Skaraföretagare krävs på miljoner av Skatteverket

Den omdebatterade Skaraföretagaren Per Strid ligger i fejd med Skatteverket. Strid har i flera år hyrt ut lågbetalda lettiska och rumänska arbetare till bland annat Jula. Inga skatter eller sociala avgifter har betalas i Sverige. Nu kräver Skatteverket Per Strids bolag på närmare två miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg.

Familjen Strid är välkänd i åkeribranschen. En av sönerna, David, åtalades förra vintern för grova skattebrott, luftfakturor och utbetalning av svarta löner i bolag med kopplingar till Skaraslättens Transport. Tingsrätten dömde honom till fyra års fängelse och näringsförbud. Domen har överklagats till hovrätten, som ännu inte tagit upp målet.

Fadern, Per Strid, driver flera företag i Skara. I verksamheten ingår terminalhantering, men också externa uppdrag där Strid tillhandahåller arbetskraft för städning, snöskottning, jordbruk och lagerverksamhet. En stor kund är Jula. Postorderföretaget har kontinuerligt hyrt in arbetare för manuell lossning av containrar.

Uppdragen har förmedlats via Per Strids bolag, Pi-Lots.

Pi-Lots har på papperet inga egna anställda, utan arbetskraften har i stället utgjorts av inhyrda lågbetalda rumänska och lettiska arbetare. Rumänerna har fått sin lön utbetald via det rumänska bolaget Cargo Scan och letterna genom den lettiskregistrerade motsvarigheten, SIA.

Skatteverkets utredning tyder på att Per Strid haft ett stort inflytande i både Cargo Scan och SIA. Lösningen har gjort att Strid kommit undan regelrätta, trygga anställningar och krav på svenska kollektivavtal.

I sitt taxeringsbeslut går Skatteverket inte närmare in på var anställningarna egentligen funnits. I stället konstaterar myndigheten att varken löneskatt eller arbetsgivaravgift betalats in i Sverige. Arbetarna som förmedlats har heller inte haft F-skattsedel eller så kallat E 101-intyg, som talar om att de sociala avgifterna betalas i något annat land.

Mot den bakgrunden krävs Pi-Lots på arbetsgivaravgifterna för de utländska arbetarna. Under 2010 och 2011 fick de letterna tillsammans ut 3,8 miljoner kronor. Skatteverkets krav landar på 1,2 miljoner – plus 120 000 kronor i så kallat skattetillägg.

För den rumänska personalen i Cargo Scan uppgår notan till närmare 600 000 kronor, plus 60 000 kronor i skattetillägg.

Totalt är Per Strid alltså skyldig staten närmare två miljoner kronor. Enligt tidningen Proffs har Strid överklagat båda taxeringsbesluten.

Skatteverket har på kort tid fattat en rad beslut som kan bidra till minskad lönedumpning i åkeribranschen.

I taxeringsbesluten som rör Pi-Lots konstaterar verket att det saknar betydelse om betalningsmottagarna – i det här fallet letterna och rumänerna – varit anställda, uppdragstagare eller egenföretagare. När arbetet utförs i Sverige, och personerna saknar svensk F-skattsedel, är den som beställt och betalat för arbetet också skyldig att redovisa och betala in arbetsgivaravgifter här.

Företag som befinner sig i Pi-Lots situation kan möjligen hävda att de utländska arbetarna varit ”utsända” från sina hemländer, och i så fall omfattas av EU:s så kallade utstationeringsdirektiv. Det kan under vissa omständigheter innebära att löneskatt och sociala avgifter ska betalas i hemlandet.

Men, skriver Skatteverket. Det kräver i så fall att företaget som sänder ut sina anställda driver en omfattande verksamhet i hemlandet.

Så har inte skett när det gäller Cargo Scan och SIA. All verksamhet tycks ha bedrivits i Sverige. Med familjen Strid som enda kund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.