Ylva Johansson intervjuas
Close
"Principen är likabehandling", upprepade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson i alla intervjuer när förslaget till nya utstationeringsregler presenterades.
Close

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

För snart ett år sedan ändrade EU sitt direktiv om vad som gäller när anställda i ett EU-land tillfälligt skickas till ett annat land i unionen för att arbeta. Detta kallas utstationering och nu ska reglerna i EU:s nya utstationeringsdirektiv föras in i svensk lag.

– Principen är likabehandling, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) när den svenska utredningen presenterades.

– Lika lön för lika arbete på samma plats, preciserade hon.

Utredaren Marie Granlund
Marie Granlund. Foto: Lena Blomquist

Regeringens utredare Marie Granlund har gått igenom hur de svenska lagarna bör ändras för att EU-direktivet ska bli genomfört. Hon sammanfattade sitt 310 sidor tjocka betänkande i tre punkter:

  • De svenska facken ska kunna kräva att utstationerade arbetare får den lön som finns i branschens centrala kollektivavtal. Tidigare angavs att de utländska arbetarna hade rätt att få en ”minimilön”. Nu kan facket alltså varsla om strejk eller blockad för att de ska få lika mycket som en kollega anställd i Sverige.
  • Samma regler ska gälla om en inhyrd arbetare från ett annat EU-land skickas till Sverige.
  • Den som har varit utstationerad i tolv månader (i vissa situationer 18 månader) har även rätt till övriga villkor i ett svenskt kollektivavtal. Facket kan sätta kraft också bakom det kravet genom att varsla om stridsåtgärder.

– Nu blir det upp till de fackliga organisationerna att förhandla med arbetsgivarna om vad de tycker att ”lön” ska innefatta. De utstationerades arbetsgivare ska inte betala lägre löner – men inte heller behöva betala mer än en svensk arbetsgivare i samma situation, sa Marie Granlund vid en pressträff i dag, tisdag.

Byggnads, som finns i den bransch med allra flest utstationerade arbetare, reagerade omedelbart. Fackförbundet är kritiskt mot att arbetsgivarna inte ska betala för de utstationerades resor och traktamenten enligt de svenska avtalen.

För Transport och transportarbetare gäller lagförslagen dock inte. Villkoren för lastbilschaufförer som kör i andra länder än sitt eget har tröskats igenom EU i det så kallade mobilitetspaketet, även kallat vägpaketet. Nu återstår ett steg – en trialog där parlamentet, kommissionen och ministerrådet ska samsas om de slutgiltiga skrivningarna för löner och villkor på Europas vägar.

Planen är att de nya svenska utstationeringslagarna ska träda i kraft nästa sommar. Först ska myndigheter och organisationer säga sitt i en remissrunda. Sedan följer den politiska processen.

– Min bedömning är att partierna i riksdagen ställer upp på de här ändringarna. Sverige ska genomföra ett direktiv som EU redan har fastställt, sa arbetsmarknadsministern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Sju av tio lastbilar hade bristande säkerhet

Åkeri. Polisen och Arbetsmiljöverket har de två senaste veckorna kontrollerat 340 lastbilar. Sammanlagt hittades 300 olika säkerhetsbrister och 40 fall av misstänkta brott mot utstationeringslagen.

Transport vill ha ny myndighet

EU-regler. Trots beslut om lika löner och nya lagpaket som tröskats genom EU jobbar tusentals chaufförer i Sverige med låg lön under usla förhållanden. De flesta omfattas inte av utstationeringsdirektivet och det är oklart vem som ska se till att reglerna i mobilitetspaketet följs.

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.