Stölder och skattefusk växande problem i åkeribranschen

Åkerinäringen är den enda bransch där företagen själva anser att konkurrens från skattefuskare är ett växande problem. – Varför ska man stjäla gods och försöka omsätta i pengar, när man kan fuska med skatter, undrade Skatteverkets samordnare Pia Bergman i en ironisk kommentar.

I dag, onsdag, bjöd branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ) in till en konferens i Örebro om transportsäkerhet. På programmet stod allt från godsstölder till låglönekonkurrens och fylleri på vägarna.

Pia Bergman var en av föredragshållarna. Hon leder en specialsatsning där Skatteverket granskar åkerinäringen. Inför de 200 deltagarna konstaterade hon att även den grova organiserade brottsligheten upptäckt att det finns snabba pengar att hämta i vägsektorn.

Hon hänvisade till en enkät där Skatteverket återkommande frågar företagare i olika branscher hur man upplever konkurrensen från skattefuskare. I åkeri pekar kurvan uppåt sedan 2006. I dag svarar 31 procent av åkarna att de tvingas konkurrera med fifflare.

I andra utsatta sektorer – som bygg och restaurang – går trenden åt motsatt håll. ”Bara” 21 procent av byggföretagen tycker att skattefuskande grannföretag är ett bekymmer.

– Varför växer problemet i er bransch? Vi ser tyvärr en klar skillnad i och med EU-utvidgningen. Så krasst är det. Fast om EU varit hela orsaken hade jag sagt ”tough luck”. Men vi ser också hur inhemska företag utnyttjar lagar och regler på ett sätt som aldrig var avsett.

Pia Bergman pekade på avarter som numera är välkända i chaufförskåren. Exempelvis löner via fejkade danska bemanningsföretag och falska egenföretagare.

– Vi får in många tips från åkare och chaufförer som vi använder i vårt arbete. Ett vanligt fel är att man hyr in chaufförer till en mycket låg kostnad. Det är underförstått att skatt inte ska betalas någonstans.

Skatteverket har länge efterlyst lagändringar som kan underlätta kampen mot fuskarna. En handlar om att inbetald löneskatt måste redovisas månad för månad, för var och en av de anställda. I dag betalar arbetsgivarna bara in en klumpsumma. Som specificeras efter årets slut.

Myndigheten vill också ha rätt att göra oannonserade besök hos transportföretag – samma regler som redan finns för krogar och frisörer. En tredje viktig punkt handlar om att synliggöra företag. Alla bolag som är verksamma i Sverige ska vara skyldiga att registrera sig här, tycker Skatteverket.

Tommy Jonsson är en av två ombudsmän i Transport som jobbar med ett projekt som fått namnet Ordning och reda i åkeribranschen.

– Målet är att göra en djupdykning och hitta företagen som slår undan fötterna på de seriösa åkerierna. Vi hittar massor av konstigheter. Företag med mängder av lastbilar, och ingen enda anställd.

– De så kallade kombiterminalerna är ett särskilt kapitel. De är som koskit som drar till sig flugor. Vårt jobb är inte alltid trevligt. Vi har numera överfallslarm, efter en rad hot.

Tommy Jonsson redogjorde för de politiska krav som Transport sedan länge driver. Bland annat utökat beställaransvar.

Flera talare poängterade att prispressen och utnyttjandet av lågbetalda utländska förare hänger samman med stölderna av gods, diesel och ibland hela bilar eller trailrar.

Bristen på trafikpoliser var också ett återkommande tema. Håkan Carlsson, som leder polisens nationella transportsäkerhetsgrupp, påpekade att godsstölder är ett brott med liten risk för upptäckt – och låga straff för den som ändå ertappas.

Som siste talare äntrade Per-Arne Nilsson scenen. Han är pensionerad kriminalkommissarie som jobbade i flera år med godsstölder. Numera frilansar han som konsult.

Han anser att såväl politiker som branschen själv gjort mycket lite för att komma till rätta med stöldproblemet:

– Transportsäkerhet är en ickefråga! Det sker inte mycket hos er ute på företagen. Ändå ökade stölderna med 57 procent mellan 2007 och 2014.

– Det här med sanktionsavgifter och klampning då? Det är väl ett steg i rätt riktning? Ha, det är bara ett spel för galleriet. I dag finns det 139 poliser som har kompetens att kolla ett tungt fordon. Snittåldern bland dem är 55 år. Samtidigt kommer det 2 000 lastbilarna till Sverige. Varje dag.

Med adress till åkarna sa Per-Arne Nilsson:

– Jag vet inte hur många gånger jag sagt det nu: Sluta kör med kapelltrailrar! Godset är ju helt oskyddat. Titta på den här bilden av en lastad container! Här ser ni låset som ska skydda varor värde kanske tio miljoner kronor. En liten gul plomb.

– Jag har ju sagt att ni inte får göra så, men ni lyssnar inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.