Jan Spanedal och Francisco Acosta lämnade över kravlista till Stockholm Vattens vd Katarina Johansson.
Close
Jan Spanedal och Francisco Acosta lämnade över namnlistan till Stockholm Vattens vd Katarina Johansson.
Close

Sopgubbar kräver tryggare anställningar

110 personer, i stort sett varenda sopgubbe i staden, skrev på kravlistan som i dag, torsdag, lämnades över till Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten. Renhållarna vill ha tryggare anställningar och bibehållna lönevillkor när Stockholm nu upphandlar sophämtningen på nytt.

– Vi fick de svar vi förväntade oss. Inte de vi ville ha, säger sopgubbarnas talesman Jan Spanedal.

I våras genomförde Stockholms stad en ny stor upphandling av avfallshämtningen. Den överklagades och upphandlarna som finns på Stockholm Vatten fick börja om på ny kula.

Under processen har miljöarbetarna fått signaler om att de entreprenörer som vann den första nu avbrutna upphandlingen – Reno Norden och Suez (tidigare Sita) – vill sänka de nuvarande lönerna.

Jan Spanedal säger:

– Efter upphandlingen höll företagen personalmöten och beskedet blev att det nuvarande premielönesystemet, Bilaga C i kollektivavtalet, inte ska tillämpas. Det snackas också om större trakter, alltså mer jobb.

– I inledningen hette det att alla gubbar skulle få ha anställningarna kvar. Men vi har svårt att se hur det skulle gå till när det samtidigt skulle ha uppstått övertalighet på vissa ställen.

Sopgubbarna har nu skrivit på en protestlista där man kräver att Stockholm Vatten skärper upphandlingskraven. Konkret handlar det om tre punkter där miljöarbetarna vill ha garantier som gör att de:

  • får behålla sina jobb vid entreprenörsbyten. Som det är nu riskerar landets renhållningsarbetare att bli uppsagda var gång en kommun upphandlar på nytt.
  • får tillsvidareanställning från dag ett, inte provanställning, om man får ny arbetsgivare efter upphandlingen.
  • har kvar det nuvarande lönesystemet, alltså Bilaga C.

När kravlistan lämnades över till Stockholm Vatten fick miljöarbetarna i huvudsak negativa besked från enhetschefen Katarina Johansson. Hon sa:

– Som upphandlare har vi ingen aning om ifall det blir förändrade anställningsvillkor för er. Det är en sak för de vinnande företagen och för facket. – Vi har tittat på lagstiftningen och kan inte kräva att personal tas över av nya entreprenörer. Samma sak är det med provanställningen och lönesystemet, det är heller inget vi kan bestämma över.

Runt om i Sverige upphandlar kommunerna sophämtning. Varje gång riskerar de anställda miljöarbetarna försämrade anställningsvillkor och att bli av med jobben. Ett sätt att minska otryggheten kunde vara längre entreprenader och längre tid mellan upphandlingarna.

Katarina Johansson passade på frågan om vilket ansvar Stockholms stad har för att skapa större trygghet för sopgubbarna.

– Jag kan inte kommentera det. Fem år är en rimlig avtalstid. Det är ungefär så länge som en sopbil håller.

Jan Spanedal och hans två medföljare påminde Katarina Johansson och de församlade journalisterna om att Stockholms sopgubbar sitter inne med en enorm kunskap – och därmed makt.

– Det är vi som vet vart nycklarna går. Och var soprummen ligger.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".