Skatteverket kräver Andreassons på 10,5 miljoner

Skatteverket kräver Andreassons åkeri på 10,5 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg för inkomståret 2010. Bakgrunden är att åkeriet bemannar sina 150 bilar med polska egenföretagare. Förarna saknar svensk F-skattsedel och har varken betalat skatt eller sociala avgifter i Sverige eller i Polen.

– Skatteverkets beslut är mycket glädjande. Falska egenföretagare är ett stort problem i åkeribranschen, säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.

Pia Bergman leder Skatteverkets insats mot skattebrott i åkerinäringen.

Väntas fler beslut, som rör andra åkeriföretag?

– Hittar Skatteverket fel i ett företag, är det givetvis intressant att gå vidare. Så småningom blir det säkert fler ingripanden.

Andreassons polska chaufförer är nu under utredning, uppger Pia Bergman. Hundratals förare riskerar eftertaxering i Sverige.

Andreassons åkeri ligger i Veddige i Halland. Affärsupplägget är omdebatterat. I stället för att anställa förare anlitar paret Andreasson polska egenföretagare, som placerats i ett Andreassons eget bemanningsföretag – Zimit Transportförmedling.

I samband med en större granskning av åkeribranschen har Skatteverket gjort revision hos Andreassons. Myndigheten konstaterar att åkeriet omsatte nästan 213 miljoner kronor år 2010.

Omkring 41,2 miljoner gick till inhyrning av utländska förare, främst ”enmansföretagare” från Polen. Skatteverkets utredning visar att chaufförerna saknar svensk F-skattsedel. Bara en handfull har så kallat A1-intyg, en handling som visar i vilket land de sociala avgifterna ska betalas.

När såväl F-skattsedel som A1-intyg saknas är det beställaren som ska betala in sociala avgifter, poängterar Pia Bergman. I det här fallet Andreassons åkeri. Att chaufförerna registrerat firmor hemma i Polen har ingen betydelse.

Den 26 november beslutade Skatteverket att upptaxera Andreassons. Efter schablonavdrag för traktamenten åläggs åkeriet att betala in arbetsgivaravgifter för drygt 30 miljoner kronor som gått ut i ersättning till förarna. Kravet uppgår till 9,5 miljoner, plus så kallat skattetillägg på nästan en miljon kronor.

Andreassons motsätter sig beslutet. Bolaget hävdar att förarna i huvudsak kört utomlands och att de varit bosatta utomlands. Då ska varken skatt eller arbetsgivaravgifter betalas i Sverige, anser åkeriet.

Med stöd av fraktsedlar och andra handlingar underkänner Skatteverket invändningarna. Det är, anser myndigheten, klarlagt att transporterna till största delen utförts i Sverige. Många av förarna uppges dessutom ha jobbat och bott i Sverige i flera år, något som medför att även löneskatten ska betalas här.

Skatteverkets beslut kan överklagas till Förvaltningsrätten.

Vid sidan av skattetvisten har Transport stämt Andreassons åkeri inför Arbetsdomstolen. Förbundet hävdar att företagets chaufförer jobbat under sådana villkor att de ska betraktas som anställda, inte egenföretagare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.