Skilda åsikter om löneandelen

Hur stor roll spelar det att löntagarnas andel av vinsterna har minskat? Och vems är felet? Det var frågan på Transports tredje seminarium i Almedalen. Förbundsordförande Lars Lindgren menar att fackens låga lönekrav är en anledning. Anders Ferbe, ordförande för IF Metall, hävdar att det inte går att kräva för höga löner utan att riskera jobben, i stället ligger ansvaret hos ägarna.

Under det gångna året har frågan blivit välkänd. Efter boken ”Den sänkta löneandelen” och SVT:s dokumentär ”Lönesänkarna” har frågan väckt stort intresse. Men åsikterna om betydelsen av det går isär.

– För gemene man och löntagare är reallöneutvecklingen mycket mer intressant än löneandelen, och den har stadigt ökat, säger Malin Sahlén.

Hon är projektledare på den liberala tankesmedjan Timbro och menar att det är fel fokus att debattera den sänkta löneandelen.

Trots det var hon inbjuden som gäst till Transports tredje och sista seminarium under Almedalsveckan, för att diskutera just detta.

– Vi har en ojämn fördelning av förmögenheten i Sverige och vi skulle tjäna på att förändra det. Vi skulle tjäna på att ha en mer förmögen befolkning och en mindre förmögen stat, säger Malin Sahlén.

I en fullsatt sal presenterade Erik Bengtsson, forskare och redaktör för boken ”Den sänkta löneandelen”, vad det hela handlar om.

Enkelt förklarat gäller saken hur stor löntagarnas andel av företagens vinster är. Och att den här delen har minskat under de senaste decennierna är ett faktum. Även om utvecklingen har stannat av i Sverige.

– Det finns en total enhet om att löneandelen minskat i världen, men en total oenighet om varför. I Sverige har utvecklingen stått stilla under de senaste 15 åren, men den är på en låg nivå, säger Erik Bengtsson.

Till skillnad från Transports Lars Lindgren menar Anders Ferbe, ordförande för IF Metall, att facken varit starka och klarat utvecklingen bra.

– Vi behöver ställa oss frågan hur det kommer sig att vi i Sverige hållit emot en trend. Som jag ser det släppte vi löneutvecklingen på 80- och 90-talet men från mitten av 90-talet och framåt har vi rättat till det, säger han.

IF Metall har som företrädare för industrin stor makt gällande lönerna och är det LO-förbund som i praktiken sätter märket för övriga grupper i avtalsrörelsen.

Och Anders Ferbe menar att det är svårt att begära mer än vad som redan krävs.

– Vi är oerhört omvärldsberoende. Om vi i Sverige vill behålla en konkurrenskraftig industri kan vi inte plocka ut för mycket. Det finns däremot ett ägaransvar. Det är till exempel ett problem att pensionsstiftelserna driver avkastningskrav på företag och att företagen har svårt att motivera stora investeringar, säger han.

Lars Lindgren, Transports förbundsordförande, håller inte med om Ferbes syn på att jobben skulle vara i fara om löneanspråken blir för höga.

– Det handlar om efterfrågan.

Lindgren menar också att det inte nödvändigtvis är så att lönerna måste stiga skyhögt i varje avtalsrörelse, men att löntagarna i så fall måste få något tillbaka.

– Vi skulle kunna acceptera mer vinstandelar om det investerades mer, men vinsterna försvinner till utlandet, säger han.

Ola Pettersson, chefsekonom på LO, var också en av peneldeltagarna och menade att det trots allt är en central fråga för fackföreningsrörelsen. Han menade att det hänger ihop med kapitalintensiteten, den faktiska vinsten efter ett utfört arbete, som har minskat under de senaste 15 åren.

– Vi behöver titta vidare på det här och ha en strategi för att få tillräckligt med investeringar i Sverige. Det är genom en ökad produktion som vi kan höja löneandelen, säger Ola Pettersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.