Schysta villkor på vägarna – målet för utredning

Inte riktigt lika strikta kör- och vilotidsregler som nu. Plus ansvar för den som beställer transporter att oschysta villkor och illojal konkurrens ska stävjas. Där har du två av sju punkter som regeringen ska låta utreda.

– Den osunda konkurrensen i den tunga transportbranschen är långt ifrån löst, säger infrastrukturminister Anna Johansson när hon presenterar utredningen.
Transportstyrelsen har i dag fått uppdraget att följa upp och utreda hur det ser ut på vägarna. Samt komma med förslag på förändringar.

Att föreslå hur ett skarpare beställaransvar kan se ut kommer först på utredarnas dagordning. Den frågan ska redovisas för regeringen i mars nästa år.

– Beställaransvaret är den tunga delen, säger Anna Johansson. Det kan vara knepigt att hitta en juridiskt hållbar väg, men syftet är att den som beställer transporter ska ta ansvar för att de som kör har schysta villkor och att skatter och avgifter betalas.

– Men det är samtidig det som kan göra störst skillnad för yrkestrafiken.

Lars Lindgren, ordförande i Transport, är glad över att frågan om beställaransvar blir skarp i och med att utredningen får uppdraget.

– Det är synd bara att det tar så jäkla lång tid, kommenterar han. Det där har vi pratat om länge nu.

Övriga frågor för utredaren att borra ner sig i är:

• Utöka möjligheterna att klampa (låsa fast) ett fordon som bryter mot regler.

– Vi vill veta effekten av den ganska nya lagen, och vi vill veta om tiden ett fordon får låsas fast behöver förlängas, säger Anna Johansson.

• Se om det går att tillåta mindre avvikelser från kör- och vilotidsreglerna.

– Framför allt bussbranschen har flaggat om att det är svårt att hålla reglerna när bussen hamnar i kö. Utredningen får titta på hur vi kan behålla principen men kanske göra det lite lättare att följa den i praktiken.

• Bevaka och se om det går att påverka EU:s regler kring vägkontroller av godstrafik.

• Se över cabotagereglerna, som slår fast hur mycket ett utländskt åkeri får låta sina fordon köra inrikestransporter i ett annat land. Föreslå förändringar i EU om det behövs.

• Se över hur EU:s regler för kombinerade transporter (när gods lossas från ett fartyg och fortsätter i lastbil) fungerar när det gäller cabotagetrafik.

– En del av problemen i åkerinäringen är EU-frågor. Vi måste bevaka det som vi tycker är viktigt och försöka påverka.

• Utreda om krav på vinterdäck för tunga fordon behöver utökas.

– Trafiksäkerheten är en oerhört viktig fråga. Utredarna ska titta på Norges strängare regler om vinterdäck, och se om det är motiverat att skärpa kraven här också.

Den 15 mars nästa år vill regeringen ha Transportstyrelsens utredning om beställaransvar. De övriga punkterna ska redovisas den 1 maj 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".