sanktioner. Det enda som biter är pengar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.