Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning
Close
Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen.
Close

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

I hytten började en av de väletablerade, äldre lärarna berätta om sitt privata sexliv för två kvinnliga elever. Han sa att han kanske höll på att bli gubbsjuk, höhö, och att han ”inte fick så mycket hemma”. Sedan kommenterade läraren den ena tjejens luva: ”sexig mössa”. Vid ett annat tillfälle, när eleverna i sista årskursen på fordonsprogrammet övade att kasta band, kom en lärare upp bakom en elev:

– Han kom upp bakifrån, tryckte sig mot henne. Vid en annan händelse, i klassrummet, kom han upp och började massera henne, säger Johanna.

Hon går på fordonsprogrammet på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Och hon är en av flera elever, både nuvarande och tidigare, som reagerat på den sexistiska jargongen. Men som de fått höra är bäst att de vänjer sig vid, ”för att förbereda sig” för verkligheten.

– Det är framför allt två lärare det varit problem med. Det har varit ord, gliringar, kommentarer … Lärare som gick in på ens sociala medier, och gillade gamla bilder man lagt upp. Ingen sa ifrån direkt till dem, berättar Johanna.

Den ene läraren ska också ha skickat nakenbilder till en tjej, och blivit hemkörd av en annan kvinnlig gymnasieelev efter krogbesök.

Till slut fick Johanna och några andra tjejer nog. De vände sig till en kvinnlig lärare, som de hade förtroende för. De vände sig också till skolans kurator. Men något stöd från skolledningen upplevde de inte.

– Vi blev erbjudna kuratorssamtal, och kuratorn tog saken till biträdande rektor. Han vände sig sedan till de båda lärare det handlar om, säger Johanna.

Kallade till möte

Ett par veckor senare var de kallade till möte.

– Båda lärarna kommer in till oss, vi var fyra tjejer, och säger att de fått veta att några tjejer på fordon pratat. Och att det inte var bra. Han som är värst, när det gäller verbala trakasserier, sa i arg ton att han kände sig utsatt och att inget stämmer utan att allt var lögn. Sedan sa han att okej, han kanske hade sagt att någon hade en sexig mössa.

Den kvinnliga, legitimerade, lärare hon och de andra vänt sig till tvingades bort från gymnasiet. Enligt Johanna och kamraterna handlar det om att läraren blev utfryst när hon vägrade godta den accepterade jargongen i lärarkollegiet.

– Jag vet att hon behövdes på skolan, för oss. Så jag vände mig till skolchefen, säger Johanna.

Först var det tveksam om det över huvud taget skulle bli något möte. Men så fick de en halvtimme med skolchefen. Redan efter en kvart sa han dock att ”nu räcker det”. Men tjejerna sa ifrån och de fick sin utlovade tid när de berättade att de talat i två timmar med Avesta Tidning.

Johan Stålhand har själv gått fordonsprogrammet på Karlfeldtgymnasiet. I dag arbetar han som lastbilschaufför i Göteborg, och är aktiv inom facket. Han läste Johannas inlägg på sociala medier och reagerade starkt.

– Man blir förbannad när man hör det här, om en utbildning. Det är en jargong som kanske var okej i en del fikarum för tio år sedan, men inte är okej där heller längre. Särskilt inte efter metoo, säger Johan Stålhand.

– Skulle jag som skyddsombud få höra nåt sånt skulle jag agera direkt. Och killar som kör den stilen blir direkt satta på plats. Branschen vill ha in fler tjejer och de behövs.

Och Johan tycker att det är starkt att Johanna gått ut och berättat öppet om en osund kultur:

– Varmt välkommen inom fackvärlden. Du behövs där också!

Värdegrundsutbildning

Gymnasiechefen heter Rolf Engman. Till Avesta tidningen sa han i september att ärendet ”är komplicerat”. Men efter att både tidigare och nuvarande elever slagit larm har en intern utredning genomförts.

– Det är inte komplicerat när det gäller relationer mellan personal och elever. En utbildning bland personalen ska genomföras. Det är kuratorn som rekommenderat den, säger han.

Samtliga lärare som undervisar på fordonsprogrammet ska gå en värdegrundsutbildning.

Rolf Engman framhåller också att biträdande rektorn, tillsammans med kuratorn, under hösten intervjuat samtliga elever – ett femtiotal – med öppna frågor. I stort sett alla har uppgett att de känner sig trygga på utbildningen. Även elever som tidigare varit kritiska har uppgett att de känner sig tryggare.

Men lärarnas agerande, som tjejerna vittnat om, måste väl vara oacceptabel?

– Ja, självklart. Jag är själv far till tre döttrar och det är inte acceptabelt alls, säger Rolf Engman.

– Jag har haft förklarande samtal med de två lärare som pekats ut.

Rolf Engman kan inte gå in i detalj på samtalen, men det har enligt honom varit ”tydliga samtal”. Nu ser gymnasiechefen att skolans transportprogram är på rätt spår.

Johanna på fordonsprogrammet är en av dem som agerat för förändring.

Tack vare henne och några kamrater verkar det äntligen gett resultat. Men allt har inte fungerat som det varit sagt under hösten.

– Vi blev utlovade att få ha alla praktiska övningar med kvinnliga lärare, men det har inte gått.

Johanna hoppas att det blir bättre:

– Jag tänker jättemycket på dem som går i ettan.

 

Fotnot: Johanna är ett fingerat namn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Emma Brodin är ordförande för Transports Örebroavdelning. Foto: Lilly Hallberg

”Svårare säga ifrån som bemanningsanställd”

Facket. Örebroavdelningen har på kort tid haft tre fall som rör sexuella trakasserier. Ordförande Emma Brodin ser allvarligt på arbetsgivare som inte följer lagen – ingen ska bli utsatt eller tvingas höra sexistisk jargong på jobbet.

Josephine. Facket tog strid för henne, som av arbetsgivaren fick höra att hon måste lära sig att lugna ner sig.

Anmälde sextrakasserier – fick sparken

Lager. Bemanningsanställda Josephine slog larm om grova trakasserier och ryktesspridning. Lagerchefen uppmanade henne att själv lösa situationen, utanför jobbet, med kollegan som utsatte henne. Bemanningsföretaget sparkade ut henne. Efter förhandlingar har Transports medlem nu fått rätt till rejäl kränkningsersättning.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.