”Svarta löner finns över huvud taget inte inom vår sektor”

Richard Engström är vd på ICM. Han tillbakavisar bestämt alla uppgifter om att företaget skulle använda sig av lågbetald utländsk arbetskraft. – Visst, vi har många expressarbetare med utländsk bakgrund. Men alla får självklart avtalsenlig lön. Och vi hyr inte in folk. Behövs extra personal tar vi dem från vår partner, NFB, eller så anlitar vi underentreprenörer som gör jobbet.

Intervjun med Richard Engström är ovanlig på en punkt. Den börjar med att Engström på eget initiativ skriver ett mejl till Transportarbetaren, med hälsningen:

”Enligt uppgift skriver du nu texter om våra bolag NFB och ICM, där både anställda och konkurrenter intervjuas. Inom NFB och ICM ser vi positivt på transparens, vi har inget att dölja. I stället för att basera artikeln på lösryckt skvaller och desinformation från våra konkurrenter eller anonyma källor är du välkommen att ta direkt kontakt med mig.”

Två dagar efter mejlet sitter jag i NFB:s och ICM:s gemensamma lokaler i Botkyrka, söder om Stockholm. Ute på asfaltsplanen står röda flyttbilar på rad. Längs staketet finns även personbilar. Ett par är polskregistrerade. Tvärs över gatan, bara ett stenkast bort, ligger Alfa Quality Movings stora magasin.

Vi sätter oss i ett konferensrum. Richard Engström är sammanbiten. Han undrar oroligt vad Transportarbetaren kommer att publicera, vilken inriktning artiklarna kommer att ha…

Min första fråga handlar om Konkurrensverkets granskning av NFB, ICM och Alfa. Hur har den påverkat bolagen?

Engström säger:

– En del kunder ställer frågor och utredningen tar en massa kraft och energi. I övrigt har vi inte påverkats, det finns ingen som helst grund för Konkurrensverkets misstankar.

– Påståendet om prissamverkan baseras på en långsökt teori, en hypotes, om att två aktörer som har insyn i en marknad förväntas göra samma bedömningar och lägga likartade anbud vid en upphandling.

Konkurrensverket utreder också om de berörda bolagen delat upp marknaden på ett otillåtet sätt. Även det avfärdar Engström:

– Det är riktigt att både NFB och ICM gjort sig av med verksamheter där det var svårt att få lönsamhet. Utlands-
flyttar är komplicerade och innebär
att man får ligga ute länge med pengar.

Enligt Richard Engström omsätter hela flytt- och magasineringsbranschen uppåt tio miljarder kronor per år.

– Av den marknaden har NFB och ICM 1–1,5 procent vardera. Konkurrensverket är fel ute.

När det gäller priserna i flyttbranschen håller ICM:s vd med om att de generellt sett är nedpressade. Men han tycker inte att de ersättningar som nu gäller i de offentliga kontrakten är orimligt låga.

Hur går man då runt på 230 kronor i timmen för en expressarbetare? Hur ser kalkylen ut?

– Vi lägger en massa anbud. Varje projekt har sina egna förutsättningar. Vi offererar timpriserna på allt mellan 230 och 500 kronor för en expressarbetare. Men timpriset är bara en parameter. I avtalen ingår också tilläggstjänster, med separat prissättning, som kan ge synergieffekter

Richard Engström anger den normala lönekostnaden till 210–215 kronor för en expressarbetare.

– Men, säger han, vi har väldigt många unga anställda. Då är arbetsgivaravgiften lägre. Dessutom har vi en del lönebidragare som jobbar hos oss. Så vår genomsnittskostnad ligger långt under 210–215 kronor.

När det gäller den kraftiga rabatten på 80–85 procent på kommunala uppdrag, medger Engström att det är ett ”problemområde”:

– De gånger rabatten utgår gör vi en förlust på just det uppdraget. Samtidigt har det varit en hel del missuppfattningar kring när den ska gälla.

Kunder har brutit avtalet som förhandlades fram av Kommentus. Richard Engström påpekar att det handlar om en kund, Svenska Bostäder.

– Vi gjorde ett antal misstag och det finns fog för kritiken. Men vi tycker att det var synd att de sa upp avtalet.

En rad intressenter i branschen menar att de låga priserna bäddar för systematiskt fusk när flyttbolagen fakturerar stat och kommuner. Bilden bekräftas av anställda eller före detta anställda i ICM och NFB.

– Det får stå för dem som hävdar detta. Jag har egentligen ingen kommentar. I våra bolag finns inget systematiskt fusk. Däremot är vi inte felfria. I alla branscher, i alla företag, gör man ibland misstag.

Transportarbetaren har pratat med åtskilliga företagare i flyttbranschen och en rad anställda eller före detta anställda i ICM och NFB.

En utbredd uppfattning är att utländsk, lågavlönad arbetskraft utför en stor del av flyttjobben i storstäderna. Det gäller i hög grad NFB och ICM, uppger man.

Richard Engström reagerar starkt mot beskrivningen:

– Vi har cirka 200 anställda och är förmodligen den flyttfirma i landet som har störst andel egen anställd personal. Bland dem finns det många olika nationaliteter. Det är vi stolta över. Till 85 procent täcker vi vårt personalbehov med egna expressarbetare.

– Vi hyr inte in personal, annat än undantagsvis. Behöver vi förstärkning tar vi in underentreprenörer, där avtalen är sådana att det är möjligt.

En person som jobbat flera år på NFB har pratat med ryssar, polacker och andra arbetskamrater.

Han berättar om löner på 70–80 kronor, till och med svarta pengar. Kommentar?

– Det stämmer inte! Vi betalar enligt kollektivavtalet. Svarta löner finns över huvud taget inte inom vår sektor. Flyttbranschen har förändrats i grunden de senaste 20 åren. Svart betalning håller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.