Sidbytare möts ofta av misstro

Inte helt ovanligt. Att gå från facket till arbetsgivarsidan blir allt mindre kontroversiellt ju mer individualistiskt samhället blir, tror Transports ordförande Lars Lindgren. Samtidigt finns det fortfarande karriärbyten som inte låter sig göras.

– Om en högt uppsatt facklig företrädare skulle byta sida mitt under en avtalsrörelse skulle det vara direkt olämpligt, säger Anders Kjellberg, professor i sociologi vid Lunds universitet.

Han har forskat om facklig verksamhet i snart 40 år. Att duktiga arbetare avancerar och blir arbetsledare har alltid förekommit. Men då handlar det om att premiera yrkeskunskaper.

– På lite högre nivå är det inte yrkesavancemang på samma sätt, säger han.

När ombudsmän eller fackliga förtroendemän plockas upp av arbetsgivarsidan hamnar de ofta på personalavdelningen. I de fallen är det snarare just de fackliga kunskaperna som arbetsgivaren vill åt, och kanske också relationen till de anställda.

Precis så resonerade hamnbolaget Baltic sea gateway när det valde tidigare stuveriombudsmannen Morgan Gustavsson till ny personalchef.

– Vi ville ha en jordnära person som kan ha en dialog med de anställda. Morgan kände alla i hamnen redan. Dessutom behövde vi någon som vara van vid att jobba praktiskt med arbetsrätt, arbetsmiljö och förhandling. Alternativet var att ta någon direkt från högskolan eller någon större offentlig organisation, säger vd Håkan Bergström.

Professor Anders Kjellberg tycker inte att sidbyten mellan fack och arbetsgivare är helt okomplicerade.

– Visserligen samarbetar man mycket mellan arbetsgivare och fackförbund i Sverige. Men det är trots allt olika roller och två motparter. Att gå från den ena till den andra är ett stort skifte.

– Det är klart att folk vill pröva på nya arbetsuppgifter. Facket brukar också driva att det är viktigt med kompetensutveckling. Men man får skilja på att förstå det ut individens synvinkel och ur organisationens. Ur organisationens är det väl mindre lyckat.

Anders Kjellberg kan komma på en rad områden där en roll på arbetsgivarsidan kan krocka med de tidigare fackliga värderingarna.

– Arbetsgivarna vill ha ökade löneskillnader, att enklare jobb ska ge lägre löner. Facket betonar ofta jämlikhet i lönefrågan. Då blir det konstigt om en tidigare facklig företrädare plötsligt talar för löneskillnader.

Värst av allt skulle det förstås vara om en högt uppsatt facklig företrädare går över till arbetsgivarsidan mitt under till exempel en avtalsförhandling. Men det ser Anders Kjellberg ändå som osannolikt. Inte ens arbetsgivaren vill troligtvis se ett sådant karriärbyte, av rädsla för att förstöra relationerna till facket.

– Bland företag finns det ju ibland klausuler i kontraktet där man inte under viss tid kan få ta vilket jobb som helst. Kanske kan facket överväga något liknande om det här blir ett problem i framtiden.

Transports ordförande Lars Lindgren känner till en rad exempel där aktiva transportare har börjat jobba för arbetsgivaren. Att ombudsmän byter sida är ovanligt även om det förkommer. Bland fackliga förtroendemän är det vanligare.

– Jag har egentligen ingenting principiellt emot det. Det är ju ett steg karriären, man vill kanske utveckla sig och göra nya saker. Om man har med sig det fackliga tänket så tror jag att det kan vara bra för Transport, även om lojaliteten naturligtvis ligger hos arbetsgivaren.

Tror du att det har blivit mer accepterat med den här typen av sidbyten?

– Absolut. När jag började arbeta på tidigt 1970-talet tyckte man det var alldeles fördjävligt och kallade dem för svartfötter.

– Men den synen har nog förändrats. Mycket tror jag eftersom vårt samhälle går in mer och mer på det individualistiska. Förut var kollektivet väldigt starkt och man hade en klasstillhörighet som gjorde att man stannande där man var. Det var säkert många ville ta steget men som inte kunde eftersom trycket var för hårt från arbetskamraterna. I dag tror jag att merparten av de fackliga medlemmarna inser att det där skulle kunna vara jag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.