”Sluta köra så aggressivt!”

Leif Asplund har kört lastbil i 30 år och undrar vad som hänt med yrkesförarkåren. – Jag ser en aggressiv körning som inte är av denna världen, utbrister han.

Exakt när det började gå utför med hänsyn och säkerhetstänk bland yrkesförarna kan Leif Asplund inte riktigt sätta fingret på. Men han tillbakavisar det generella talet om att de utländska chaufförerna är värst.

– Det här gäller svenska förare från svenska åkerier. Jag har aldrig varit med om maken hur folk beter sig, yrkesförare som hanterar stora tunga fordon. På ett halvår har chaufförerna som passerar mig i motsatt riktning klippt tre av mina backspeglar, säger Leif.

Ändå håller han ut på sin vägkant så långt han någonsin vågar, utan att den ska ge vika, med det 60-tons ekipage han hanterar.

Leif arbetar på Road Cargo Sweden och kör varje dag mellan Norrköping och Heby i Uppsala län.

Det är framför allt på två trånga delsträckor som han sitter på helspänn med hjärtat i halsgropen:

De 15–20 minuternas färd mot Gävle, mellan Heby och Tärnsjö, och den lika långa sträckan mellan Hedesunda och Valbo i Gävle kommun. Och så tillbaka igen.

– På vägsträckor där man inte får hålla mer än 80 kilometer i timmen, enligt lag, lägger de sig med lastbilarna tre till fem meter bakom mig och pressar. Skulle jag bromsa sitter en sån jävel i arslet på mig.

– När de ligger så nära min bakstam ser de ju heller inget, utan måste gå ut till vänster för att få sikt. Sedan kommer nästa i raden och lägger sig ännu längre ut till vänster.

Den typen av ”lastbilståg” möter Leif också i det motsatta körfältet, på väg åt andra hållet. Därför håller han stint uppsikt på mittlinjen. Är ”fordonstågen” för långt över på Leifs sida och vägen alltför smal, så ryker ännu en spegel.

Själv ser han det bara som en tidsfråga innan något allvarligt händer. En kollega till honom råkade illa ut när en mötande timmerbil kom för långt in på hans körfält. Enligt en undersökning som gjordes av Motormännens vägombud, i Motormännens riksförbund, de första veckorna i september i år körde nästan varannan lastbil för fort. Av drygt 3 180 observerade tunga fordon i 19 kommuner landet runt följde knappt 1 530 hastighetsbegränsningarna (48 procent). En jämförelse mellan buss- och lastbilsförare visade också att lastbilschaufför­erna trycker hårdare på gasen.

Ett liknande resultat visar den statliga delrapport, om hur lagar och regler följs i åkeribranschen, som nyligen presenterades för regeringen. Där framgår att cirka 40 procent av lastbilsförarna körde för fort medan 25 procent av busschaufför­erna höll för hög hastighet.

Leif Asplund vädjar till kollegorna att börja hålla avstånd och till polisen att förbättra sin trafikövervakning. Att de är medvetna om problemet har Mikael fått klart för sig efter flera kontakter.

– Jag har varit med om omkörningar, när förarna har noll sikt och bara chansar. Det här är dödens väg. Det handlar om nonchalans och pressade tider. Jag funderar starkt på att lägga av. Man kör ju med fara för sitt eget liv, funderar Leif.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.