Monika Rundin och hunden Birk
Close
Den främsta förutsättningen för en bra körning är nattsömn. Monika Rundin och ständige hyttkompisen Birk kamperar ihop under långkörningarna. De övernattar ibland så ofta som fyra gånger i veckan i lastbilen. ”Jag sover bättre här än hemma”, säger Monika som hittat en arbetsgivare hon trivs med. ”Vi behöver aldrig känna oss pressade att köra trötta eller att bryta mot reglerna.”
Close

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Det klassiska är singelolyckan; lastbilen kommer gradvis allt närmare vägkanten tills hjulen skär ned i diket och bilen välter. Eller så fortsätter bilen framåt trots hinder i vägen, som ett stillastående fordon eller vägarbetare.

– Sådana olyckor ser jag som klart sömnighetsrelaterade. Men när man är trött blir man också generellt sämre i reaktionerna och i bedömningarna och det finns risk för alla slags olyckor. Man kan göra farliga omkörningar, exempelvis, berättar sömnforskaren Göran Kecklund, styrelseledamot för Svensk trafikmedicinsk förening och ofta anlitad som expert av bland andra Statens haverikommission.

Men på en solig parkering i Sollentuna finns inga tankar på olyckor. Här är det lunchrast i hytten. En låda hemlagat LCHF-käk åker in i mikron. Alldeles nedanför mikron finns räddaren i nöden, alltså kaffebryggaren. Och på sängen bakom förarsätet vilar hunden Birk som alltid följer med matte Monika Rundin på jobb. Det hela är som ett mycket litet hem.

Jobbat sen 1981

Atmosfären är harmonisk. Monika Rundin, eller ”Hytthäxan” som hon heter på sociala medier, har jobbat som chaufför sedan 1981. Hon älskar att vara ute på vägarna och hon saknar ingenting under långkörningarna. Hon har hittat en arbetsgivare hon trivs med, vilket är viktigt för rytmen under dagarna. Körscheman kan vara pressade på ett sådant sätt att det blir svårt att ta en extra paus utöver de regler för kör- och vilotider som fungerar som en standard för körningarna. Om det vill sig illa kan det till och med bli svårt att följa själva reglerna.

– Många i branschen är stressade av att det fuskas och därför hamnar chaufförer i tidsnöd. Men jag är trygg med att säkerheten kommer främst på Loffes maskin- & specialtransporter. Vi behöver aldrig känna oss pressade att köra trötta, eller att bryta mot reglerna.

Nattsömnen viktig

Den främsta förutsättningen för en bra körning är annars nattsömnen. Om för mycket rör sig i huvudet när det är dags att sova har Monika Rundin ett trick: Tänk en fyrkant – andas in längs med uppsidan, andas ut diagonalt, andas in uppåt igen… upprepa några gånger, och sen är grubblerierna bortschasade. Öronproppar och Birk som snusar på passagerarstolen är också sömnfrämjande.

Ibland kan hon göra så många som fyra övernattningar i veckan i bilen, men vanligtvis är det en eller två nätter.

– Jag sover bättre i bilen än hemma. Förutsatt att jag inte råkar hamna bredvid ett frysekipage med en kompressor som står och brummar hela natten, förstås. På vintrarna står en del chaufförer med tomgången på också, säger hon.

Sover illa i bilen

Sömnforskaren Göran Kecklund berättar att det annars är vanligt att chaufförer sover illa i bilarna, av flera olika anledningar – ibland på grund av att de kört natt och att det är många störningar dagtid på uppställningsplatser. Och ibland därför att det kan kännas otryggt att sova ute på körningar. Tänk om någon stjäl lasten?

Nattsömnen går förstås inte att reglera. Men vissa förutsättningar är tillräckligt kända för att motivera en ändring av reglerna för kör- och vilotid för den som arbetar natt, anser han.

– Det är mer slitsamt att köra på natten, samtidigt som vi inte är konstruerade för att sova på dagtid. Men oavsett hur dåligt du sovit på din vilotid får du köra de timmar som reglerna medger och som är mall för arbetsgivarna. I själva verket borde man köra mindre när man kör natt.

Förändring långt borta

Han tror inte att någon ändring av kör- och vilotiderna är förestående, sömnforskare har utan resultat påpekat ovanstående i många år. Processen att få 28 EU-länder att komma överens om ändringar är stor, och reglerna är inte forskningsbaserade. De är snarare att uppfatta som en överenskommelse om rimliga förutsättningar för en sund konkurrens.

Därför ser Göran Kecklund att det är tekniska framsteg i nya bilar som kommer att förbättra chaufförernas hälsa och trafiksäkerhet.

– Jag tror att vi inom en snar framtid, kanske inom fem år eller ännu tidigare, kommer att ha delvis självkörande lastbilar, framför allt på motorväg och landsväg. Det här kan vara känsligt, chaufförer har som regel en stark yrkesstolthet och de tycker att körningen är det roligaste som finns. Men det forskas mycket på självkörande fordon och trötthetsvarningssystem nu. Framför allt Scania och Volvo är snabba att få ut nya produkter i bilarna.

Självkörande fordon

På längre sikt kommer lastbilsmarknaden att erbjuda helt självkörande fordon. System som redan finns, som vingelvarnar eller varnar för sjunkande ögonlock, kommer innan dess att kombineras med att ett fordon slår på varningsblinkers och stannar vid vägkanten. När säkerhetssystemet stannar fordonet ska föraren ta en rast. Rasten höjer vakenheten och innebär att föraren orkar köra vidare på ett säkert sätt.

– I dag kan det vara svårt för chaufförer att ta rast utöver reglerna när de är trötta. Men de här systemen är bra också därför att de legitimerar rasten, konstaterar Göran Kecklund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Deklarera vi e-tjänsten, inskickad deklaration. Foto: Fialotta Bratt

Skatteavdragen som kan ge chaufförer tusenlappar

Deklarationsdags. Kör du lastbil mellan midnatt och klockan sex på morgonen? Då kan du få pengar tillbaka på skatten. I vissa fall kan det röra sig om många tusenlappar.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.