Sophämtningen i Stockholm måste ut på anbud igen

Sophämtningen i Stockholm måste upphandlas på nytt. Förvaltningsrättens besked är att uppdraget inte annonserades ut på ett riktigt sätt. Tre mindre företag överklagade – och fick rätt.

– Vi har inte bestämt om vi ska annonsera ut uppdraget direkt igen – eller om vi ska överklaga förvaltningsrättens dom, säger Katarina Johansson, ansvarig för hushållsavfall på kommunala bolaget Stockholm Vatten.

Beslut om detta ska fattas på torsdagen, då bolagets vd är tillbaka på kontoret.

– Om vi går ut med en ny annons kommer de nya entreprenörerna hinna ta över uppdragen den 1 april nästa år, som planerat, säger Katarina Johansson. Vi behöver bara ge dem dispens en tid för de nya bilar vi kräver. Inget företag kan ju investera i de modernaste sopbilarna innan det vet om det får uppdraget.

För en dryg månad sedan var det klart vilka som ska sköta soptömningen i Stockholm stad: När Stockholm Vatten hade analyserat anbuden var beslutet att Reno Norden skulle stanna kvar, att Liselotte Lööf åkte ut och att Suez, alltså gamla Sita, skulle komma in.

Sophämtningen är uppdelad i elva områden och de segrande företagen hade lagt in anbud för vart och ett av dem. Men just det har nu stoppat processen. Förvaltningsrätten i Stockholm konstaterar att detta inte var tillräckligt tydligt i annonsen.

– Vi hade missat att bocka i en ruta som visade att det handlar om elva olika områden, säger Katarina Johansson. Domstolen har kommit fram till att det därför gick att missförstå den – och tro att det handlade om en enda jätteupphandling av all sophämtning i hela staden.

Tre mindre företag, som tidigare inte har varit aktuella för att hämta hushållssopor i Stockholm, överklagade upphandlingen och resultatet på de grunderna. Renall, Miljötrans och Husgärdet står bakom överklagandet.

Större renhållningsföretag som inte fick något av uppdragen har också överklagat, men den frågan blev aldrig aktuell för domstolen att ta upp. Den dom som föll i går, tisdag, säger ju att hela upphandlingen måste annonseras ut igen och göras om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.