Martin Bjurhem, vd på Bya.
Close
Martin Bjurhem, vd på Bya, anser att det behövs en översyn av lagar och regler som en grund för samarbetet mellan ordningsvakter och polis.
Close

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

– Mitt uppdrag är att ta fram hur ordningsvakterna kan vara med och bidra till polisens mål om en framgångsrik brottsbekämpning och stark lokal närvaro, säger Eva Fredriksson vid Polisens nationella operativa avdelning.

I dag är chansen större att du möter en ordningsvakt än en polis när du rör dig på gator och torg. Samtidigt saknas en nationell inriktning för hur polisen och bevakningsbranschen ska jobba tillsammans.

Situationen förutsätter också att ordningsvakternas utbildning, utrustning och uppdrag ses över. Liksom deras roll och befogenhet att ingripa i olika lägen, till exempel vid en terrorhändelse som den på Drottninggatan i Stockholm.

Parallellt med polisens egen utredning, som ska vara klar i december, har regeringen flaggat för en översyn av lagstiftningen för ordningsvakter och väktare.

– Det måste finnas en rågång mellan vad poliser och vad ordningsvakter kan och får göra och, säger Martin Bjurhem, chef på Bya.

Bya ska utläsas Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd, som bland annat utbildar väktare, skyddsvakter och ordningsvakter. Den drivs av Transport och arbetsgivarna Säkerhetsföretagen.

Martin Bjurhem har fått signaler om att Bya får vara med som en fortlöpande remissinstans i polisens utredning. Här kommenterar han några av de frågeställningar som olika arbetsgrupper inom polisen ska jobba med under sensommaren:

  1. Vilken utbildning, utrustning och arbetsbeskrivning ordningsvakter bör ha.

– Behovet av en översyn är stort. Men den första uppgiften måste vara att se vilken kompetens som behövs hos ordningsvakter i sociala miljöer, sedan kan utbildning och utrustning anpassas till det.

  1. Om poliser och ordningsvakter kan jobba tillsammans med gemensamma utsättningar, utbildningar och övningar.

– Ja, gemensamma utsättningar testas i till exempel Stockholm. Och det vore ingen nackdel om det kunde ske i organiserad form och på flera ställen i landet.

  1. Hur ordningsvakter kan förstärka polisen vid terrorangrepp.

– Våra medarbetares insatser var helt otroliga vid attacken på Drottninggatan. Men det är helt tydligt att det behövs organisation och struktur i samarbetet. Det kanske också behövs gemensamma övningar?

  1. Om det finns risker för lojalitetskonflikter i de fall poliser för befäl över ordningsvakter, som är anställda av företag som i sin tur anlitas av till exempel en kommun.

– Det är extremt viktigt att lagen ses över så att polisen får bestämma bemanningen när ordningsvakter jobbar ute i sociala miljöer, i samråd med bevakningsbranschen. I dag avgörs bemanningen av hur en kommun har upphandlat, säger Martin Bjurhem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredning: Fler befogenheter för ordningsvakter

Bevakning. Längre utbildning, fler befogenheter och en helt ny lag. Förslagen är många när regeringens utredare föreslår nya regler för ordningsvakter.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förare dömd för grovt falsklarm

Åkeri. Samhällstjänst 160 timmar för falskt larm, grovt brott. Det blev domen för den lastbilschaufför som larmade om att hans fordon skenade på E20 norr om Alingsås.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.