Statliga jobbidrag – en affärsidé

Vill du ha taxiförare, lagerjobbare eller budbilschaufförer där staten står för en stor del av lönekostnaden? Då kan du som arbetsgivare annonsera hos webbföretaget Workcare. Det nystartade bolaget drivs av två unga män som ser de statliga bidragen som en affärsmöjlighet.

Transportarbetaren.se har tidigare beskrivit hur Arbetsförmedlingen aktivt marknadsför olika anställningsstöd, exempelvis lönebidrag och nystartsjobb. Rubriker som ”Vi hjälper dig att sänka dina lönekostnader” har provocerat fackligt aktiva i Transport.

Tidningen Arbetet publicerade nyligen en artikel på samma tema. Den handlar om Workcare, en webbplats som vänder sig till arbetssökanden och till arbetsgivare som vill pressa sina lönekostnader.

I nuläget finns 139 platsannonser, med uppåt 200 lediga platser, på sajten. Grundtanken är att de som söker jobben själva ska se till att ha med sig något av alla de anställningsstöd som Arbetsförmedlingen erbjuder till människor som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. För den som inte känner till bidragen ställer Workcare upp med vägledning.

Många av de 139 annonserna gäller jobb inom restaurangnäringen. Men taxi ligger också högt på listan. Elva taxiföretag söker i nuläget närmare 30 förare via Workcares platsbank.

Är bidrag verkligen ett krav för att få förarjobben? Transportarbetaren utger sig för att vara intresserad chaufför och ringer slumpvis upp två av taxiåkarna.

Den förste söker en förare, för fast anställning, med fast månadslön. Åkaren säger:

– Bidrag är ett plus. Men du är välkommen med en ansökan ändå. Fast du kan ju alltid höra med Arbetsförmedlingen om något bidrag kan vara aktuellt.

Åkaren nummer två, en kvinna, är vänlig och gör ett sympatiskt intryck. Hon säger:

– Nej, du måste inte ha bidrag. Du får gärna söka jobbet ändå. Vi går inte via den vanliga Arbetsförmedlingen längre, utan prövar den här möjligheten. Är du intresserad vill jag gärna träffa dig.

Flera av anställningsstöden som staten inrättat förutsätter att arbetsgivaren är beredd att anpassa arbetsuppgifterna. Det gäller bland annat lönebidrag. När den vanliga Arbetsförmedlingen beviljar lönebidrag ska handläggaren undersöka såväl arbetsgivare som arbetsmiljö, innan bidraget kan komma ifråga.

På vilket sätt sköter Workcare den uppgiften?

Att få svar på den och andra frågor är inte lätt. På Workcares hemsida finns inget enda telefonnummer uppgivet. Inga namn på kontaktpersoner heller.

När Transportarbetaren via Bolagsverket hittar de två män i 25-årsåldern som står bakom företaget finns inga telefonnummer på Eniro.

Ett mail till Workcare leder till att en person ringer upp. Han presenterar sig som ”Martin”, allt-i-allo i företaget.

När Transportarbetaren börjar ställa frågor säger han:

– Vi har varit igång i tre månader. Intresset är stort. Men det är Karl som svarar på alla frågor. Och du mejla dem, han hinner inte prata i telefon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".