Sekretessavtal oroar anställa på Tankclean

Miljöföretaget Tankclean begär att de anställda ska skriva på ett långtgående sekretessavtal. Personalen får inte berätta om företagets arbetsmetoder för exempelvis anhöriga eller myndigheter. – Har de anställda synpunkter på arbetsmiljön finns det andra kanaler än facket, säger Tankcleans vd Thomas Nordbeck.

Tankclean finns i Göteborg och på ytterligare fyra platser i Sverige. Företaget arbetar med rengöring av tankbilar, silor och behållare.

På senare tid har anställa kontaktat Transport och undrat om bolaget verkligen kan tvinga dem att skriva på ett sekretessavtal. Förbindelsen är långtgående. Personalen får inte föra vidare uppgifter till någon utanför företaget. Sekretessen gäller inte bara under anställningen, utan också två år efter att man slutat.

Ett krux, påpekar en anställd, är att avtalet inte tydliggör vad som är hemligt. Det handlar i princip om allt från affärsförhållanden till drift och arbetsmetoder – såvitt det inte är ”allmänt känt”.

I en särskild punkt poängteras att utgångspunkten ska vara att ”allt material” omfattas av sekretessen.

På en rak fråga från Transportarbetaren förnekar Tankcleans vd Thomas Nordbeck först att det finns ett sekretessavtal. Närt det står klart att tidningen har en kopia på förbindelsen säger han:

– Jag skulle bara kolla hur du jobbar som journalist.

Nordbeck försvarar sedan avtalet:

– Jag tycker faktiskt inte att det är svårt att utläsa vad som är sekretessbelagt.

Om en anställd har funderingar kring låt säga arbetsmiljöfrågor, kan personen då kontakta facket utan att bryta mot avtalet?

– Det finns andra kanaler än facket, om man känner oro för exempelvis fallskyddet.

Vad händer om en anställd vägrar skriva på sekretessförbindelsen?

– Det händer väl ingenting, det finns fortfarande en sekretess som följer med anställningsavtalet.

Varför behövs i så fall en separat förbindelse?

– Eftersom de anställa inte läser igenom sina kontrakt och kollektivavtal ville vi ha ett förtydligande.

Dan Holke är chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd. Han konstaterar att den här typen av avtal ökat på arbetsmarknaden. Främst på tjänstemannasidan.

– Man kan ifrågasätta nyttan, säger han. Det finns redan en lojalitetsplikt som följer av anställningen. I den här förbindelsen är det oklart vad som egentligen omfattas.

– Man kan också ifrågasätta att avtalet utsträcks att gälla två år efter att anställningen upphört. Den som slutat kan ju inte få sparken. Företaget kan teoretiskt sett begära skadestånd, men då krävs också att bolaget i domstol kan visa att man verkligen lidit skada. Och det är inte så enkelt.

Bör anställda inom Tankclean skriva på avtalet? Dan Holke säger:

– Det finns ingen skyldighet att skriva på. För dem som redan jobbar i företaget är mitt råd att inte göra det. För arbetssökande är situationen annorlunda. Där kan arbetsgivaren välja någon annan, som är mer medgörlig.

Arbetsdomstolen (AD) har under årens lopp avgjort flera tvister där tjänstemän eller konsulter kopierat hela kundregister och tagit med sig till andra jobb eller bolag. Där har AD ofta gått på arbetsgivarens linje.

Men Dan Holke känner inte till något enda fall där AD prövat om ett företag kan sparka en kollektivanställd för att denne vägrat skriva på ett sekretessavtal liknande det som Tankclean tagit fram.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.