Whiskey Trio ligger vid kaj i Varbergs.

”Säkerhetsrisken” kvar i Varbergs hamn

Det rostiga fartyget med misär ombord hålls fortfarande kvar i Varbergs hamn. Inspektörer från Transportstyrelsen har varit där hela dagen. De har än så länge inte släppt i väg fartyget med sin, enligt uppgift, explosiva last. Sjömännen har efter fackens ingripande dock fått lakan och täcken i sängarna plus färsk mat och vatten.

Inspektörerna från Transportstyrelsens sjöfartstillsyn stoppade fartyget Whiskey Trios fortsatta resa i fredags i förra veckan. De avslöjade ett antal brister i säkerheten ombord.

– Det allvarligaste just nu är att besättningsmännen visserligen har fått nya kontrakt med godkänd lön – men deras kontraktstid har kortats med fyra månader. Så de kommer inte att tjäna ihop mer pengar än med den usla lön de hade, säger Transports Göran Larsson.

Han är ITF-inspektör och har uppdraget att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar och teckna kollektivavtal för besättningarna samt kolla att dessa följs. Tillsammans med en ombudsman från Seko har han sett till att besättningsmännen på Panamaflaggade Whiskey Trio ska få lön i nivå med den lägsta som accepteras av ILO (FN:s arbetsmarknadsorgan). De har fått upp månadslönen till ILO-nivån 1 070 dollar för en indier och två georgier som låg klart under de turkiska sjömännen ombord.

Göran Larsson har läst tidningen Arbetets intervju med Burcin Tunc, ägare och vd på det turkiska rederi som Whiskey Trio tillhör.

– Jag blir så förbannad, säger Göran Larsson. Han uttalar sig människo-ovärdigt om sina anställda.

Citat från Arbetet som frågar Burcin Tunc varför minst tre personer ombord inte hade ILO:s minimilön:

”– Den här ILO-minimilönen, det är för erfarna sjömän som kan sitt jobb. Men nuförtiden är det vanligt att många unga indier vill arbeta för oss, för de har inga jobb där hemma. De vet inte ens hur man håller i ett rep. Och den här indiern (som sov på några lastpallar, Transportarbetarens anm), han kanske aldrig ens har sett en säng! Han kanske är nöjd.”

– Skrämmande, kommenterar Göran Larsson. Det handlar om utbildade sjömän, lättmatroser och matroser, som har jobbat till sjöss i flera år.

Burcin Tunc säger också i Arbetetintervjun att förhållandena ombord är ok. Att det är svårt för honom att kontrollera om kocken serverar gammal mat. Och att den besättningsman som vill ha en kudde får det – om han bara säger till.

Whiskey Trio är, enligt uppgift, lastad med raketer och explosiva varor, en del från svenska Bofors. Slutdestinationen ska vara Jemen och Oman.

– Av säkerhetsskäl kommenterar vi inte transporter, säger Bofors pressansvariga Jenny Nilsson till Sveriges Television.

Tullverket har ännu inte lämnat ut den tulldeklaration som Transportarbetaren begärt att få ta del av. Svensk polis känner till uppgifterna om farligt gods, men kan enligt sin informatör i Varberg inte undersöka fartyget som räknas som ett utländskt territorium.

– Det här känns inte som det Sverige vi känner till, säger Göran Larsson när han på torsdagskvällen har kommit hem efter flera besök ombord på Whiskey Trio.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.