Stopp för övertid och inhyrning i landets hamnar

Vid midnatt, mot den 27 september, utlöste Transport blockaden mot nyanställningar, inhyrning, övertids- och mertidsarbete i landets hamnar. – Gubbarna och gummorna är taggade och ställer upp till 100 procent, säger Patrik Östbjerg vid Transports hamnavdelning 2 i Göteborg.

Transport och arbetsgivarparten Sveriges hamnar har inte kunnat enas kring stridsfrågan om arbetstidens förläggning i hamnarna. Den 3 september strandade Transport därför förhandlingarna och den 17 september varslade förbundet om konflikt. Försöken från Medlingsinstitutet att ena parterna misslyckades också och den 25 september tackade transport nej till medlarbudet om en lönehöjning på 765 kronor i ett 14 månader långt avtal.

Förbundet håller i förhandlingarna, men fick stöd av Hamnarbetarförbundet i sitt nej. Konflikten kring regleringen av arbetstiderna kvarstod och blockaden trädde alltså i kraft i natt.

Patrik Östbjerg är Transports sektionsordförande i Göteborgs hamn och jobbar i containerterminalen. Han skyndar mellan möten och telefonsamtal. Än så länge påverkar konflikten inte verksamheten så mycket i hamnen.

– Fram till måndag är det antagligen ganska lugnt, men på tisdag kommer det nog trixa till sig, säger han.

Lars ”Fimpen” Nydén är förhandlings- och skyddsombud vid Älvsborgsterminalen i Göteborgs hamn. Även han säger att läget än så länge är ganska lugnt.

– Det är ju första dagen. Båtarna ligger inne nu och vi får se om vi blir klara till kvällen. Blockaden kommer att slå olika hårt, beroende på hur mycket fast och timanställd personal bolagen har. Mest kännbart blir det till helgen när fler timanställda jobbar, menar han.

Hos lokalombudsman Anders Gustafsson vid Transports hamnavdelning 2 i Göteborg har telefonen gått varm ända sedan i onsdags morse. Han säger:

– Det är fullt pådrag och många tolkningsfrågor i hamnarna kring vilka som omfattas av blockaden. En del verkstäder kan hamna lite i gråzonen.

Gustafsson säger att landets hamnarbetare är ”på g”, stridsberedda och vid väldigt gott mod.

– Arbetarna tycker att arbetsgivarnas försök att ge sig på arbetstiderna är ett hån. De senaste turerna i avtalsförhandlingarna taggar upp folk. Man tycker att någon gång får det vara nog. Frågan om arbetstiderna har kommit upp i varenda avtalsrunda.

Sveriges Hamnarbetarförbund har varslat om sympatiåtgärder och i hamnarna står transportarna och medlemmarna i Hamnarbetarförbundet, HF, eniga i motståndet mot förändrade arbetstidsregler.

– Så här bra kompisar har vi nog aldrig varit. Vi har en gemensam fiende eftersom förändrade arbetstider skulle ha så stor inverkan på hamnarbetarnas liv, förklarar Anders Gustafsson.

Stötestenen handlar, för Transports del, inte om pengar utan ideologi. Arbetsgivarna vill ha större inflytande över förläggningen av arbetstiderna, medan Transport sätter klackarna i backen för att behålla nuvarande skrivningar i hamn- och stuveriavtalet.

Sveriges hamnar anser att arbetstidsregleringen i hamnarna är omodern inte har följt med i utvecklingen i det övriga 24-timmars-samhället.

På det svarar Transports förbundsordförande Lars Lindgren att det tvärtom är arbetsgivarna som agerar omodernt, genom sina försök att ”tränga tillbaka arbetarna till en historiskt svag position”, utan inflytande över arbetet. Praktiskt handlar det om att hamnbolagen, utan förvarning, ska kunna beordra arbete på övertid och sänka hamnarbetarnas ob-tillägg, förklarar Lindgren.

– Men vi vet att möjligheten att kunna förutsäga sin ordinarie arbetstid är en oerhört viktig fråga för dagens stressade människor. I dag har bägge föräldrarna familjeansvar. Barnen ska hämtas och lämnas på dagis och till olika aktiviteter och då måste man kunna veta och förutse vilka arbetstider man har, anför Lars Lindgren

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.