Close
Motorvägen klipptes helt av i höjd med Stenungsundsmotet natten till i lördags. Det kommer att ta månader innan E6:an är farbar igen.
Close

Skredet på E6: Tung trafik stora utmaningen

Trafik. Natten till i lördags rasade stora delar av E6:an utanför Stenungsund i ett jordskred. Vägen är nu helt avstängd och trafiken leds om via riksväg 650 över Ucklum. Men Trafikverket vill att tung trafik i stället ska gå via Trollhättan på E45:an.

SOS Alarm fick det första larmet klockan 01.46 på lördagen. Både gamla och nya motorvägen klipptes rakt av. Flera personbilar och en buss hade då kört över raskanten i mörkret, innan E6:an spärrades av i höjd med Stenungsundsmotet. Tre personer fick föras till sjukhus, men de klarade sig undan med lindriga skador.

Skredet har orsakade omfattande förflyttningar i marken. Enligt räddningstjänsten kan vägen på sina håll ha förflyttat sig närmare 50 meter inom rasområdet, totalt cirka 700 gånger 200 meter stort.

Inom rasområdet ligger både en bensinmack och en hamburgerrestaurang. Ett tiotal lastbilar stod också på en intilliggande uppställningsplats. Flera utländska lastbilschaufförer har i medier vittnat om hur de väcktes av skredet, såg hur marken rörde sig och hur jordmassorna krossade byggnaden med hamburgerrestaurangen.

I trakten finns mycket kvicklera, som kan sättas i rörelse av kraftiga regn och markvibrationer. Det regnade när skredet inträffade men enligt SMHI var regnmängderna inte ovanligt stora. Polisen har inlett en förundersökning om grov allmänfarlig ödeläggelse för att undersöka om sprängningar vid en byggarbetsplats i närheten kan kopplas till jordskredet.

Allmänheten uppmanas att hålla sig borta eftersom det ännu inte är garanterat riskfritt att röra sig i rasområdet. Räddningstjänsten arbetar på platsen och det går inte att utesluta nya skred.

Vägen är avstängd i båda riktningar och bedöms vara avstängd under en längre tid, det handlar enligt Trafikverket om ”många månader”.

Trafiken leds nu om via väg 650 över Ucklum, mellan Jörlandamotet och Lyckonamotet, samt på E45 mellan Göteborg och Uddevalla via Trollhättan.

En lastbilschaufför som tog Ucklumsvägen fick vända om. Trafikverket uppmanar tung trafik att köra E45:an, över Trollhättan, i stället för småvägarna förbi E6 mellan Stenungsund och Ljungskile.
­­– En sak som vi kommer behöva titta på lite närmre är hur tung trafik det kan komma, för de vägarna är inte riktigt skapade för att klara av den typen av belastning, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till SR P4 Väst.
Många åkare väntar nu på mer detaljerade besked om hur den tunga trafiken ska ledas om till dess att E6:an är reparerad. Vilket alltså lära dröja en bra bit in på nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Illustration elvägar

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.