Martin Bjurhem, vd på Bya.
Close
Martin Bjurhem, vd på Bya, anser att det behövs en översyn av lagar och regler som en grund för samarbetet mellan ordningsvakter och polis.
Close

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

– Mitt uppdrag är att ta fram hur ordningsvakterna kan vara med och bidra till polisens mål om en framgångsrik brottsbekämpning och stark lokal närvaro, säger Eva Fredriksson vid Polisens nationella operativa avdelning.

I dag är chansen större att du möter en ordningsvakt än en polis när du rör dig på gator och torg. Samtidigt saknas en nationell inriktning för hur polisen och bevakningsbranschen ska jobba tillsammans.

Situationen förutsätter också att ordningsvakternas utbildning, utrustning och uppdrag ses över. Liksom deras roll och befogenhet att ingripa i olika lägen, till exempel vid en terrorhändelse som den på Drottninggatan i Stockholm.

Parallellt med polisens egen utredning, som ska vara klar i december, har regeringen flaggat för en översyn av lagstiftningen för ordningsvakter och väktare.

– Det måste finnas en rågång mellan vad poliser och vad ordningsvakter kan och får göra och, säger Martin Bjurhem, chef på Bya.

Bya ska utläsas Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd, som bland annat utbildar väktare, skyddsvakter och ordningsvakter. Den drivs av Transport och arbetsgivarna Säkerhetsföretagen.

Martin Bjurhem har fått signaler om att Bya får vara med som en fortlöpande remissinstans i polisens utredning. Här kommenterar han några av de frågeställningar som olika arbetsgrupper inom polisen ska jobba med under sensommaren:

  1. Vilken utbildning, utrustning och arbetsbeskrivning ordningsvakter bör ha.

– Behovet av en översyn är stort. Men den första uppgiften måste vara att se vilken kompetens som behövs hos ordningsvakter i sociala miljöer, sedan kan utbildning och utrustning anpassas till det.

  1. Om poliser och ordningsvakter kan jobba tillsammans med gemensamma utsättningar, utbildningar och övningar.

– Ja, gemensamma utsättningar testas i till exempel Stockholm. Och det vore ingen nackdel om det kunde ske i organiserad form och på flera ställen i landet.

  1. Hur ordningsvakter kan förstärka polisen vid terrorangrepp.

– Våra medarbetares insatser var helt otroliga vid attacken på Drottninggatan. Men det är helt tydligt att det behövs organisation och struktur i samarbetet. Det kanske också behövs gemensamma övningar?

  1. Om det finns risker för lojalitetskonflikter i de fall poliser för befäl över ordningsvakter, som är anställda av företag som i sin tur anlitas av till exempel en kommun.

– Det är extremt viktigt att lagen ses över så att polisen får bestämma bemanningen när ordningsvakter jobbar ute i sociala miljöer, i samråd med bevakningsbranschen. I dag avgörs bemanningen av hur en kommun har upphandlat, säger Martin Bjurhem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ordningsvakter i tunnelbanan. Foto: John Antonsson

Det gäller i nya lagen för ordningsvakter

Bevakning. Vid årsskiftet börjar nya ordningsvaktslagen gälla. För en ordningsvakt som jobbar på nyårsnatten kommer ett par ändringar redan när fyrverkerierna smäller.

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Våga prata om psykisk ohälsa

Krönika. Den psykiska ohälsan ökar för varje år i det svenska samhället. En skrämmande trend är att den också ökar bland unga människor. Min enkla förklaring till varför det förhåller sig så är att vi (homo sapiens) inte är gjorda för detta moderna samhälle.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.