Scania i Södertälje har 500 transporter om dagen i Europa.
Close
Scania i Södertälje har 500 transporter om dagen i Europa.
Close

Svårt att behålla kontrollen med flera leverantörer

En av de chaufförer vi träffade har kört gods åt både Ikea, Scania och AB Volvo. Har dessa företag något ansvar för chaufförernas arbetsvillkor? När vi frågar blir svaret ja – men med många underleverantörer involverade är det lätt att tappa kontrollen.

– Vi har 500 transporter om dagen i Europa och kan inte i detalj kontrollera varenda en, säger Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania. Men vi kan absolut bli bättre. Det är rapporter som den du ger som visar att det finns en hel del mer att göra.

Hur långt ner i leverantörskedjan sträcker sig ert ansvar?

– Per definition är det underleverantören som är ansvarig för sin underleverantör. Vi förutsätter att alla som anlitas ska följa de avtal som vi har tecknat med dem. Det låter jätteenkelt men vi fattar att det inte fungerar alla gånger. Vi överväger nu att öka vår egen insats för att säkerställa att våra avtal verkligen följs.

På Ikea Sverige säger Daniela Rogosic, pr- och pressansvarig, att företaget har en uppförandekod som leverantörerna är tvungna att följa för att få köruppdrag.

– Vi gör revisioner minst vartannat år och när vi upptäcker att uppförandekoden inte efterlevs gör vi revisioner omedelbart. Det har hänt att vi har avslutat samarbeten. Vi gör också regelbundet intervjuer med chaufförerna inom flera olika områden, framför allt arbetsvillkor och arbetsmiljö.

En av chaufförerna jag träffade kunde leverera till er på mycket dåliga villkor utan att ni upptäckte det.

– Det är jättetråkigt att höra. Vi förväntar oss att vår uppförandekod ska efterlevas i alla led. Det finns stora utmaningar i branschen med en lång kedja av underleverantörer. Vi vill vara med och påverka den positivt.

Maria Böös, ansvarig för socialt ansvarstagande på Volvo group trucks operations, säger att de krav som företaget ställer på sina transportörer gäller för alla.

Vad gör ni för att säkerställa att kraven följs?

– Innan vi upphandlar en transport går transportörerna igenom en process av frågeformulär och utvärderingar. Då har vi frågat om allt från deras finansiella status till kapacitet och miljökrav, om de kan följa kraven på socialt ansvartagande och så vidare. Sen görs det ju uppföljningar där man ställer samma frågor igen. Vi tycker vi har den kontroll som behövs utifrån det ansvar som vi har.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.