Monika Rundin och hunden Birk
Close
Den främsta förutsättningen för en bra körning är nattsömn. Monika Rundin och ständige hyttkompisen Birk kamperar ihop under långkörningarna. De övernattar ibland så ofta som fyra gånger i veckan i lastbilen. ”Jag sover bättre här än hemma”, säger Monika som hittat en arbetsgivare hon trivs med. ”Vi behöver aldrig känna oss pressade att köra trötta eller att bryta mot reglerna.”
Close

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Det klassiska är singelolyckan; lastbilen kommer gradvis allt närmare vägkanten tills hjulen skär ned i diket och bilen välter. Eller så fortsätter bilen framåt trots hinder i vägen, som ett stillastående fordon eller vägarbetare.

– Sådana olyckor ser jag som klart sömnighetsrelaterade. Men när man är trött blir man också generellt sämre i reaktionerna och i bedömningarna och det finns risk för alla slags olyckor. Man kan göra farliga omkörningar, exempelvis, berättar sömnforskaren Göran Kecklund, styrelseledamot för Svensk trafikmedicinsk förening och ofta anlitad som expert av bland andra Statens haverikommission.

Men på en solig parkering i Sollentuna finns inga tankar på olyckor. Här är det lunchrast i hytten. En låda hemlagat LCHF-käk åker in i mikron. Alldeles nedanför mikron finns räddaren i nöden, alltså kaffebryggaren. Och på sängen bakom förarsätet vilar hunden Birk som alltid följer med matte Monika Rundin på jobb. Det hela är som ett mycket litet hem.

Jobbat sen 1981

Atmosfären är harmonisk. Monika Rundin, eller ”Hytthäxan” som hon heter på sociala medier, har jobbat som chaufför sedan 1981. Hon älskar att vara ute på vägarna och hon saknar ingenting under långkörningarna. Hon har hittat en arbetsgivare hon trivs med, vilket är viktigt för rytmen under dagarna. Körscheman kan vara pressade på ett sådant sätt att det blir svårt att ta en extra paus utöver de regler för kör- och vilotider som fungerar som en standard för körningarna. Om det vill sig illa kan det till och med bli svårt att följa själva reglerna.

– Många i branschen är stressade av att det fuskas och därför hamnar chaufförer i tidsnöd. Men jag är trygg med att säkerheten kommer främst på Loffes maskin- & specialtransporter. Vi behöver aldrig känna oss pressade att köra trötta, eller att bryta mot reglerna.

Nattsömnen viktig

Den främsta förutsättningen för en bra körning är annars nattsömnen. Om för mycket rör sig i huvudet när det är dags att sova har Monika Rundin ett trick: Tänk en fyrkant – andas in längs med uppsidan, andas ut diagonalt, andas in uppåt igen… upprepa några gånger, och sen är grubblerierna bortschasade. Öronproppar och Birk som snusar på passagerarstolen är också sömnfrämjande.

Ibland kan hon göra så många som fyra övernattningar i veckan i bilen, men vanligtvis är det en eller två nätter.

– Jag sover bättre i bilen än hemma. Förutsatt att jag inte råkar hamna bredvid ett frysekipage med en kompressor som står och brummar hela natten, förstås. På vintrarna står en del chaufförer med tomgången på också, säger hon.

Sover illa i bilen

Sömnforskaren Göran Kecklund berättar att det annars är vanligt att chaufförer sover illa i bilarna, av flera olika anledningar – ibland på grund av att de kört natt och att det är många störningar dagtid på uppställningsplatser. Och ibland därför att det kan kännas otryggt att sova ute på körningar. Tänk om någon stjäl lasten?

Nattsömnen går förstås inte att reglera. Men vissa förutsättningar är tillräckligt kända för att motivera en ändring av reglerna för kör- och vilotid för den som arbetar natt, anser han.

– Det är mer slitsamt att köra på natten, samtidigt som vi inte är konstruerade för att sova på dagtid. Men oavsett hur dåligt du sovit på din vilotid får du köra de timmar som reglerna medger och som är mall för arbetsgivarna. I själva verket borde man köra mindre när man kör natt.

Förändring långt borta

Han tror inte att någon ändring av kör- och vilotiderna är förestående, sömnforskare har utan resultat påpekat ovanstående i många år. Processen att få 28 EU-länder att komma överens om ändringar är stor, och reglerna är inte forskningsbaserade. De är snarare att uppfatta som en överenskommelse om rimliga förutsättningar för en sund konkurrens.

Därför ser Göran Kecklund att det är tekniska framsteg i nya bilar som kommer att förbättra chaufförernas hälsa och trafiksäkerhet.

– Jag tror att vi inom en snar framtid, kanske inom fem år eller ännu tidigare, kommer att ha delvis självkörande lastbilar, framför allt på motorväg och landsväg. Det här kan vara känsligt, chaufförer har som regel en stark yrkesstolthet och de tycker att körningen är det roligaste som finns. Men det forskas mycket på självkörande fordon och trötthetsvarningssystem nu. Framför allt Scania och Volvo är snabba att få ut nya produkter i bilarna.

Självkörande fordon

På längre sikt kommer lastbilsmarknaden att erbjuda helt självkörande fordon. System som redan finns, som vingelvarnar eller varnar för sjunkande ögonlock, kommer innan dess att kombineras med att ett fordon slår på varningsblinkers och stannar vid vägkanten. När säkerhetssystemet stannar fordonet ska föraren ta en rast. Rasten höjer vakenheten och innebär att föraren orkar köra vidare på ett säkert sätt.

– I dag kan det vara svårt för chaufförer att ta rast utöver reglerna när de är trötta. Men de här systemen är bra också därför att de legitimerar rasten, konstaterar Göran Kecklund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hudproblem vanliga för flygvärdinnor och lastbilschaufförer. Illustration av Ingrid Fröhlich

Huden mår sämst i hytt och kabin

Hälsa. Huden är inte bara en yta. Den är en bortglömd beskyddare med många fiender. Inom transportarbetarkåren finns några av de yrken som löper störst risk för en hud i kris.

”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

Caroline Wald, Skatteverket. Foto: Fialotta Bratt

”Skatteverket kan inte kontrollera bort allt fusk”

Åkeri. Att pengar skickas utomlands för att omvandlas till svarta löner är inte ovanligt. Caroline Wald är samordnare för den särskilda insatsen mot åkerier hos Skatteverket.

Adhd i arbetslivet
”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

”Struktur, tydlighet och rutiner viktiga vid adhd”

Arbetsliv. Alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd, add och autism är olika. Därför är generella råd svåra. Men. Struktur, tydlighet och rutiner är viktiga ledord på jobbet för arbetsgivare som månar om sin personal, betonar personalkonsulten Linnéa Sandvik.

Snabbkoll
Illustration: Mattias Käll

Så mycket får du som jobbar i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men för vissa andra blir det arbete. Så mycket tjänar transportarbetarna som jobbar när andra dansar runt stången.

Slamsugning
Martin Eriksson spolar ren den nya slambehållaren i källaren på en fastighet. Varmt vatten löser fett bättre än kallt, tipsar han fastighetsägare.

Så sparar du kroppen

Arbetsmiljö. – Ser man en sådan här installation blir man varm i hela själen! Så säger sug- och spolbilsföraren Martin Eriksson. Annat var det förr.

Kultur
Många har en sorts ekonomiskt konto-tänkande, som ifall vi sätter in ”god” konsumtion som jeans i ekologisk bomull på vårt konto så kan vi göra uttag för mer miljöförstörande köp och handlingar. Men så fungerar det inte, menar Nina Wormbs.

Vilka är dina ursäkter?

Miljötänk. Vi vet så mycket om klimatkrisen, ändå lever vi på som förut. Vilka är dina ursäkter för att inte leva mer hållbart?

Ensamhet på jobbet
Sebastian Pöldre, Johanna Söderlund och Filip Pihl är vana vid att man ger varandra ett handtag när det behövs.

Hjälpsamhet bidrar till gemenskap

Arbetsmiljö. Ensamhet är lika skadligt för hälsan som rökning, visar forskning. Sociala aktiviteter på arbetsplatsen kan förebygga det. På Telge återvinning åker man och fiskar tillsammans bland annat. – Vet man att man är saknad när man inte kommer till jobbet, då vet man att man är behövd och då trivs man, säger vd Vesa Hiltula.

Svarta pengar
Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong AB har försett Skatteverket med underlag som visar att ”Peters” företag borde ha betalat löner i Sverige. Foto: Shutterstock

Välkommen till ”Scam trans”!

Åkeri. Ett företag som hyrt ut personal till Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong hade hängavtal, men valde ändå att låta pengarna runda ett bosniskt företag och betala svart. Grundaren av Scan trans d.o.o. tycker att Skatteverket behandlat honom ”skitigt”.