Sören – polisen som stoppar fiffel på vägen

Sören Johansson är polisen som drar in miljoner när han stoppar lastbilar som bryter mot lagar och regler. Själv kallar han det ett hantverk som kräver fingertoppskänsla – plus en fungerande kontokortsmaskin.

Förra året förstärkte Sören Johansson och hans gäng statskassan med en och en halv miljon kronor som betalades på plats av åkerier och chaufförer som bröt mot regler. Under årets första två månader rusade summan upp till runt en halv miljon.

Skillnaden stavas cabotagebrott – och lagändringen som gör att polisen nu kan ta en sanktionsavgift av den som bryter mot bestämmelserna om hur mycket utländska åkerier får köra inrikestrafik i Sverige.

– Men pengarna är inte viktiga för oss, säger Sören Johansson. Vi vill få ordning och reda i transportbranschen. Drägliga förhållanden för dem som kör. Lagliga transporter. Och lika villkor för svenska och utländska åkerier.

Platsen är en kontrollplats på E6:an strax utanför Helsingborg. I en liten kur sitter trafikpolisen Sören Johansson och väntar på två vitryska chaufförer som ska komma tillbaka med laddat kontokort.

De kör för ett lettiskt åkeri och har just blivit kollade av trafikgruppen, två poliser och två bilinspektörer. Mycket var i sin ordning: Förarna har arbetstillstånd, de bryter inte mot cabotagereglerna, fordonet är ok.

Dock är lasten för tung. Det innebär att gods måste hämtas och att chaufförerna ska se till att straff­avgiften på 7 800 kronor blir betald på plats.

Efter en halvtimme kommer de tillbaka till kuren, åkeriet har satt in pengar och de kan betala sin skuld till den svenska staten. Chaufförerna får tillbaka sina tillstånd, en kopia på beslutet om överlastavgift samt ett kvitto.

Många utländska lastbilar rullar på E6:an från Helsingborg och norrut. Antalet olagliga transporter har exploderat, enligt Sören Johansson. Från årsskiftet har teamet rätt att hålla kvar bilar genom att låsa fast ett hjul.

– Ärligt talat, säger Sören Johansson, det där med klampning är ingenting som vi har frågat efter. Här har vi alltid fått in pengarna ändå, chaufförerna står kvar tills åkeriet eller speditören sätter in dem. Ingen vill köra ifrån sina handlingar – och vi har gjort det enkelt att betala.

Mer efterlängtad är i stället en lag om beställaransvar, något som har diskuterats i åratal men kräver en ny statlig utredning innan den skulle kunna bli av.

– Någon köper de här transporterna, säger Sören Johansson. Och det är företag som själva talar om kvalitetssäkring. Men vilka krav ställer de? Vill de veta vem sitter i hytten? Vad han får för lön? Eller hur godset är lastsäkrat?

Så var det den där fingertoppskänslan. Den använder Sören Johansson när han står med motorcykeln på en viadukt ovanför E6:an och spanar efter lastbilar som ska kollas. Tecknen är ett fordon i lite risigt skick, tungt lastat, kanske en utländsk bil med svensk trailer.

– Det vi ser är en form av människohandel, säger han. Förarna har runt 7 000 kronor i månaden, kanske upp till 10 000, och inga sociala förmåner. De bor i hytten, äter vad de har med sig, har varken dusch eller toa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.