Schysta villkor med vita jobb i två städer

Stockholm och Malmö ska bli bättre på att kräva schysta arbetsvillkor i sina upphandlingar. De som levererar tjänster till staden ska ha kollektivavtalsenliga löner och får inte anlita svart arbetskraft.

– Arbetsmarknaden i Stockholm har varit i en nedåtgående spiral under en tid, med mer och mer svarta och ljusskygga verksamheter. Förhoppningsvis leder det här till att den blir bättre, säger Roger Mogert, ansvarigt borgarråd (S) i Stockholm.

Ett av de första besked som den nya S-ledda majoriteten i Stockholms stadshus gav efter valet var att den tänker återinföra Vita jobb-modellen. Modellen både uppfanns och prövades under Socialdemokraternas förra period vid makten, 2002 till 2006. Men just när stadsfullmäktige tagit beslut om ett brett införande blev det val och makten gick över till Alliansen.

– De började sin mandatperiod med att svepa bort alla krav utom lägsta pris. Ambitionsnivån i de här frågorna har varit ganska låg, säger Roger Mogert.

Redan 2003 tog Roger Mogert initiativ till en modell som skulle säkerställa att staden inte gynnade svartjobb och företag med dåliga arbetsvillkor. Idén kom när han något år tidigare arbetade som utredare på Transports förbundskontor.

– Utgångspunkten var egentligen ett fikarumssamtal på Transport. 2003 samlade jag några fackförbund och sen stötte och blötte vi. Med juristen Kurt Junesjös hjälp landade vi i det som sen blev Vita jobb, säger han.

Vita jobb går ut på att kommunen i sitt upphandlingsunderlag lyfter ut delar ur kollektivavtalet och kräver att de företag som lägger anbud ska leva upp till dem. På så sätt kommer man runt frågan om huruvida det är lagligt att ställa krav på att företagen faktiskt ska ha kollektivavtal eller ej.

– Vi bestämde oss för en modell som vi visste var laglig och ingen skulle överklaga, berättar Roger Mogert.

Modellen hann testas i mindre skala före maktskiftet 2006. I en provupphandling på städområdet, som staden gjorde i samarbete med Svenska Bostäder, fick man goda resultat.

– Vi fick färre anbud till samma pris. Och de riktigt dåliga företagen, med svartarbete, konflikter med Skatteverket och inga kollektivavtal, valde att inte ens lägga anbud.

Nu när Socialdemokraterna sitter vid makten igen, i samarbete med Miljöpartiet och Vänsterpartiet, vill Roger Mogert se snabba resultat. Vita jobb är en av de reformer som stadshusstyret vill införa redan under de 100 första dagarna vid makten.

Malmö har redan gått igenom den process som väntar Stockholm de närmaste 100 dagarna. I februari 2014 tog kommunfullmäktige beslutet om att införa Vita jobb-modellen på alla plan. Under november utbildas alla tjänstemän. Efter det är det skarpt läge.

I Malmö har modellen bestått av två delar. En har varit schysta villkor i arbetslivet. En annan är önskan om att komma till rätta med långtidsarbetslösheten. Och det var egentligen i den änden det började, 2011.

– Vi ville skapa jobb för arbetslösa. Men vi kunde ju inte skjutsa in dem i oseriösa företag, säger kommunalrådet Andreas Schönström (S).

– Samtidigt hade Sydsvenskan en artikelserie om det svarta Malmö. Där kom det fram att de offentliga upphandlingarna driver mycket av den svarta marknaden.

Under 2012 testades modellen i fem upphandlingar i byggbranschen.

– Prisnivån var inte annorlunda än tidigare. Och de företag som var med var positiva. På det här sättet premierar vi ju seriösa företag och sållar bort de andra.

– Det största problemet har varit att skapa sysselsättning. Där har vi fått backa lite. Något företag hade till exempel tidigare anställda med återanställningsrätt. Då kan vi ju inte gå in och kräva att de anställer någon annan.

Transport och andra LO-förbund har en viktig del i Vita jobb-modellen. Upplägget bygger nämligen på att det är representanter från fackförbunden som ska kontrollera att företagen som vunnit upphandlingarna också sköter sig.

Lone Olsson är ombudsman med ansvar för taxi på Transports avdelning 12 i Malmö.

– Som det ser ut nu är jag jättepositiv till Vita jobb. Vi har förstås funderat på hur vi ska hinna med det här. Men kommit fram till att det här också kan vara en fördel för oss.

Hon berättar att många av Transports medlemmar som kör taxi redan arbetar med kommunalt upphandlad färdtjänst.

– Blir det schysta villkor för dem har vi bättre resurser att ta hand om de andra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.