Sopgubbar i Stockholm
Close
Stockholms sopgubbar samlas varje morgon utanför Reno Norden i Älvsjö.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Stockholms sopgubbar fortsätter protesterna

Sophämtning. – Vi står här varje morgon så att de som fortfarande jobbar får skämmas lite när de kör i väg. Så säger en av Stockholms sopgubbar från Reno Norden, som samlas utanför infarten till sin tidigare arbetsgivare. I protest mot sänkta löner.

Klockan närmar sig halv sex på tisdagsmorgonen och en skara på 15-20 renhållare har slutit upp på trottoaren utanför miljöföretaget Reno Norden i Älvsjö, i Stockholm. På ett stängsel bakom ryggen har killarna vecklat upp en röd och vit banderoll med texten:”Stöd Stockholms sopgubbar!”

De är på plats på morgnarna sedan ett par veckor, stannar någon timme medan den forna arbetsgivarens sopbilar rullar ut på Stockholms gator för att hämta hushållssopor.

Aktionen är en protest mot att Reno Norden vill avskaffa miljöarbetarnas nuvarande avtal och i stället införa mer jobb och flera tusenlappar i sänkt lön, från och med den 1 oktober.

Då ska sopjätten ta över hanteringen av hushållssopor från konkurrenten Liselotte Lööf. Kollegorna där är redan uppsagda och dyker upp i två, tre sopbilar varje morgon, innan de kör ut på jobb.

– Vi turas om, hälsar på och visar vårt stöd. Snart är vi också arbetslösa säger sopgubben Sigge från Liselotte Lööf och nickar mot kamraterna.

De har alltid varit stolta över den sammanhållning som kännetecknat Stockholms sopgubbar, oavsett bolag.

Stämda i AD

När renhållarna la ner arbetet i protest och sopkonflikten bröt ut i början av juli trängdes journalister och fotografer på Reno Nordens parkering. Företaget svarade med att stämma medarbetarna för olovlig stridsåtgärd och Arbetsdomstolen uppmanade dem att gå tillbaka och jobba.

Några miljöarbetare följde uppmaningen, andra sa upp sig.

Nu har konflikten hamnat i medieskugga och Transportarbetarens reporter är ensam på plats.

Roffe Persson har jobbat som sopgubbe i 28 år och trivts med friheten, som renhållarnas speciella avtal i Stockholm gett. Inflytandet över jobbet har uppvägt smuts och stress.

– Nu får jag väl överge branschen, fast det är det här jag vill hålla på med. Jag har jobbat som ”röris” också på byggen, men sophämtning är mycket bättre.

– Janne Josefsson på Uppdrag granskning borde sätta i gång och gräva i upphandlingen och Reno Nordens ekonomi. Kom hit och gör en tv-granskning!

Roffe Persson slår tillbaka mot kommentarerna i sociala medier om att sopgubbarna i Stockholm har för höga löner. Det handlar om avundsjuka, tror han.

– Vi har lastbilskörkort och yrkeskompetensbevis. De som säger att vi tjänar för bra skulle hänga med en dag i Stockholms trängsel och stress. Många som börjar pallar bara en kort tid och slutar igen.

Sigge från Liselotte Lööf talar om ansvarsbollandet mellan upphandlaren och entreprenören.

Vill jobba

– Det är som en lek mellan Stockholm vatten och Reno Norden om vem som håller ut längst. Hur länge kan staden behålla ett företag som inte klarar av att sköta sophanteringen?

Bosse Sjögren beskriver situationen som ”skit”. Liksom kollegorna hoppas han att Reno Norden ska gå i konkurs, att ett annat bolag ska ta över och behålla nuvarande löner och poängsystem.

– Jag vill bara tillbaka och jobba, på vårt gamla avtal, bilaga C. Det är därför vi står här.

Alla ser mot sopbilen som kör ut från utfarten.

– Titta, här är några som slår ner blickarna. Här är några som skäms, utbrister någon.

En annan sopgubbe muttrar tyst:

– Helst skulle man vilja strypa dem. Vi har stått tillsammans förut och så går de tillbaka och kör…

Roffe Persson delar ut en jobbannons om att Arla söker lastbilschaufförer. Alla söker nya jobb.

– Jag kanske har fått napp, säger Roger Johansson.

Kompisen Tomas Brehmer ska skriva kontrakt med ett annat miljöföretag i dag. Lönen blir lite lägre, men också mindre tungt. Andra mår dåligt av att gå hemma, men försöker skingra jobbiga tankar med skämt om att sätta sig med tiggarmugg utanför Lidl.

Klagomål om hämtning

En mobil med ett dokument om reklamationer, klagomål över sophämtningen, går runt bland killarna på gatan. Siffrorna pekar brant uppåt, från ett fåtal före konflikten. Och värre lär det bli, när stockholmarna nu återvänder från semestern, spår sopgubbarna.

Funderar ingen av dem på att böja sig och söka jobba på Reno Norden igen?

– Att göra mer och ta mindre betalt? Nej! Reno vill inte ha oss och vi vill inte ha dem, säger en av killarna.

Ante Nordstrand hejdar en renhållare, på väg ut med lastbilen. Hans Edlund, som har ett jobb till vid sidan av sophämtningen.

– Jag jobbar bara månaden ut. Konflikten var bra men den drog i gång vid fel tillfälle. Vi skulle ha lagt protesterna senare, närmare 1 oktober.

Ante Nordstrand sörjer att yrkeskåren och gemenskapen splittras.

– Vi har alltid ställt upp för varandra, jobbat på även om vi haft ont. Haft samma ideal, en moral. Den första oktober blir det kärvt för Reno Norden. De kommer inte att få tag i tillräckligt med folk. Och de som jobbar kommer att få så mycket att göra att de inte orkar, siar han.

Hur länge tänker ni protestera?

– Fram till den 1 oktober, så många som kan komma kommer hit.

Transports centrala ombudsman Joakim Guttman kommenterar protesterna:

– Man kan inte annat än beundra sopgubbarnas kämpaglöd. Att de fortsätter slåss för det de verkligen tror på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Burväktaren:
    23 augusti, 2017

    Vad jag förstått har SvD lyckats få tag i dessa hemliga avtal. Inte vackert och tveksamt om det ens är lagligt...Något en expert i LoV att sätta tänderna i.
    Jag har svårt att förstå varför Stockholm Vatten och Avfall AB håller i RenoNorden AB så hårt.

    Det är inte så att det föreligger svåger politik i fråga? Det finns nämligen tjänstemän på Stockholm Vatten som tidigare varit anställda vid RenoNorden. "Just my 10 Pence..."

  2. Thomas Dahl:
    23 augusti, 2017

    Stå på er grabbar.

  3. Eva Carlsson:
    22 augusti, 2017

    Helt otroligt vilken sammanhållning ni Sopgubbar verkar ha.
    Måste kännas jäkligt surt att ett par av era före detta kollegor sviker er.
    Kämpa på och fy på er Sthlm vatten och Reno för era hemliga avtal

  4. Burväktaren:
    22 augusti, 2017

    Er enighet är enastående på modern svensk arbetsmarknad.
    Hatten av för er kamp att bibehålla era anställningsvillkor.

Lästips:

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Dags för nya rutiner

Miljöarbetare. Ett fritt jobb, där man får vara ute och röra sig. Men allra bäst är gemenskapen med kollegorna. Så beskriver Pelle Bergkvist jobbet som sopgubbe. Ändå väljer han att gå hem tre år i förtid – efter 42 år.

Lily Hallberg

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.