Sara får själv avgöra om nattkunderna är farliga

Under en timme på E6:an passerar du en handfull mackar som har öppet hela natten. Bakom disken på var och en av dem står en ensam anställd som själv avgör om kunderna är så farliga att de inte borde släppas in. Trots att ett av tre rån mot mackar sker på natten.

– Man måste vara medveten om att det kan hända farliga grejer, säger Sara Corneliusson på Shell/Seveneleven i Sandsjöbacka. Men det går inte att vara rädd om man ska kunna jobba på natten.

Trenden går mot färre nattöppna mackar. Branschens bedömning är att service dygnet runt räknades som en större konkurrensfördel för ett eller ett par decennier sedan. Men att kurvan har planat ut sedan underlaget för varje enskild mack har börjat analyseras bättre.

– Egentligen är de där nattimmarna inte lönsamma, säger Håkan Svensson, regionchef på Seveneleven som numera driver Shellmackarnas butiker.

Han har en egen förklaring till att drygt 40 av deras bensinstationsbutiker ändå håller öppet dygnet runt:

– Det är bra för att hinna plocka i ordning till morgonrusningen. Och samtidigt handlar det om konkurrensen med andra bolag.

Senast Brottsförebyggande rådet gjorde en djupdykning i rån mot butiker (2011) var resultatet tydligt: Tre av fyra rån mot bensinstationer hade en ensam anställd bakom disken. Ett av tre rån mot bensinstationer sker mellan klockan två på natten och sex på morgonen.

Transportarbetaren körde från Falkenberg till Göteborg, ungefär tio mil, på E6:an. Fyra mackar hade öppet:

Shell/Seveneleven i Skreabacke. Dörren är upplåst. En ensam anställd kan välja att låsa den om hen bedömer att den som är på väg utgör en risk.

Statoil i Tvååker. Dörren låst. En ensam anställd väljer om hen ska låsa upp och släppa in kunden som är på väg.

Statoil vid Onsalamotet. Dörren låst. En ensam anställd väljer om hen ska låsa upp och släppa in kunden som är på väg.

Shell/Seveneleven vid Sandsjöbacka. Dörren låst. En ensam anställd, för denna natt Sara Corneliusson, väljer om hon ska låsa upp och släppa in kunden som är på väg.

– Jag har fjärrkontrollen i fickan, berättar hon. Och jag öppnar ju nästan alltid. Om jag ska använda nattlucka i stället så får jag springa runt så mycket i butiken, och så blåser det rakt in från luckan.

Nattlucka var annars den modell som fördes fram när Arbetsmiljöverket i början av 2000-talet gjorde en drive och kontrollerade säkerheten för dem som jobbar på nattöppna bensinmackar.

– Vi krävde nattlucka på många ställen, särskilt vid de stora vägarna, säger Roger Simu, enhetschef på Arbetsmiljöverket väst. Kraven är inte generella, utan gäller för just den inspekterade stationen och den som äger det företaget.

Branschens organisation Svensk Bensinhandel samt de stora bensinstationskedjorna konstaterar också att mackar och butiker drivs av enskilda företagare som tar ansvaret för personalens säkerhet.

– Men den anställda ska alltid känna sig trygg, säger Robert Dimmlich, vd för Svensk Bensinhandel. Det är jätteviktigt med lokala bedömningar av riskerna.

Organisationens rekommendationer till sina medlemmar är ändå tydliga. De som jobbar ensamma på nätterna ska:

…ha relevant branschutbildning, särskild säkerhetsutbildning.
…ha två larm, ett så kallat bråklarm i fickan eller bältet och vid kassan ett tyst larm som går direkt till polisen.
…klickers på dörren som gör att den låses klockan 22, och sedan släppa in kunder bara om de känner sig säkra.
…hänvisa till nattlucka om de inte känner sig trygga med personen utanför dörren.
– Jag låser senast vid midnatt, säger Sara Corneliusson på macken i Sandsjöbacka. Sedan har jag fjärrkontrollen i fickan och släpper in folk när jag har sett dem, och många som kommer om nätterna är förresten stamkunder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.