Sökande till Securitas tvingades svara på sexfrågor

"Jag tycker om att prata om sex. Stämmer det?" Det är en av frågorna som Securitas ställt till hundratals, kanske tusentals, arbetssökande i ett stort personlighetstest. – Flera av frågorna är djupt integritetskränkande, säger Transports arbetsmiljöansvarige, Martin Miljeteig.

Redan tidigt i våras fick Transports Göteborgsavdelning kännedom om ett personlighetstest som Securitas utför på alla som söker arbete.

Enkäten, ett så kallat MMPI-2-test, omfattar närmare 570 påståendet där den jobbsökande ska ta ställning till om utsagan stämmer eller inte. I batteriet av frågor fanns ett tiotal som handlar om den sökandens sexliv och tankar kring sex. Exempelvis:

  • Mitt sexliv är tillfredställande?
  • Jag har aldrig hängivit mig åt några ovanliga sexuella handlingar?
  • Jag oroar mig för allt som har med sex att göra?
  • Jag tycker om att prata om sex?
  • Många av mina drömmar handlar om sex?
  • Barn borde få lära sig alla viktiga fakta om sexlivet?
  • Jag har ofta önskat att jag var av motsatt kön?

Peter Åkesson är ombudsman på Göteborgsavdelningen. Han fick påringningar från en rad medlemmar som reagerat starkt mot frågorna, särskilt de som berörde sex och religion.

Flera av de sökande var p-vakter på företaget Addici. Addici hade precis förlorat uppdraget till Securitas. P-vakterna erbjöds att följa med över – förutsatt att man underkastade sig personlighetstestet.

En p-vakt säger: ”När jag skulle göra provet trodde jag inte mina ögon. Blev spyfärdig. Pornografifrågor, barnfrågor, sexfrågor – Vad är detta!!!? Får Securitas verkligen ställa såna frågor? Jag förstår inte vad de har med jobbet att göra. Jag känner mig väldigt kränkt. Det jävligaste är att man var tvungen att svara, annars klarade man inte provet.”

P-vakten avslutar med att vädja till Transport att agera, och påpekar till sist: ”Jag vill hemskt gärna vara anonym, så jag inte riskerar att inte få jobbet.”

En annan person uppger:

”Tyckte enkäten var fruktansvärd. Frågor om tro och sex. Vad har det på ett anställningsprov att göra? Jag är katolik. Vill inte äventyra min chans till anställning, men tycker att Transport behöver veta detta…”

Transport i Göteborg kallade Securitas till förhandlingsbordet. Parterna träffades två gånger, utan att komma överens. Transport krävde att elva frågor skulle tas bort. Det blev nobben. Bolaget ansåg sig inte ha kränkt någon och testet skulle användas även i framtiden.

Med vid förhandlingarna fanns företaget PG Konsult. Bolaget står bakom testet, som ursprungligen kommer från USA. PG Konsult hävdade att man inte hade rätt att stryka frågor och att utvärderingen blir svårare om vissa svar fattas.

I oktober uppmärksammades test­et i såväl radio som tidningar. En rad personer vittnade om sina känslor när de utsattes för frågorna.

Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är mycket kritisk till Securitas agerande. Han menar att flera testfrågor definitivt kränker den personliga integriteten:

– Det är helt förkastligt och visar på en förlegad människosyn. Det måste faktiskt finnas andra, modernare sätt att bedöma om människor klarar ett visst arbete.

Både Martin Miljeteig och ombudsman Matts Haglund, som ansvarar för bevakningsföretagen, säger sig ha förståelse för att bolagen vill hitta stabila personer. Människor som klarar de påfrestningar som väktare, ordningsvakter och andra yrkeskategorier utsätts för.

Martin Miljeteig konstaterar att det inte finns några lagregler som anger vad en arbetsgivare får fråga om under en anställningsintervju.

– Området är helt oreglerat. För en tid sedan kom en statlig utredning som föreslog en åtstramning. Vissa av förslagen var bra, men arbetsgivarna sa stenhårt nej.

Sofie Rehnström är jurist på LO. När Securitas test diskuterades i radionyheterna konstaterade hon att den här typen av frågor kan utgöra sexuella trakasserier:

– Är det någon man känner sig underlägsen, eller hotad av, är det klart att det kan gå över gränsen till ofredande eller sexuella trakasserier. Då är det brottsbalken som gäller.

Efter rubrikerna i media har Securitas valt att agera på central nivå. Informationschef Gisela Lindstrand säger:

– Vi tycker själva att frågorna som berör personers sexliv är stötande och de ska tas bort. Är det inte redan gjort sker det inom kort.

Vid de lokala förhandlingarna i Göteborg framkom att Securitas inte själva tar del av testsvaren. Hela frågeformuläret skickas direkt till PG Konsult, som gör utvärderingen och levererar ett omdöme.

Under diskussionerna hävdade Securitas företrädare att Transport haft en ”referensgrupp” med fyra namngivna ombudsmän. Dessa påstås ha genomfört provet för ett par år sedan, utan att ha haft något att erinra. Anna Ryding är en av de fyra ombudsmännen.

Hon säger:

– Nu blir jag upprörd. För det första var vi ingen referensgrupp. För det andra fanns inga sexfrågor med. Det skulle jag ha reagerat över.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.