Civilminister Ardalan Shekarabi (S), Dagens Industris reporter, pressekreteraren Peter Skeppström.
Close
– Skattepengar ska inte gå till lönedumpning, sa civilminister Ardalan Shekarabi (S) i intervju efter intervju. Här till Dagens Industris reporter. I mitten pressekreteraren Peter Skeppström.
Close

Schystare villkor ska krävas vid upphandling

Dumpade löner eller alltför långa arbetsdagar kommer inte att tillåtas när myndigheter upphandlar färdtjänst, flyttjobb och annat. Däremot det blir fortsatt öppet för företaget att inte betala in till tjänstepension och försäkringar. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) presenterade i dag regeringens förslag till ny upphandlingslag – och han räknar med att det kommer att godkännas av riksdagen.

– Jag måste vara pragmatisk, säger han när Transportarbetaren undrar hur det känns i hjärtat att lägga fram ett förslag där myndigheter ska kunna anlita företag som inte betalar tjänstepension och försäkringar för sina anställda.

Det betyder att de ursprungliga tankarna – en upphandlingslag där myndigheterna kan kräva att anbudsgivarna ska ha villkor som motsvarar branschens kollektivavtal – har slipats av för att de borgerliga partierna ska kunna acceptera förslaget. I en riksdagsdebatt i april stod det klart att Alliansen gick emot det förra förslaget, men att Sverigedemokraterna kanske skulle ge det sitt stöd.

– Vi kommer att kunna ställa krav på försäkringar och pensioner i ett senare skede, när EU har skrivit om utstationeringslagen, tror Ardalan Shekarabi.

I EU pågår nämligen en översyn av lagen som gäller för utstationerade arbetare. Syftet med lagen är att den som jobbar mer än fem dagar i ett annat land än hen är anställd i ska ha lön och villkor som minst ligger på miniminivån i kollektivavtalet i det land jobbet utförs.

Här är grunden i det förslag till ny svensk lag om upphandling som regeringen lade fram i dag:

  • Myndigheter som ska köpa tjänster ska kräva att företagens anställda har lön, semester och arbetstider som motsvarar kollektivavtalet.
  • Myndigheter har möjlighet – men inte skyldighet – att kräva att företagen också står för inbetalningar till de anställdas tjänstepension och försäkringar.
  • Onormalt låga anbud ska nobbas.
  • Kraven gäller inte bara den entreprenör som lämnar anbudet och får uppdraget. Även underentreprenörer ska uppfylla dem.

– Förslaget har remissbehandlats och vi har fört en dialog med fackförbund och arbetsgivare, säger Ardalan Shekarabi. Vi har haft en särskild debatt i riksdagen. Och efter detta har vi valt att justera förslaget.

Transports förbundssekreterare Markus Pettersson är glad över att en skärpning av upphandlingslagen har presenterats:

– Vi har tryckt på i den här frågan under flera år, säger han. Det är bisarrt att skattepengar kan gå till de mest oseriösa spelarna på arbetsmarknaden. Och det här är ett bra steg i rätt riktning.

Markus Pettersson saknar dock tvingande krav när det gäller pensioner och försäkringar.

– Det är olyckligt att företag som inte vill teckna kollektivavtal och inte betala för sina anställdas avtalspension ska kunna vinna upphandlingar. Avtalspensionen är en stor sak för våra medlemmar.

Om regeringens förslag passerar och godkänns av lagråd och riksdag börjar lagen gälla den första januari nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.