Sjuka kan bli utan ersättning i väntan på utredning

Från och med 1 november stramar Försäkringskassan upp tillämpningen av reglerna för att få sjukpenning. Sjuka som inte har godkända läkarintyg kan bli utan pengar, under tiden som kassan utreder i fall de ska få ersättning eller inte.

Transports regionala skyddsombud i Malmö, Bert Johansson, är både orolig och arg. Sjuka och skadade personer, som redan nu tvingas kämpa för att få rätt till ersättning, riskerar att drabbas hårt igen, varnar han.

Orsaken till åtstramningen är två domar i kammarrätterna i Göteborg och Jönköping, där man kommit fram till att kassan hittills tillämpat reglerna i socialförsäkringen för generöst, uppger Försäkringskassan.

Regionala skyddsombudet Bert Johansson ser framför sig fler långtidssjukskrivna, som får gå långa tider i oviss väntan i fall de ska få pengar eller inte. Ovanpå det kommer i många fall oron ifall de anställda får behålla jobbet eller ska testas mot hela arbetsmarknaden – efter ett halvårs sjukdom.

Johansson fick själv upp ögonen för förändringen efter att en sjukskriven Transportmedlem kontaktade honom. Johansson tycker att handläggarna får för stort inflytande över besluten ifall läkarintygen är tillräckligt bra eller inte.

Redan i dag skulle sjuka behöva vara friska för att orka driva sina ärenden mot olika instanser, anser det regionala skyddsombudet.

– Jag tror vi kommer att få stora problem framöver med handläggare som säger att sjukskrivna saknar tillräckliga underlag och personer som hamnar i kläm.

I sitt arbete följer Bert Johansson med Transportmedlemmar till möten med bland annat försäkringskassan och behandlande läkare. Han har en sammankomst i förra veckan i färskt minne.

– Läkaren och försäkringshandläggaren sa emot varandra när det gällde personens arbetsförmåga. Hur ska det gå för den personen. Blir det någon ersättning eller inte? Ska medlemmen ut och söka andra jobb, undrar Bert Johansson.

Skärpningen kommer i en tid då sjukskrivningarna skenat från ett sjukpenningtal på 6 dagar 2010 till 10,8 dagar i dag. Men nationella försäkringssamordnaren Cecilia Udin på Försäkringskassan förnekar att det rör sig om besparingar.

– Det handlar om att följa den lagstiftning som finns efter domarna som föll för en tid sedan. Vi har inte rätt att betala ut ersättning om vi inte kan styrka att en person har rätt till den, säger hon.

Att som hittills, generellt, betala ut sjukpenning till personer under tiden deras ärenden utreds saknar stöd i socialförsäkringsbalken, uppger Cecilia Udin.

– Vi har helt enkelt gjort en felaktig tolkning och tillämpat lagstiftningen på fel sätt tidigare.

Har informationen gått ut till försäkringstagarna?

– Det kommer att göras löpande, när vi har kontakt i nya ärenden, i fall vi är osäkra över rätten till ersättning. När det gäller pågående ärenden får vi informera i samband med att förlängda läkarintyg kommer in.

– Många gånger är det så uppenbart att personen har rätt till ersättning att vi betalar ut den.

I de fallen handlar det om att handläggaren tar ett tillfälligt (interimistiskt) beslut.

Kriterierna för att tjänstemännen ska kunna ta tillfälliga beslut är att det är ”sannolikt” att en sjuk har rätt till pengar, att ersättningen är av ”väsentlig ekonomisk betydelse” och att kassan utan ”betydande dröjsmål” kan fatta ett slutgiltigt beslut.

Handläggarnas beslut grundar sig också på vad kassan vet om den sjuka sedan tidigare, förklarar Udin.

Hur vanligt är det att Försäkringskassan går emot läkarens sjukskrivning?

– Vi går emot läkarintygen i cirka tre till fyra procent av alla inkomna fall. Omkring tre procent får inte rätt till sjukpenning.

För att personer inte ska drabbas så hårt är det viktigt att de lämnar in kompletterande uppgifter och skickar in nya läkarintyg så fort som möjligt, förklarar Cecilia Udin.

– Gärna elektroniskt, det är ett sätt att snabba på processen.

Det kan vara svårt att ta sig fram i vården och få tillräckligt bra läkarintyg. Vårdcentralens läkare är ofta stressade och har ibland mindre kunskaper i försäkringsmedicin och konsten att skriva läkarintyg, som kassan godkänner.

– I ganska många fall behöver vi begära in kompletterande uppgifter. Det är svårt att säga vad man ska göra ifall man inte får ett bra intyg. Man får be sin läkare beskriva snedsättningar och begränsningar tydligare.

Anställda som har företagshälsovård kan hamna i en gräddfil med kunnigare läkare, jämfört med andra sjuka eller skadade, som hänvisas till allmän vård?

– Vi jobbar hela tiden med att utbilda läkare och de har blivit mycket bättre, men att skriva intyg om aktivitetsbegränsningar och funktionsnedsättningar är svårt. Det är viktigt att läkarna skriver vad de sett vid undersökningen.

– Men, tillägger Cecilia Udin, det finns mer att göra och det kan bli ännu bättre.

Det finns oro över långa handläggningstider och lång väntan för sjuka? Samtidigt kommer uppgifter om att försäkringskassan är överhopad med jobb?

– Det är viktigt med snabb handläggning. Vi måste meddela våra beslut så fort som möjligt och kommer att se till att ta hand om ärendena direkt.

Handläggarna har fått instruktioner om de nya rutinerna och Cecilia Udin tycker inte att sjukskrivna ska oroa sig över brister i deras kompetens.

– De som varit sjukskrivna länge har ju också kontakt med sin personliga handläggare.

Har hälsovården fått information om förändringarna?

– Vi har informerat om det här till vården, nationelllt, regionalt och lokalt. Det är viktigt att enskilda ärenden hela tiden avgörs i samarbete med vården. På de flesta håll har vi elektronisk kommunikation, vilket går snabbare, säger Cecilia Udin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Fick hjälp och vann mot Försäkringskassan

Arbetsskador. Nu har Försäkringskassan fått en smäll på näsan, säger en miljöarbetare och Transportmedlem. Han fick juridisk hjälp av Transport och LO-TCO Rättsskydd – och rätt till sjukpenning och sjukersättning som myndigheten avslagit.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.