Svårt att slippa backa

I Sollentuna kommun finns ett stort antal gator där sopbilar måste backa in för att hämta avfall. En av de riktigt knepiga är Bivägen. I nuläget finns ingen lösning på problemet, som återkommer på flera håll i landet.

I Sollentuna kommun finns ett stort antal gator där sopbilar måste backa in för att hämta avfall. En av de riktigt knepiga är Bivägen.
I nuläget finns ingen lösning på problemet, som återkommer på flera håll i landet.

En gång i veckan hämtar bilen från RenoNorden hushållsavfall från Bivägen i Sollentuna. Att köra framåt går inte, eftersom det inte finns någon vändplan. Backning är därför det enda alternativet för att komma nära och tömma kärlen. Och det krävs en erfaren backare för att klara det, vägen är så smal att trädgrenarna slår mot rutan när den stora sopbilen passerar.

– Tänk att åka här när det är snövallar. I mörkret, säger Elias Ayata.

Det är han och kollegan Per Johansson som kör i området, och gatan är bara en av många i kommunen som är svårtillgängliga.

Problemen är inte okända för Sollentuna energi, det kommunägda bolaget som köper in uppdraget för kommunens räkning. Företaget ingår i SÖRAB, ett regionalt avfallsbolag där nio kommuner samarbetar för att förbättra avfallshanteringen.

2009 började projektet att ta fram en gemensam avfallsplan. Första steget var en kartläggning över hämtningar där det finns svårigheter. Då identifierades flera områden där det krävs inbackningar. Entreprenörer och skyddsombud från hela regionen var med, och arbetet med att hitta bra lösningar påbörjades.

Men problemen tar tid att lösa.

– Att kommunicera är viktigt. Entreprenörerna berättar vilka problem de har och vi försöker lösa dem i dialog med fastighetsägarna. Det är ett ständigt pågående arbete, säger Kristina Sjöblom, avfallschef.

Hon menar att den stora svårigheten är att få arbetsmiljölagen och miljöbalken att fungera ihop i praktiken, och att få alla nöjda, vilket kräver dialog och samarbete. För Bivägen finns, just nu, ingen bra alternativ lösning, men kommunen är medveten om problemet.

Drygt 200 meter in på den smala vägen svänger den skarpt åt höger. Just den här dagen står en röd skåpbil parkerad precis i hörnet. Det gör att Per och Elias inte ens kan köra den sista biten utan får hämta och dra kärlen till bilen.

Renhållarna skulle gärna se att större sopkärl placerades i slutet av vägen så att de boende kunde lämna sina sopor där, men enligt Sollentuna energi finns det inte plats nog.

– Vi testade det tidigare och det fungerade inte eftersom det är så tätbebyggt. Framkomligheten blev begränsad, säger Kristina Sjöblom.

Det finns inte heller mark tillgänglig för att kunna bygga om vägen.

Problemet med backningarna ligger i riskerna de medför.

– Vi har varit nära att köra över cyklister och barn. Bara förra veckan var det en snabb cyklist som dök upp bakom bilen. Vi brukar hjälpas åt att hålla koll när vi backar, men det är lätt att missa något, säger Per Johansson.

Backande sopbilar finns dock inte bara i Sollentuna, utan i hela Sverige. I början av året var frågan till exempel uppe hos Sita i Norrtälje och i somras hos avfallsbolaget Rambo i Hunnebostrand i Bohuslän. Så sent som i oktober beslutade Arbetsmiljöverket också att stoppa backningar på trånga stadsgator i Borås.

För Anders Olsson, som är huvudskyddsombud hos RenoNorden, är problemen med backningar ständigt återkommande. Han har ofta kontakt med Arbetsmiljöverket och med kommunerna för att försöka hitta bra lösningar.

– Om en anställd ringer mig så kontaktar jag arbetsledningen med ett föreläggande. Men om det är akut risk så kan jag lägga ett hämtstopp för att tillfälligt stoppa hämtningar på den adressen, säger Anders Olsson.

Huvudansvaret för att lösa problem med arbetsmiljö och trafiksäkerhet ligger hos arbetsgivaren. Transportarbetaren har försökt nå RenoNordens driftchef, Roy Åsheim, och företagets vd, Peter Ekholm, för en kommentar, utan att lyckas.

Trots svårigheterna med att undvika inbackningar menar sophämtarna i Sollentuna att det är viktigt att fortsätta påtala problemen.

– Folk orkar inte ta fajten, men om inte vi sätter ner foten kommer det inte att rättas till. Det går att hitta lösningar om man vill, säger Elias Ayata.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.