Södertälje Hamn backar inte – skyddsombudet avskedas

Hamn. Södertälje Hamn håller fast vid avskedet av kranföraren Patrick Hörstam, som också är facklig förtroendeman för Transport. Vid den lokala förhandlingen i fredags la bolaget fram nya anklagelser mot honom.

– Det finns inte saklig grund för avsked. Inte ens om det bolaget påstår skulle vara sant, säger Transports förhandlare Patrik Östbjerg, ombudsman i stuveriavdelning 1.

I Södertälje har Transport och arbetsgivaren länge tvistat om arbetsmiljön och hur riskbedömningar ska göras. Stämningen har gradvis försämrats och i egenskap av klubbordförande och skyddsombud hamnade Patrick Hörstam i skottgluggen.

I oktober varslades han om avsked. Han avkrävdes nycklar och annan personlig utrustning och skickades hem med omedelbar verkan.

Vid överläggningarna som följde anklagades han bland annat för arbetsvägran, illojalitet och för att ha uppmanat arbetskamrater att inte skriva upp sig för övertidsarbete. Enligt arbetsgivaren har han också brutit mot tystnadsplikten genom att läcka uppgifter som kommit fram vid rehabiliteringsmöten med andra anställda.

Patrick Hörstam tillbakavisar alla anklagelser. Han anser att han konsekvent har agerat som skyddsombud och facklig förtroendeman för sina arbetskamrater. Vid fredagens lokala förhandling tog Södertälje Hamn även upp det faktum att han jobbat i andra hamnar, efter att han blivit hemskickad och underrättad om det kommande avskedet. Illojalt, anser bolaget med hänvisning till att Patrick Hörstam fortfarande haft lön.

– Jag känner till minst sex personer som jobbat extra i andra hamnar. Ska företaget avskeda alla, undrar han.

Transportarbetaren har pratat med andra hamnarbetare. En av dem säger:

– Det här är iscensatt för att bli av med honom. Det mesta bolaget anför är fejk, rena påhitt. Visst, Patrick har varit besvärlig ibland. Men det är ju hans roll som facklig förtroendeman.

Kollegan reagerar starkt på flera av anklagelserna. En går ut på att Patrick Hörstam ska ha kört vårdslöst med en truck.

– Jag känner Patrick väl och har aldrig sett honom köra vårdslöst. Varken med truck eller i kranen. Han är ju skyddsombud själv. Dessutom kör han väldigt sällan truck.

Enligt kollegan är stämningen mycket dämpad i hamnen, efter avskedet:

– Många tystnar. Man vågar inte öppna truten, av rädsla för repressalier.

En annan hamnarbetare säger:

– Hamnen vill ha bort honom. Men de har ingenting på fötterna. Det man drar fram är lögner och hörsägen. Företagen kan inte ens ange tidpunkten när de här sakerna ska ha inträffat.

Den lokala förhandlingen avslutades i oenighet. Nu väntar central förhandling och eventuellt en process i Arbetsdomstolen.

Vilken anklagelse reagerar Patrick Hörstam själv mest över?

– Det är nog snacket om jag är orsaken till att folk sagt upp sig i hamnen. Men jag ser hela processen som en attack på facket. Jag har agerat som facklig förtroendeman.

Transportarbetaren har sökt Södertälje Hamns vd Robert Tingvall för en kommentar. Han har inte gått att nå. Samma sak med Patrik Rotkvist, operativ chef.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gustaf Sahlin:
    7 december, 2019

    Jag hoppas Patrik får upprättelse
    Men oavsett hur det går i alla processer så kommer det bli en tuff strid både under och efter

    Jag är själv skyddsombud och upplever stundom liknande motgångar, för mig har det aldrig gått så här långt men jag har varit nära
    personligen tar jag hjälp av regionalt skyddsombud och ombudsmänn när det hättar

    Jag berörs av det jag läser här och hoppas Patrik känner att han har den uppbakning han behöver

    Slutligen vill jag bara säga att det är eldsjälar som Patrik som upprätthåller arbetarnas rättigheter och framförallt påverkar andra att våga säga ifrån

  2. Anders bergaeus:
    30 november, 2019

    Jag har haft äran att jobbat med Patrik i några år. Och få människor jag jobbat med har haft ett så högt risktänk . Jag körde oftast contcham/reachstacker eller var signalman ombord på fartyg när Patrik var kranförare.

    Min oro är som ny utbildad skyddsombud i göteborgs hamn. Vågar man vara skyddsombud. Känns som man har sin anställning som insats.

  3. Gunilla Hultberg:
    26 november, 2019

    Det är ju helt horribelt....viktigt för arbetsgivare att skilja på i vilken roll man agerar.

  4. Leif Eriksson:
    26 november, 2019

    Det är på tiden att ni visar lite muskler mot
    arbetsgivarna .

  5. Petri:
    25 november, 2019

    Det här är ju rent ut sagt åt helvete, hur kan en arbetsgivare agera så här?
    Jag ser framemot Arbetsdomstolen och deras syn på det hela.
    Hörstam, vet att jag inte ens behöver skriva det här men, stå på dig! Dom har inget att komma med och det kommer bli jävligt pinsamt för AG i domstolen, lycka till kompis!

Lästips:

Lastbilschauffören "Johan Åkerman" och bemanningsanställda "Johanna Lagerberg". Illustration: Michael Schneider

Modernisering eller bara försämring?

Anställningsskydd. Så ska arbetsrätten förändras. Läs om nya las, som ska vara införd till nästa sommar.

Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.