Södertälje Hamn backar inte – skyddsombudet avskedas

Hamn. Södertälje Hamn håller fast vid avskedet av kranföraren Patrick Hörstam, som också är facklig förtroendeman för Transport. Vid den lokala förhandlingen i fredags la bolaget fram nya anklagelser mot honom.

– Det finns inte saklig grund för avsked. Inte ens om det bolaget påstår skulle vara sant, säger Transports förhandlare Patrik Östbjerg, ombudsman i stuveriavdelning 1.

I Södertälje har Transport och arbetsgivaren länge tvistat om arbetsmiljön och hur riskbedömningar ska göras. Stämningen har gradvis försämrats och i egenskap av klubbordförande och skyddsombud hamnade Patrick Hörstam i skottgluggen.

I oktober varslades han om avsked. Han avkrävdes nycklar och annan personlig utrustning och skickades hem med omedelbar verkan.

Vid överläggningarna som följde anklagades han bland annat för arbetsvägran, illojalitet och för att ha uppmanat arbetskamrater att inte skriva upp sig för övertidsarbete. Enligt arbetsgivaren har han också brutit mot tystnadsplikten genom att läcka uppgifter som kommit fram vid rehabiliteringsmöten med andra anställda.

Patrick Hörstam tillbakavisar alla anklagelser. Han anser att han konsekvent har agerat som skyddsombud och facklig förtroendeman för sina arbetskamrater. Vid fredagens lokala förhandling tog Södertälje Hamn även upp det faktum att han jobbat i andra hamnar, efter att han blivit hemskickad och underrättad om det kommande avskedet. Illojalt, anser bolaget med hänvisning till att Patrick Hörstam fortfarande haft lön.

– Jag känner till minst sex personer som jobbat extra i andra hamnar. Ska företaget avskeda alla, undrar han.

Transportarbetaren har pratat med andra hamnarbetare. En av dem säger:

– Det här är iscensatt för att bli av med honom. Det mesta bolaget anför är fejk, rena påhitt. Visst, Patrick har varit besvärlig ibland. Men det är ju hans roll som facklig förtroendeman.

Kollegan reagerar starkt på flera av anklagelserna. En går ut på att Patrick Hörstam ska ha kört vårdslöst med en truck.

– Jag känner Patrick väl och har aldrig sett honom köra vårdslöst. Varken med truck eller i kranen. Han är ju skyddsombud själv. Dessutom kör han väldigt sällan truck.

Enligt kollegan är stämningen mycket dämpad i hamnen, efter avskedet:

– Många tystnar. Man vågar inte öppna truten, av rädsla för repressalier.

En annan hamnarbetare säger:

– Hamnen vill ha bort honom. Men de har ingenting på fötterna. Det man drar fram är lögner och hörsägen. Företagen kan inte ens ange tidpunkten när de här sakerna ska ha inträffat.

Den lokala förhandlingen avslutades i oenighet. Nu väntar central förhandling och eventuellt en process i Arbetsdomstolen.

Vilken anklagelse reagerar Patrick Hörstam själv mest över?

– Det är nog snacket om jag är orsaken till att folk sagt upp sig i hamnen. Men jag ser hela processen som en attack på facket. Jag har agerat som facklig förtroendeman.

Transportarbetaren har sökt Södertälje Hamns vd Robert Tingvall för en kommentar. Han har inte gått att nå. Samma sak med Patrik Rotkvist, operativ chef.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gustaf Sahlin:
    7 december, 2019

    Jag hoppas Patrik får upprättelse
    Men oavsett hur det går i alla processer så kommer det bli en tuff strid både under och efter

    Jag är själv skyddsombud och upplever stundom liknande motgångar, för mig har det aldrig gått så här långt men jag har varit nära
    personligen tar jag hjälp av regionalt skyddsombud och ombudsmänn när det hättar

    Jag berörs av det jag läser här och hoppas Patrik känner att han har den uppbakning han behöver

    Slutligen vill jag bara säga att det är eldsjälar som Patrik som upprätthåller arbetarnas rättigheter och framförallt påverkar andra att våga säga ifrån

  2. Anders bergaeus:
    30 november, 2019

    Jag har haft äran att jobbat med Patrik i några år. Och få människor jag jobbat med har haft ett så högt risktänk . Jag körde oftast contcham/reachstacker eller var signalman ombord på fartyg när Patrik var kranförare.

    Min oro är som ny utbildad skyddsombud i göteborgs hamn. Vågar man vara skyddsombud. Känns som man har sin anställning som insats.

  3. Gunilla Hultberg:
    26 november, 2019

    Det är ju helt horribelt....viktigt för arbetsgivare att skilja på i vilken roll man agerar.

  4. Leif Eriksson:
    26 november, 2019

    Det är på tiden att ni visar lite muskler mot
    arbetsgivarna .

  5. Petri:
    25 november, 2019

    Det här är ju rent ut sagt åt helvete, hur kan en arbetsgivare agera så här?
    Jag ser framemot Arbetsdomstolen och deras syn på det hela.
    Hörstam, vet att jag inte ens behöver skriva det här men, stå på dig! Dom har inget att komma med och det kommer bli jävligt pinsamt för AG i domstolen, lycka till kompis!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Transportarbetarens logga

Domstol avgör lön för reklamutdelare

Lön. Reklamutdelarna måste sortera 3 200 bilagor i timmen för att anses prestera normalt. Det bestämde arbetsgivaren utan att fråga facket. Ett par medlemmar reagerade och nu ska frågan upp i Arbetsdomstolen.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.