Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning
Close
Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen.
Close

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

I hytten började en av de väletablerade, äldre lärarna berätta om sitt privata sexliv för två kvinnliga elever. Han sa att han kanske höll på att bli gubbsjuk, höhö, och att han ”inte fick så mycket hemma”. Sedan kommenterade läraren den ena tjejens luva: ”sexig mössa”. Vid ett annat tillfälle, när eleverna i sista årskursen på fordonsprogrammet övade att kasta band, kom en lärare upp bakom en elev:

– Han kom upp bakifrån, tryckte sig mot henne. Vid en annan händelse, i klassrummet, kom han upp och började massera henne, säger Johanna.

Hon går på fordonsprogrammet på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Och hon är en av flera elever, både nuvarande och tidigare, som reagerat på den sexistiska jargongen. Men som de fått höra är bäst att de vänjer sig vid, ”för att förbereda sig” för verkligheten.

– Det är framför allt två lärare det varit problem med. Det har varit ord, gliringar, kommentarer … Lärare som gick in på ens sociala medier, och gillade gamla bilder man lagt upp. Ingen sa ifrån direkt till dem, berättar Johanna.

Den ene läraren ska också ha skickat nakenbilder till en tjej, och blivit hemkörd av en annan kvinnlig gymnasieelev efter krogbesök.

Till slut fick Johanna och några andra tjejer nog. De vände sig till en kvinnlig lärare, som de hade förtroende för. De vände sig också till skolans kurator. Men något stöd från skolledningen upplevde de inte.

– Vi blev erbjudna kuratorssamtal, och kuratorn tog saken till biträdande rektor. Han vände sig sedan till de båda lärare det handlar om, säger Johanna.

Kallade till möte

Ett par veckor senare var de kallade till möte.

– Båda lärarna kommer in till oss, vi var fyra tjejer, och säger att de fått veta att några tjejer på fordon pratat. Och att det inte var bra. Han som är värst, när det gäller verbala trakasserier, sa i arg ton att han kände sig utsatt och att inget stämmer utan att allt var lögn. Sedan sa han att okej, han kanske hade sagt att någon hade en sexig mössa.

Den kvinnliga, legitimerade, lärare hon och de andra vänt sig till tvingades bort från gymnasiet. Enligt Johanna och kamraterna handlar det om att läraren blev utfryst när hon vägrade godta den accepterade jargongen i lärarkollegiet.

– Jag vet att hon behövdes på skolan, för oss. Så jag vände mig till skolchefen, säger Johanna.

Först var det tveksam om det över huvud taget skulle bli något möte. Men så fick de en halvtimme med skolchefen. Redan efter en kvart sa han dock att ”nu räcker det”. Men tjejerna sa ifrån och de fick sin utlovade tid när de berättade att de talat i två timmar med Avesta Tidning.

Johan Stålhand har själv gått fordonsprogrammet på Karlfeldtgymnasiet. I dag arbetar han som lastbilschaufför i Göteborg, och är aktiv inom facket. Han läste Johannas inlägg på sociala medier och reagerade starkt.

– Man blir förbannad när man hör det här, om en utbildning. Det är en jargong som kanske var okej i en del fikarum för tio år sedan, men inte är okej där heller längre. Särskilt inte efter metoo, säger Johan Stålhand.

– Skulle jag som skyddsombud få höra nåt sånt skulle jag agera direkt. Och killar som kör den stilen blir direkt satta på plats. Branschen vill ha in fler tjejer och de behövs.

Och Johan tycker att det är starkt att Johanna gått ut och berättat öppet om en osund kultur:

– Varmt välkommen inom fackvärlden. Du behövs där också!

Värdegrundsutbildning

Gymnasiechefen heter Rolf Engman. Till Avesta tidningen sa han i september att ärendet ”är komplicerat”. Men efter att både tidigare och nuvarande elever slagit larm har en intern utredning genomförts.

– Det är inte komplicerat när det gäller relationer mellan personal och elever. En utbildning bland personalen ska genomföras. Det är kuratorn som rekommenderat den, säger han.

Samtliga lärare som undervisar på fordonsprogrammet ska gå en värdegrundsutbildning.

Rolf Engman framhåller också att biträdande rektorn, tillsammans med kuratorn, under hösten intervjuat samtliga elever – ett femtiotal – med öppna frågor. I stort sett alla har uppgett att de känner sig trygga på utbildningen. Även elever som tidigare varit kritiska har uppgett att de känner sig tryggare.

Men lärarnas agerande, som tjejerna vittnat om, måste väl vara oacceptabel?

– Ja, självklart. Jag är själv far till tre döttrar och det är inte acceptabelt alls, säger Rolf Engman.

– Jag har haft förklarande samtal med de två lärare som pekats ut.

Rolf Engman kan inte gå in i detalj på samtalen, men det har enligt honom varit ”tydliga samtal”. Nu ser gymnasiechefen att skolans transportprogram är på rätt spår.

Johanna på fordonsprogrammet är en av dem som agerat för förändring.

Tack vare henne och några kamrater verkar det äntligen gett resultat. Men allt har inte fungerat som det varit sagt under hösten.

– Vi blev utlovade att få ha alla praktiska övningar med kvinnliga lärare, men det har inte gått.

Johanna hoppas att det blir bättre:

– Jag tänker jättemycket på dem som går i ettan.

 

Fotnot: Johanna är ett fingerat namn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung kvinna som lyfter tungt paket på ett lager.

Unga arbetare lever farligt

Arbetsskador. Unga mellan 20 och 24 år skadar sig oftare på jobbet, utsätts för mer sexuella trakasserier och får ofta utföra de mest ansträngande arbetsuppgifterna. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.