Stort intresse för löneandelsfrågan

Forskarna i det Transportstödda Löneandelsprojektet har kommit fram till att löntagarnas andel av företagens produktionsvinster har sjunkit kraftigt sedan 80-talet. Resultatet presenteras i boken "Den sänkta löneandelen" som släpptes i går, tisdag, vid en paneldebatt. I en fullsatt sal diskuterades frågan och dess effekter.

Hur ska företagens produktionsresultat fördelas? Hur stor andel bör gå till löner och till de anställda och vad är en rimlig vinst för kapitalägarna?

Det är frågor som har debatterats allt mindre de senaste 20 åren. Samtidigt har perioden präglats av återhållsamhet när LO-förbunden gått in i löneförhandlingar med arbetsgivarna.

Transport har ifrågasatt LO:s återhållsamma linje och vill blåsa liv i den kontroversiella debatten om löneandel kontra vinst.

Förbundet har, genom Elin och Charles Lindleys stiftelse, bidragit med pengar till ett projekt där ekonomer och forskare har tittat på hur stor del av företagens produktionsvinster som går tillbaka till löntagarna och hur mycket som stannar hos ägarna.

De första resultaten presenterades på en workshop för ett år sedan, och nu släpps boken med forskarnas samlade slutsatser.

Redan för några veckor sedan blev teorierna uppmärksammade. I SVT:s dokumentär ”Lönesänkarna” visades hur politiska beslut har ökat näringslivets vinster med målet att det skulle leda till investeringar, och därmed skapa fler jobb. Något som inte har infriats, vilket i stället har lett till ökade klyftor och en försämrad välfärd.

Forskarna som deltagit i projektet är överens om att löneandelen har sjunkit sedan 1980-talet. Men i debatten efter SVT:s program har flera nationalekonomer ifrågasatt siffrorna och statistiken som används, och pekat på att utvecklingskurvan egentligen inte visar på några större förändringar under 1900-talet.

Bokens redaktör, doktoranden Erik Bengtsson, var en av kvällens deltagare. Han menade att siffrorna som kritiken bygger på är missvisande. Dels eftersom de är ouppdaterade, och dels eftersom man inte kan titta på löneandelsutvecklingen som en lång serie.

– De siffror som jag har använt sträcker sig längre och redovisas på ett annat sätt. Jag tycker att det är intressant att diskutera varför löneandelen ibland är låg och ibland är hög. Det beror på att det finns episoder i historien där olika saker har påverkat utvecklingen, sa han.

Förutom Erik Bengtsson medverkade också den före detta LO-ekonomen Sandro Scocco, Aftonbladets politiska redaktör Karin Pettersson, och Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.

Deltagarna diskuterade bland annat vilka åtgärder som kan vända den sjunkande löneandelen. De var överens om att det krävs en ökad efterfrågan och konsumtion i Sverige, och att låga löner och fokus på export inte är lösningen.

– Var ska efterfrågan ta vägen om vi alla sänker lönerna? Ska USA köpa allt? Det kommer de inte att göra, sa Sandro Scocco.

Debatten började med en något pessimistisk syn om att globaliseringen sätter käppar i hjulet för utvecklingen och Erik Bengtsson använde ordet tvångströja för att beskriva hur globaliseringen påverkar de enskilda ländernas handlingsförmåga.

Sandro Scocco menade dock att det fortfarande finns handlingsutrymme och tog de skilda skattesatserna i olika delar av Europa som exempel.

– Något som skulle vara intressant i globaliseringsdebatten är att titta på hur manöverutrymmet faktiskt ser ut.

Markus Pettersson, Transports representant i debatten, försökte också upprätthålla en mer positiv syn.

– Som facklig representant struntar jag i vetenskapen, jag tror att vi kan förändra världen, vad ni än säger. Handlingsutrymmet kanske inte längre är lika stort som det en gång var, men det finns fortfarande möjlighet.

Men han påpekade också att facket i större grad måste våga vidga sina horisonter.

– Vi har en globaliserad arbetsmarknad, men en nationellt orienterad fackförbundsorganisation. Även om vi är bra på att prata om internationell solidaritet är det inte alltid så mycket som händer rent konkret. Någon gång måste vi förhålla oss till att världen har förändrats och det kanske inte räcker med den fackliga organisation vi har i dag.

En fråga som väcktes var hur synen på det europeiska samarbetet och EMU har förändrats i och med krisen.

– Hur LO ser på saken kan jag inte svara på men jag tror inte att någon skulle vilja gå med i EMU nu, sa Karin Pettersson.

Hon fortsatte:

– Vi har enormt stora obalanser i den europeiska ekonomin. Men det kan vara så att vi behöver mer politisk samverkan, fast med en annan politik. Jag är inte beredd att döma ut ett europeiskt samarbete, med vänsterstyrda regeringar kanske jag till och med skulle säga ja till EMU.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".