Ylva Johansson intervjuas
Close
"Principen är likabehandling", upprepade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson i alla intervjuer när förslaget till nya utstationeringsregler presenterades.
Close

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

För snart ett år sedan ändrade EU sitt direktiv om vad som gäller när anställda i ett EU-land tillfälligt skickas till ett annat land i unionen för att arbeta. Detta kallas utstationering och nu ska reglerna i EU:s nya utstationeringsdirektiv föras in i svensk lag.

– Principen är likabehandling, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) när den svenska utredningen presenterades.

– Lika lön för lika arbete på samma plats, preciserade hon.

Utredaren Marie Granlund
Marie Granlund. Foto: Lena Blomquist

Regeringens utredare Marie Granlund har gått igenom hur de svenska lagarna bör ändras för att EU-direktivet ska bli genomfört. Hon sammanfattade sitt 310 sidor tjocka betänkande i tre punkter:

  • De svenska facken ska kunna kräva att utstationerade arbetare får den lön som finns i branschens centrala kollektivavtal. Tidigare angavs att de utländska arbetarna hade rätt att få en ”minimilön”. Nu kan facket alltså varsla om strejk eller blockad för att de ska få lika mycket som en kollega anställd i Sverige.
  • Samma regler ska gälla om en inhyrd arbetare från ett annat EU-land skickas till Sverige.
  • Den som har varit utstationerad i tolv månader (i vissa situationer 18 månader) har även rätt till övriga villkor i ett svenskt kollektivavtal. Facket kan sätta kraft också bakom det kravet genom att varsla om stridsåtgärder.

– Nu blir det upp till de fackliga organisationerna att förhandla med arbetsgivarna om vad de tycker att ”lön” ska innefatta. De utstationerades arbetsgivare ska inte betala lägre löner – men inte heller behöva betala mer än en svensk arbetsgivare i samma situation, sa Marie Granlund vid en pressträff i dag, tisdag.

Byggnads, som finns i den bransch med allra flest utstationerade arbetare, reagerade omedelbart. Fackförbundet är kritiskt mot att arbetsgivarna inte ska betala för de utstationerades resor och traktamenten enligt de svenska avtalen.

För Transport och transportarbetare gäller lagförslagen dock inte. Villkoren för lastbilschaufförer som kör i andra länder än sitt eget har tröskats igenom EU i det så kallade mobilitetspaketet, även kallat vägpaketet. Nu återstår ett steg – en trialog där parlamentet, kommissionen och ministerrådet ska samsas om de slutgiltiga skrivningarna för löner och villkor på Europas vägar.

Planen är att de nya svenska utstationeringslagarna ska träda i kraft nästa sommar. Först ska myndigheter och organisationer säga sitt i en remissrunda. Sedan följer den politiska processen.

– Min bedömning är att partierna i riksdagen ställer upp på de här ändringarna. Sverige ska genomföra ett direktiv som EU redan har fastställt, sa arbetsmarknadsministern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På Truckstop Örebro lever chaufförer som jobbar tillfälligt eller länge i Sverige. Foto: Lilly Hallberg

Politiska partierna: Facket får lösa utländska förares löner

Åkeri. De flesta partier anser att utländska chaufförer ska ha rätt till hygglig lön. Men bara Vänsterpartiet öppnar för att allmängiltigförklara kollektivavtal. Övriga räknar med att marknaden eller facket löser det.

Tommy Johnsson. Foto: Lilly Hallberg

Transportköpare – ta ert ansvar!

Debatt. Stora delar av mobilitetspaketet har nu implementerats i Sverige, det som skulle vara åkeribranschens stora räddning. Det skulle bli konkurrensneutralitet, och svenska löner skulle gälla för utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige. Detta är något som branschen kämpat för länge, men vad blir resultatet?

Infrastrukturminister Tomas Eneroth frågas ut av Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

Ministern: Så ska fusket stoppas

Val 2022. Den sista pusselbiten ska på plats. Så beskriver infrastrukturminister Tomas Eneroth regeringens förslag som ska ge lika villkor och löner på svenska vägar, i en intervju med Transportarbetaren.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.