Svävande svar på klurig cabotagefråga

Det är fortfarande oklart om den nya anmälningsplikten för utstationerad arbetskraft också omfattar utländska chaufförer som kör tillfälligt i Sverige. Det framgår av ett samtal till den ansvariga myndigheten, Arbetsmiljöverket.

Den 1 juli ändrades utstationeringslagen. De nya reglerna innebär att utländska företag som skickar arbetstagare till Sverige i mer än fem dagar är skyldiga att anmäla detta till Arbetsmiljöverket.

Det utländska bolaget måste också utse en särskild kontaktperson som ska kunna visa upp dokument som styrker att den utsände arbetstagaren har anställningsvillkor som uppfyller EU:s så kallade hårda kärna. Det vill säga värdlandets minimivillkor för bland annat löner, semester och arbetsmiljö.

När Transportarbetaren skrev om lagändringen på försommaren var det oklart vad som gäller för så kallad cabotagetrafik, när den pågår i sex, sju dagar. Ska den anmälas eller inte?

Har läget klarnat nu? Transportarbetaren ringer upp Arbetsmiljöverket och utger sig för att vara ombud för ett utländskt åkeri som regelmässigt skickar chaufförer till Sverige, för cabotagekörningar i vanligtvis sex, sju dagar. Transportarbetaren ber att få tala med en ansvarig handläggare. Samtalet kopplas fram efter cirka tio minuter.

Vad gäller? De här chaufförerna kommer ofta hit ett par gånger varje månad, en vecka var gång…

Handläggaren, Govend Shafeek, svarar:

– Det låter som att de omfattas av de nya reglerna. Det bästa är att anmäla. För säkerhets skull…

Men vänta nu. Företaget jag företräder vill veta vad lagen faktiskt innebär. Omfattades åkeriets Sverigetrafik av de nya bestämmelserna eller inte?

– Det är företaget själva som vet bäst. Det är inte Arbetsmiljöverket som avgör om det är fråga om utstationerad arbetskraft.

Men stopp: En svensk tillsynsmyndighet måste väl kunna svara på hur lagen ska tolkas? Det kan väl inte vara upp till ett enskilt utländskt transportföretag att chansa. Då riskerar man ju straffavgift, om man väljer att inte anmäla…

– Har du läst utstationeringslagen. Där framgår vilka som omfattas.

Ja, jag har läst lagen och det framgår inte vad som gäller i cabotagefallet. Det vill säga när tillfälliga inrikestransporter pågår i mer än fem dagar.

– Men utför chaufförerna en tjänst i Sverige?

Ja, de utför ju godskörningar. Hämtar eller lämnar gods hos olika kunder…

– Ja, men då omfattas de! Då ska de anmäla!

– Är du verkligen säker?

– Nej.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.