Martin Bjurhem, vd på Bya.
Close
Martin Bjurhem, vd på Bya, anser att det behövs en översyn av lagar och regler som en grund för samarbetet mellan ordningsvakter och polis.
Close

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

– Mitt uppdrag är att ta fram hur ordningsvakterna kan vara med och bidra till polisens mål om en framgångsrik brottsbekämpning och stark lokal närvaro, säger Eva Fredriksson vid Polisens nationella operativa avdelning.

I dag är chansen större att du möter en ordningsvakt än en polis när du rör dig på gator och torg. Samtidigt saknas en nationell inriktning för hur polisen och bevakningsbranschen ska jobba tillsammans.

Situationen förutsätter också att ordningsvakternas utbildning, utrustning och uppdrag ses över. Liksom deras roll och befogenhet att ingripa i olika lägen, till exempel vid en terrorhändelse som den på Drottninggatan i Stockholm.

Parallellt med polisens egen utredning, som ska vara klar i december, har regeringen flaggat för en översyn av lagstiftningen för ordningsvakter och väktare.

– Det måste finnas en rågång mellan vad poliser och vad ordningsvakter kan och får göra och, säger Martin Bjurhem, chef på Bya.

Bya ska utläsas Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd, som bland annat utbildar väktare, skyddsvakter och ordningsvakter. Den drivs av Transport och arbetsgivarna Säkerhetsföretagen.

Martin Bjurhem har fått signaler om att Bya får vara med som en fortlöpande remissinstans i polisens utredning. Här kommenterar han några av de frågeställningar som olika arbetsgrupper inom polisen ska jobba med under sensommaren:

  1. Vilken utbildning, utrustning och arbetsbeskrivning ordningsvakter bör ha.

– Behovet av en översyn är stort. Men den första uppgiften måste vara att se vilken kompetens som behövs hos ordningsvakter i sociala miljöer, sedan kan utbildning och utrustning anpassas till det.

  1. Om poliser och ordningsvakter kan jobba tillsammans med gemensamma utsättningar, utbildningar och övningar.

– Ja, gemensamma utsättningar testas i till exempel Stockholm. Och det vore ingen nackdel om det kunde ske i organiserad form och på flera ställen i landet.

  1. Hur ordningsvakter kan förstärka polisen vid terrorangrepp.

– Våra medarbetares insatser var helt otroliga vid attacken på Drottninggatan. Men det är helt tydligt att det behövs organisation och struktur i samarbetet. Det kanske också behövs gemensamma övningar?

  1. Om det finns risker för lojalitetskonflikter i de fall poliser för befäl över ordningsvakter, som är anställda av företag som i sin tur anlitas av till exempel en kommun.

– Det är extremt viktigt att lagen ses över så att polisen får bestämma bemanningen när ordningsvakter jobbar ute i sociala miljöer, i samråd med bevakningsbranschen. I dag avgörs bemanningen av hur en kommun har upphandlat, säger Martin Bjurhem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Man omkom efter arbetsplatsolycka i Lysekil

Arbetsolycka. En man klämdes på måndagen fast då han lossade gods på ett företag vid hamnen i Lysekil. Mannen skadades så svårt att han senare avled.

Transportarbetarens logga

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Skyddsvakt på Arlanda.

Väktare och ordningsvakter kliver in i avtalsmatchen

Bevakning. Avtalsförhandlingarna är i gång för anställda i bevakningsbranschen. Retroaktiv betalning är ett starkt krav från många medlemmar. – Det är fullt förståeligt. Men med den normering som nu gäller i LO satsar vi hellre på en lösning som ger mer pengar i plånboken, totalt sett, säger Tommy Wreeth, ordförande och förhandlingschef i Transport.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.