Smitningar stort problem för många mackägare

Smitnota. Förra året smet 43 000 kunder från tankningsnotan på landets 1 200 privatägda mackar. I snitt hade de tankat för 580 kronor. Totalt var förlusten 25 miljoner kronor.

– Det är ett stort avbräck för stationerna. Men det allvarligaste är ändå arbetsmiljörisken. Det är stressande att hela tiden hålla ett vakande öka på pumparna. Vi har också haft allvarliga skador när personal försökt stoppa smitare, säger Robert Dimmlich, vd för branschorganisationen Svensk Bensinhandel.

Organisationen gör fortlöpande enkäter bland mackägarna om smitningar, rån och stölder. 2016 utsattes stationerna alltså för drygt 43 000 smitningar. Av dem polisanmäldes bara omkring 60 procent.

En orsak är att polisen tar lätt på anmälningarna, enligt Robert Dimmlich:

– Av smitningarna var det bara omkring 1 000 som utreddes av polisen. Andelen gärningsmän som fälls i domstol är så liten att den inte ens syns i vår statistik.

Undersökningar från tidigare år visar att det finns tre huvudtyper av smitare:

  • De förslagna som planerar för att inte betala. Gruppen står för grovt räknat hälften av fallen. Här har gärningsmännen inte sällan falskskyltade bilar.
  • Tillfällighetstjuven – personen som får ett infall och tror sig kunna sticka i väg osedd. Utgör en fjärdedel av smitningarna.
  • Sista fjärdedelen är kunder som faktiskt glömmer notan när de står framför kaffet och korven. En del vänder om när de själva inser misstaget eller kommer snabbt tillbaka när mackpersonalen ringer upp dem.

Enkäterna bland mackarna avslöjar också att smitarna gärna slår till när det är rusning på mackarna, det vill säga på morgonen eller mellan klockan 16 och 18 på sena eftermiddagen.

Geografiskt finns det skillnader. Glesbygdsmackarna är nästan helt befriade från smitningar. Mest utsatta är stationer i storstäder och längs stora trafikleder.

Stationerna har i många år försökt hitta motmedel. Det mest effektiva är pumpar som bara tar kort och förskottsbetalning inne på macken.

Fast branschen har varit skeptisk till de lösningarna. Skälet är att kunden inte i samma utsträckning kommer in i butiken och frestas att köpa exempelvis kaffe och bulle. Vinsten på drivmedlen är marginell och mackarna lever i hög grad på snabbmaten.

CircleK har i nuläget infört förskottsbetalning på 25 procent av stationerna, när kunder vill betala kontant.

– Det vi noterat är att smitningarna inte upphör. Gärningsmännen byter bara station, säger Robert Dimmlich, som återkommer till arbetsmiljörisken.

Anställda uppmanas regelmässigt att inte handgripligen försöka stoppa tjuvar och smitare.

– Tyvärr har vi ändå haft åtskilliga fall där man sprungit ut och försökt ingripa. En stationsföreståndare fastnade med kläderna i smitarens bildörr och släpades med flera hundra meter. Han låg på sjukhus i tre månader.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Till arbetsuppgifterna hör bland annat att stå i kassan, sälja korv, göra smörgåsar, fylla på fika och varor, städa och sköta biluthyrningen. ”Det är det som gör jobbet så roligt, att det är så varierande”, säger Fatima Nilsson. Foto: Pernilla Ahlsén

Nu har Fatima tid att jobba fackligt

Fackligt. Fatima Nilsson har jobbat på bensinstation i närmare 25 år och hon har varit med i facket nästan lika länge. För tre år sedan började hon arbeta mer aktivt för att påverka arbetsvillkoren på stationen.

”Det skulle inte gå att vara trevlig mot kunderna om man inte är det mot de andra som jobbar. Alla här ställer upp för varandra”, säger Peter Svensson på OKQ8:s anläggning söder om Varberg. Foto: Lilly Hallberg

Får vi be om lite hövlighet på jobbet, tack!

Arbetsmiljö. Om hövlighetsforskaren Kristoffer Holm får bestämma blir alla vänligt bemötta på sin arbetsplats. Nu ska han skapa metoder som hjälper arbetsgivare att se till att så sker.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.