Svårt nå ut med kunskap om klimatet till medlemmar

Transport vill gå i bräschen för miljövänliga transporter. Men intresset för förbundets studiematerial om klimatet har hittills varit svalt. – De här frågorna är minst sagt abstrakta. Det är svårt att få folk att engagera sig på längre sikt, säger förbundsordförande Lars Lindgren.

Under våren 2013 lanserade Transport sin satsning på klimatet. Under ett seminarium i Stockholm slog förbundet fast vikten av att facket engagerar sig i transportbranschens klimatomställning. Samtidigt lanserades boken ”Transport och klimathotet” och ett tillhörande studiematerial för den som på egen hand ville lära sig mer.

– Jag hade tankar om att boken skulle kunna leda till olika informationsinsatser eller studiecirklar. Men så ser kanske inte världen ut längre, att man drar i gång en studiecirkel, säger Lars Lindgren.

Han tror att det finns flera anledningar till att Transports medlemmar inte har tagit till sig informationen i den grad som förbundet hoppades på.

– För det första är det svårt att få folk att se konkreta resultat med klimatarbetet. Och det är svårt att omsätta texterna från boken i konkret handling. Många är också jävligt trötta på klimatfrågan, men man måste förstå att världen kan se helt annorlunda ut i framtiden om vi inte gör något nu.

Han tror också att sättet man valde kanske inte ligger helt rätt i tiden.

– Vi hade kunnat göra mycket mer. Vi har producerat en jättebra bok, ett bra material, men vi har inte fått den spridning som vi velat. Det gynnar inte oss att vi har en pall med böcker som vi inte får ut. Kanske är det så att pappersboken, eller informationshäftet är ”out of time”, funderar han.

Trots den begränsade spridningen bland medlemmarna tycker Lars Lindgren ändå att Transport lyckats nå ut med att förbundet vill arbeta för klimatet.

– Det finns ju de som har uppmärksammat att vi har gjort det här. Naturskyddsföreningen till exempel, men även andra fackförbund, som säger att Transport är de enda som gör något.

Och arbetet fortsätter. När det globala klimatmötet startar i Paris i dag finns två transportare på plats. På hemmaplan funderar förbundet på hur det ska nå ut till medlemmarna.

Tanken är att det ute på avdelningarna ska finnas någon tar ett extra stort ansvar för att föra ut information och starta debatt om transporterna och klimatet.

– Vi har försökt lägga ut det här ansvaret på de regionala skyddsombuden, men det har inte riktigt kommit ända fram på grund av interna organisatoriska orsaker. Nu får vi se hur vi ska gå vidare, säger Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.