Svårare att påverka

Krisen har medfört stora försämringar för arbetare i Grekland. Sänkta löner har blivit vardag och beslut som kör över kollektivavtalen är inte längre ovanligt. Giorgos Gogos, generalsekreterare i Piraeus hamnarbetareförbund kallar det en nedmontering av det rättsliga regelverket.

– Sedan krisen slog till har det blivit helt andra förutsättningar för oss. Hela det rättsliga regelverket har monterats ned. Trojkan och regeringen har sett till att alla delar av arbetsrätten har försämrats, säger Giorgos Gogos.

Han är generalsekreterare i Piraeus hamnarbetareförbund, ett litet fackförbund för de 350 hamnarbetare som är anställda av det statligt ägda hamnföretaget Piraeus port authority. Organisationsgraden ligger på nästan hundra procent.

Under de senaste tre åren har förbundet, liksom andra fack i hela Grekland, deltagit i ett stort antal generalstrejker för att få ledarna i landet att ta arbetarna och befolkningens rättigheter på allvar. Flera gånger har regeringen beordrat tillbaka de strejkande arbetarna till sina jobb.

Senast den 20 februari i år hölls en 24 timmar lång storstrejk, där kampen för kollektivavtal och stopp för lönesänkningar stod i fokus.

– Förutom lönesänkningarna, på cirka 35 procent jämfört med 2009 års inkomst, har vi haft stora skattehöjningar som gör att värdet av inkomsten har minskat betydligt.

Och det drabbar både arbetare och pensionärer, säger Giorgos Gogos.

Trots strejkerna anser han att det saknas självförtroende bland fackförbunden för att kunna påverka på riktigt.

– Många medlemmar har förlorat förtroende för systemet. Det har hänt upprepade gånger att en facklig ledare har fått en post som högt uppsatt politiker när hans parti har fått makten. Därför tycker vi att vi måste börja om från grunden och försöka lämna partipolitiken utanför. Med tanke på den snabba, negativa, utvecklingen är det svårt. Men om vi inte står upp för arbetarnas rättigheter är det ingen som gör det, säger han.

Trojkan skyller landets stora skulder på staten och den offentliga sektorn. Enligt den principen är det också där pengarna ska hämtas tillbaka – genom höjda skatter och sänkta löner.

Men Giorgos Gogos menar att de privata företagen såg sin chans. Med hjälp av lobbying, har de fått trojkan och regeringen att gå med på sänkta löner och försämrade kollektivavtal, även inom den privata sektorn.

– Självklart måste vi vara självkritiska. Den offentliga sektorn har inte fungerat som den borde. Men det här är ett resultat av den politiska styrningen. Vi måste rensa upp i den offentliga sektorn, få bort de som inte sköter sitt jobb och bevisa för samhället att vi är ärliga och produktiva, säger han.

Om inget händer tror Giorgos Gogos att det kommer att gå riktigt illa. Han menar att Grekland är på gränsen till en humanitär katastrof, där arbetslösheten på omkring 30 procent spelar en stor roll.

– För oss har det hela tiden varit klart att trojkans förändringar skulle leda till den här situationen. Om man sänker lönerna sjunker konsumtionen. Även medelklassen, som har pengar, väljer att inte spendera eftersom de är rädda.

– Dessutom har vi haft skattehöjningar som har gjort att många familjer har tömt sina reserver, säger han.

Vad är lösningen på problemen?

– Att byta regering eller, om det inte går, att den nuvarande regeringen byter inriktning och blir mer socialt orienterad. Jag vet att vi har en stor skuld, men länder har fått skulder avskrivna förut. Om EU inte har en stark solidaritetskänsla, vad har EU då? Den här situationen beror inte på att vi, det grekiska folket, är lata och korrupta. Det är våra politiker som ligger bakom det här, säger Giorgos Gogos.

Han påpekar att det finns ett stort missnöje med den politiska styrningen och menar att även om det kallas demokrati så har makten hamnat hos fel personer.

– Om vi i EU vill kunna motstå förändringarna måste vi jobba tillsammans. Vi i Pireaues hamnarbetareförbund hoppas att våra kollegor i Sverige, i de fackliga internationalerna ITF och i IDC, hjälper oss och jobbar för solidaritet mot ett gemensamt mål, säger han.

Förbundet håller just nu på att förhandla fram ett nytt kollektivavtal för sina medlemmar, men Giorgos Gogos beskriver det som att förhandla med en pistol mot huvudet.

Arbetsgivarna vill att de ska gå med på ytterligare lönesänkningar. De tidigare har genomförts utan fackförbundens godkännande.

– Men det blir lättare för dem om vi säger ja. Vi försöker behålla de förhållanden vi har nu och propagerar för att det ska bli fler och mer jobb så att vi kan minimera antalet dagar utan arbete. Men om vi jobbar mer vill vi ha skälig lön för det. Det är det svårt att få arbetsgivaren att gå med på i det här läget.

Strejk är i nuläget inte en lösning som förbundet förespråkar, eftersom det leder till uteblivna inkomster. Men om det inte går att enas om en rättvis lösning utesluter man det inte.

Kommer det att fungera?

– Jag är normalt sett en optimistisk person, men under de senaste tre åren har jag inte haft rätt. Jag vet inte vad framtiden för med sig, men vi ska göra vårt bästa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.