Stora risker för väktare

Hot, våld och risk för skador. Bevakningsbranschen är till för att skydda andra, men många företag är dåliga på att skydda sina anställda. Vid en inspektion av Arbetsmiljöverket i Norrland fick hela nio av tio företag krav på att förbättra arbetsmiljön.

Arbetsmiljöverket har inspekterat två tredjedelar av Norrlands bevakningsföretag. Och resultatet är nedslående. På dessa punkter behöver arbetsmiljön förbättras:

* För nästan en av tio bevakningsföretag brister det i första hjälpen, krisstöd eller i den psykosociala arbetsmiljön.
– Personal som varit med om en våldsam situation kan må dåligt både på jobbet och i sitt privatliv, säger Carina Johansson, projektledare för inspektionen, region Nord, Arbetsmiljöverket.

* En av fem av de granskade bevakningsfirmorna missar att bedöma riskerna där de faktiskt utför sitt uppdrag.
Det gemensamma för bevakningsföretagen är att de utför sitt uppdrag hos sina uppdragsgivare, bland dem butiksgallerior, industriområden och allmänna kommunikationer.

Exempelvis kan det handla om en väktare som ska bevaka en byggarbetsplats. Väktaren kan då behöva skyddskor mot spik och andra vassa föremål.

* Vart tredje krav handlar om att förbättra det förebyggande, systematiska arbetsmiljöarbetet.
– Många bevakningsföretag missar att undersöka, bedöma riskerna och skapa en handlingsplan för att undanröja dem. En del missar helt att skriva ner vilka risker som finns, eller att utreda hur olyckor uppstod.

Den mansdominerade bevakningsbranschen är skadeutsatt, 11 av 1 000 sysselsatta anmäler skador, jämfört med branschgenomsnittet på 6 per 1 000 sysselsatta.  När det gäller hot och våld är männen i branschen den näst mest utsatta gruppen av alla branscher, efter sluten psykiatrisk hälso- och sjukvård.

Det finns drygt 16 300 sysselsatta i bevakningsbranschen. 72 procent av dem är män. Vanliga orsaker till anmälda sjukdomar är påfrestande relationer till kunder, chefer och medarbetare. Bland de 48 företag som har inspekterats av Arbetsmiljöverket finns bland annat parkering-, ordnings- och skyddsvakter, samt störningsjour och värdetransporter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.