Svaren på miljöarbetarnas konfliktfrågor

Ett konfliktvarsel väcker många frågor. Nu har turen kommit till miljöarbetarna att få svar om blockaden. Ombudsman Jerker Nilsson reder ut frågor som: Varför har Transport har varslat om konflikt? Hur gör jag när jag ser att jag inte hinner hem till driftstället på ordinarie arbetstid? Och vad gör jag om arbetsgivaren medvetet försöker kringgå blockaden?

Informationen för bevakningsanställda kan du läsa här.
Frågor och svar för åkeri- och terminal finns här.

Varför varslar Transport om konflikt?

Kollektivavtalet för Miljöarbetare gick ut den 28 februari. Sedan i höstas har Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, förhandlat om ett nytt utan att komma överens. Nu lägger vi ytterligare tyngd bakom våra krav genom att varsla om stridsåtgärder.

Vem har bestämt att vi ska gå ut i konflikt?

Det har Transports medlemmar gjort, via avtalsdelegationen som består av miljöarbetare från hela landet. Det är avtalsdelegationen som sagt nej till arbetsgivarnas bud, och tillsammans med förbundsstyrelsen kommit fram till att vi måste ta strid för våra krav.

Vilka krav har Transport ställt?

  • Avtalets längd ska vara ett år. Löneförhöjning med 860 kronor i alla tabeller. Alla ersättningar, inklusive lägsta semesterlön, ska höjas lika mycket.
  • Inhyrning av personal måste begränsas och regleras så att fast anställda inte kan sägas upp och ersättas med inhyrd arbetskraft. Transport har lagt ett konkret förslag till ny text i avtalet: ”Tidigare anställd med återanställningsrätt ska ha förfrågan om och företräde till återanställning innan anlitade av bemanningsföretag sker.”
  • Förbundet kräver också en reglering som hindrar att ”tredje man”, exempelvis kundföretag, kan kräva alko- och drogtester, utdrag ur belastningsregistret och andra kontroller som kränker medlemmarnas personliga integritet.
    Ett övergripande ansvar för huvudentreprenörer som lägger ut arbete eller uppdrag på underentreprenörer i flera led. Alltså samma fråga som Byggnads slogs för.
  • Miljöarbete är slitsamt. Transport vill av en pensionsfond liknande den hamnarbetarna fått.

Så vad händer nu?

Efter att förhandlingarna strandade den 4 april kl 18.10 har förbundsstyrelsen tagit beslut om stridsåtgärder. Konfliktåtgärderna består av följande åtgärder riktade mot alla företag anslutna till BA inom Miljöarbetareavtalets område:

  1. Blockad mot övertids- och mertidsarbete. Gäller samtliga arbetstagare inom verksamhetsområdet. Blockaden gäller i förhållande till den arbetstid som var fastställd att gälla den 28 mars 2013.
  2. Blockad mot nyanställning och inhyrning av personal.

Konfliktåtgärderna träder i kraft onsdagen den 24 april 2013 klockan 12.00och består till dess avtal träffats mellan parterna eller annat meddelas. De scheman som kommit senast 15 april gäller när konflikten bryter ut.

Varför tar Transport inte ut alla i strejk på en gång?

Därför att varje strid handlar om att välja vapen. Övertidsblockader är ofta effektivt, de orsakar stor irritation hos arbetsgivarna. Det har också den fördelen att arbetsgivare som slarvar mycket med schemaläggning och anställningsformer, drabbas hårdare. Vi ska kunna trappa upp, inte bränna allt krut på en gång.

 

Vad räknas som övertid och mertid?

Övertid gäller dig som är heltidsanställd. Mertid är motsvarande begrepp för deltidsanställd. Eftersom det finns många olika schema- och arbetstidsupplägg är det svårt att ge ett entydigt svar, men grovt räknat: över-/mertid är varje minut utöver schemat. Vid tveksamheter, kontakta din klubb eller avdelning.

Vad räknas som nyanställning eller schemaförändring?

Varje tillsättning eller förändring av tjänster. Hit räknas också varje gång en timanställd påbörjar en ny period hos arbetsgivaren. Varje enskilt arbetstillfälle är en ny anställning i sig.

Jag är visstidare, ”extra vid behov”, och inte med i Transport. Arbetsgivaren har satt mig under hård press att jobba, trots att jag vill respektera blockaden.

Ditt bästa skydd är att gå med i Transport. Det är den fackliga grundtanken – att enskilda ska slippa ta omöjliga beslut.

”Extra vid behov” får användas vid tillfälligt och kortsiktigt behov av arbetskraft och får inte täcka ett kontinuerligt behov. Men i händelse av konflikt kommer kanske tonen att vara en annan. Är du med i ett annat fackförbund eller inte med alls men ändå stöttar konflikten så ska du hävda rätten att förhålla sig neutral vid en arbetsmarknadskonflikt.

Min arbetsgivare hävdar att jag måste jobba eller bevisa att jag är med i Transport.

Rätten att vidta stridsåtgärder är grundlagsskyddad. Det innebär att en arbetsgivare inte kan tvinga en anställd att utföra arbetsuppgifter som är satta i blockad. Med andra ord kan du inte tvingas att jobba om du stödjer konflikten, trots att du inte är med i facket.

Arbetsgivaren får inte heller kräva att du styrker ditt medlemskap – det är din ensak. Detta gäller vare sig du är med i Transport, annat fackförbund eller inget fack.

 

Jag är med i facket men mitt företag har bara hängavtal och är inte med i Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Omfattas jag av konflikten?

Nej, du jobbar som vanligt.

Övertid kan ju uppstå på en massa olika sätt – så hur gör man rent praktiskt?

En mängd olika situationer kommer uppstå och vi kan bara ge generella svar. Till att börja med ska du vägra gå med på beordrad övertid och säga nej till schemaförändringar. Det bästa är framförhållning. Klargör för arbetsledningen att du kommer respektera blockaden.

Hur gör jag när jag ser att jag inte hinner hem till driftstället på ordinarie arbetstid?

Om du är ute på vägen och ser att du kommer att bryta mot övertidsblockaden, kontakta i god tid din arbetsgivare. Arbetsgivare har i princip två val att välja när du ringer. Endera så kortar han ner rutten så att du är hemma vid ordinarie arbetstid. Eller så kommer ni överens om var du ska ställa bilen och var du lägger nycklarna.

Om någon, arbetskamrat, oorganiserad eller arbetsgivare bryter mot blockaden, kontakta avdelningen.

Vad gör jag om arbetsgivaren försöker övertala mig att jobba över ändå, med argument om att företaget går i konkurs eller att verksamheten är samhällsviktig?

Hänvisa arbetsgivaren till Transport och att i så fall begära dispens från stridsåtgärderna. Tills annat besked kommer från förbundet, ska du inte jobba över.

Får jag konfliktersättning?

Medlemmar i grupper som berörs av arbetsnedläggelse (strejk) kommer att få ersättning från förbundet. Kontakta din avdelning.

 

Jag tycker det är fel krav vi slåss för och jag är missnöjd med Transport…

Förbundet har lagt ned ett omfattande arbete med att ge medlemmarna möjlighet att lämna in förslag. Dessa har sedan avtalsdelegationen behandlat och prioriterat inbördes.

Du har säkert hört uttrycket ”Enade vi stå, söndrade vi falla”. Under en konflikt ställs vi alla på prov. Det händer att folk i praktiken spelar rollen som strejkbrytare, trots att man inte hade någon helst avsikt till det – bara för att man inte tänkte efter.

Efteråt, när konflikten är avklarad, när vi förhoppningsvis vunnit gehör för våra krav, är du mer än välkommen att lufta dina åsikter och komma med förslag på vad som borde ändras. Kanske själv delta i det arbetet – förspelet till nästa avtalsrörelse börjar ju i samma stund det gällande avtalet skrivs under!

Vad gör jag om en arbetskamrat medvetet verkar bryta mot blockaden?

Det absolut viktigaste under en konflikt är att hålla ihop. Den som tänker ”äsch, det kan väl inte spela någon roll”, eller tror att en strejk eller blockad är ett smörgåsbord man kan välja från, har missförstått grundläggande fackliga principer.

Försök förklara detta för din arbetskamrat. Ställ dig – och din arbetskamrat – frågan: Stärker det stridsmoralen om man inte kan lita på varandra? Finns det en enda facklig strid som vunnits genom oenighet och splittring? Hjälper inte det, kontakta din klubb eller avdelning. Medlemmar i Transport har rättigheter och skyldigheter enligt förbundets stadgar. Att kringgå en blockad kan vara grund för uteslutning ur förbundet.

Vad gör jag om arbetsgivaren medvetet försöker kringgå blockaden?

Kontakta din klubb eller avdelning! Vad Transport i så fall kan göra är att lägga ett utökat varsel mot just det företaget.

 

Hur länge kommer konflikten pågå?

Tills parterna kommit överens om ett avtal. Hur lång tid det tar, vet vi inte. Helt säkert är dock att det går snabbare om vi håller ihop. Om alla ställer upp nu, kan förhoppningsvis uppoffringen bli minimal för miljöarbetarna men desto jobbigare för företagen.

Jag hade en annan fråga som jag inte fått svar på…

Ta kontakt med din klubb eller avdelning!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.