”Säkerheten är oförändrat god på Arlanda”

Pasi Vuorinen, tillförordnad regionchef på Securitas vid Arlanda, vill inte svara på några frågor om säkerhet, trygghet för resenärer eller brister i säkerhetskontrollerna. Skälet är att Arlanda är klassat som skyddsobjekt.

Pasi Vuorinen hänvisar alla frågor kring säkerheten till Swedavia, i en statlig koncern som, förutom Arlanda, äger och driver ytterligare tio flygplatser i Sverige. Han vill heller inte kommentera den senaste upphandlingen, som löper över tre år, från och med 1 juni 2012.

Till Dagens Nyheter säger Pasi Vuorinen dock att besparingarna, som personalen reagerat så kraftigt över, görs ”för att få lönsamhet i avtalet.”

– Jag kan diskutera missnöjet med personalen men ser ingen anledning till att kommentera avtalet i sig, säger han.

Vuorinen betonar att schemaändringarna, som träder i kraft den 1 april, är framförhandlade med Transports lokala företrädare på Arlanda. De görs för att möta det ökande antalet passagerare på morgnar och kvällar och uppnå nödvändiga besparingar.

– Det här var det bästa vi gemensamt kunde komma fram till. Visst sker det förändringar i tider och antal inställelser på flygplatsen, men vissa kommer faktiskt att få färre inställelser och andra lite bättre scheman.

Det låter som att kvällspersonalen, som nu ska börja arbeta några morgonpass per månad är mest missnöjda?

– Jag tror schemaändringarna har störst inverkan på dem.

Angående missnöjet bland personalen håller regionchefen med om att det varit lite turbulent.

– Vi har haft många chefsbyten som skapat en oro och frustration bland de anställda. De chefer som kommit in har alla haft sina egna visioner och sätt att leda arbetet. Nu jobbar vi med att försöka återvinna förtroendet. Sedan i höstas försöker vi skapa en bättre arbetsmiljö.

Pasi Vuorinen bedömer att personalens larm kring säkerheten på Arlanda främst bottnar i ilska över omorganisationer och brister i omsorgen om personalen.

På vilket sätt arbetar ni med att återskapa förtroendet?

– Vi har mycket högre chefsnärvaro på terminalerna och mer kontakt mellan arbetsledning och gruppledare. Vi vill att de anställda ska känna mer delaktighet i sina arbetsgrupper. Personalvården har vi också börjat se över och ordna med fika- och uppehållsrum. Det kan vara nog så viktigt för att man ska kunna ta sig en kopp kaffe eller äta sin matlåda.

När det gäller schemaändringarna hävdar Pasi Vuorinen att ledningen haft en ”väldigt bra dialog” med ett 15-tal medarbetare, som berörs mest av förändringarna.

– Ensamstående småbarnsföräldrar som inte kan jobba för långa arbetspass försöker vi hjälpa med andra arbetstider. Det gäller över lag anställda som har en tydlig anledning till att de får svårigheter med arbetstiderna. För dem har vi gjort ett antal speciallösningar.

Är det slut på chefskarusellen nu?

– Det hoppas jag, men ytterst är det bara vår vd som kan svara på det. Förhoppningsvis har vi nu en stabil organisation.

Blir det fler omorganisationer och schemaändringar?

– Det är svårt att svara på. Flygplats- och flygtrafiken kan förändras och terminaler göras om, vilket kan påverka vår organisation. Men i dagsläget känner jag inte till några förändringar som ombyggnationer eller liknande. Det är i inget vi planerar för i dagsläget, säger Pasi Vuorinen.

Mats Paulsson är Swedavias säkerhetschef på Arlanda. Han tillbakavisar kritiken om alarmerande brister i säkerhetskontrollerna och uppger att resenärer inte har någon anledning att oroa sig.

– Vi gör regelbundna kontroller av verksamheten för att säkerställa att Securitas levererar det som vi kommit överens om i avtalet. Hittills har vi inte sett några problem med säkerheten. Jag bedömer att den är god på Arlanda.

Personalens kritik mot schemaändringar och besparingar ser Mats Paulsson som en intern process, för Securitas att sköta.

– Hade det varit några större försämringar i säkerheten borde vi ha upptäckt dem vid våra kontroller.

Paulsson anser inte heller att flygplatskontrollanternas larm innebär att några rutiner behöver ändras i Swedavias kontroller av Securitas verksamhet.

– Inget utöver de förbättringar som vi fortlöpande gör.

Uppgifter om att Securitas la ett så lågt bud, för att vinna upphandlingen, att man nu har svårt att få lönsamhet och klara uppdraget kommenterar Mats Paulsson:

– Det kan jag inte uttala mig om. Jag har inte den insikten i Securitas verksamhet.

Säkerhetschefen hävdar att det är både pris och kvalitetskrav, som avgör vid upphandlingar av flygplatsens bevakning.

Har ni pressat priset för hårt från er sida?

– Vi utgår ifrån att de som levererar det vi beställt tar ett skäligt pris, svarar Mats Paulsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.