Skatter kan minska klyftorna

Den franske professorn Thomas Piketty har utmålats som något av en ekonomernas rockstjärna och har blivit en husgud för vänsterpolitiker världen över. Han har studerat ökande klyftor och föreslår nya skatter för de rika. Transportarbetaren träffade honom i Almedalen.

Utanför biograf Borgen på Hästgatan i centrala Visby är kön lång redan tidigt på förmiddagen. Men det är inte biobesökare som ska se den senaste science fiction-rullen med Tom Cruise som köar utanför. Alla vill få en glimt av Thomas Piketty, den franske stjärnekonomen som skänker Socialdemokraternas ekonomiska seminarium lite extra strålglans.

Inför en fullsatt biosalong med cirka 200 personer håller Piketty hov. I salarna bredvid följer ytterligare minst 300 åhörare showen och utanför får många besvikna som inte får plats vända om.

1982 hölls det allra första seminariet i Almedalen och det var just socialdemokraternas ekonomiska seminarium. Moderatorn Annika Creutzer konstaterar att det årliga seminariet brukar ge upphov till debatt och att det säkerligen kommer att göra det framöver också.

Pikettys presentation är dock långt ifrån en actionfilm. Istället presenterar han stora mängder ekonomihistorisk statistik i form av grafer och siffror.
– Jag ber om ursäkt för att jag har skrivit en så lång bok, säger han ödmjukt.

Det har tagit honom 15 år att samla in och sammanställa statistiken som visar hur ojämlikheten har ökat i land efter land under de senaste 40 åren. Själv har han tidigare konstaterat att hans arbete inte är svårt, bara tidsödande.

Hans forskning visar att inkomst- och förmögenhetsklyftorna har ökat. De fattiga har blivit relativt sett fattigare och de rikaste har blivit rikare. Och den allra mest förmögna promillen, alltså de riktigt snuskigt rika, har dragit ifrån rejält. Genom sin bok ”Kapitalet i det tjugoförsta århundradet” har han gynnats och fångats upp av vänstervind som blåser. Han tillhör dock själv inte något politiskt parti utan ser sig själv som forskare.

– Jag brukar få frågan varför ingen har studerat detta tidigare. Ekonomer tycker att det är för historiskt och historiker för mycket ekonomi, säger han.

Förklaringen till de ökande klyftorna är enligt Piketty att avkastningen på kapital har varit högre än avkastningen på arbete. Det har lönat sig bättre att placera pengar än att lönearbeta, helt enkelt. En stigande aktiemarknad och allt högre bostadspriser har hjälpt till att vidga klyftorna mellan fattig och rik.

Samtidigt som det offentliga har blivit fattigare och staters ekonomi krisar, så ökar privatpersoners nettoförmögenhet. Så sammantaget är vi rikare än någonsin.

– Kollektivt sett är vi rika, om man räknar ihop offentlig och privat förmögenhet. Vi måste påminna oss om det, säger Thomas Piketty.

Och han tror på en fortsatt skillnad mellan fattiga och rika.
– Vi vet inte var detta kommer att sluta.

Under seminariet i Almedalen varnar han även för ett ”race mot botten” vad gäller bolagsbeskattning. I land efter land sänks skatterna och företagen flyttar dit, där villkoren är mest gynnsamma.
– Först kommer det vara 20 procents skatt, sedan 10, sedan noll. Och till slut kommer vi väl subventionera företagen för att locka dem.

Vad ska man då göra för att komma till rätta med de skenande ekonomiska klyftorna?

Thomas Piketty ordinerar en global förmögenhetsskatt för att utjämna ojämlikheten som uppstår när inkomster av kapital gynnas mer än inkomster av arbete.

Dessutom tycker han att Sverige borde återinföra förmögenhetsskatten, som avskaffades av Alliansregeringen 2007, och arvsskatten, som avskaffades av S-regeringen 2005. Dessutom vill han att det satsas på utbildningssystemen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.