
Stororder av eldrivna sopbilar
Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.
Enligt Prezero är tillgången till laddstationer en stor utmaning i övergången till eldrift. Därför kommer bolaget att göra en mångmiljoninvestering vid depåerna i norra och södra Stockholm.
Ett nytt drivmedel kommer inte nödvändigtvis att behöva förändra miljöarbetarnas arbetssätt, säger kommunikationsansvariga Lars Lindvall.
– Med den typ av hämtning vi utför i dag räcker batterikapaciteten för en normal dags körning och fordonen laddas under natten. Med en väl utbyggd laddinfrastruktur där snabbladdning kan ske, om behov skulle uppstå, behöver inte tiden för att ladda fordon nämnvärt överstiga den tid det tar att tanka med fossila bränslen.
Inköpet är ett initiativ från bolaget och inte ett upphandlingskrav. Men i framtiden kan det bli nödvändigt med krav om specifika drivmedel från upphandlarna, anser Prezeros talesperson.
– För att inte snedvrida konkurrensen är det viktigt att upphandlingar sker så att inte miljömässigt sämre alternativ gynnas på bekostnad av miljömässigt bättre alternativ, säger Lars Lindvall.
Vad är den långsiktiga planen för eldrift. Hur stor del av flottan går på el om tio år?
– Väldigt svårt att prognosticera. Men med en väl utbyggd infrastruktur för laddning och liknande förutsättningar vad gäller energipriser kan vi i dagsläget inte se några funktionella hinder för att byta från fossila bränslen till eldrift i den takt vår fordonsflotta behöver bytas ut. Det skulle innebära större investeringar för oss per fordon men lägre driftkostnader med minskade behov av service och reparationer, säger Lars Lindvall.