Close
Ardalan Shekarabi (S) och Gunilla Svantorp (S).
Close

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Transportarbetaren och exempelvis Expressen har de senaste månaderna berättat om usla villkor för förare som kör apptaxi. Rapporteringen har inte gått obemärkt förbi. Under tisdagen den 14 januari presenterade Socialdemokraternas Gunilla Svantorp, ledamot i riksdagens trafikutskott, och Ardalan Shekarabi, arbetsmarknadspolitisk talesperson, i en rad av förslag för att komma åt fusket.

– Det är framför allt ett stort systemfel som vi ser där det har kommit in nya aktörer som har andra metoder. Vi ser att myndigheterna framför allt behöver samarbeta mycket mer. Då tycker vi att vi behöver ha en ”task force”. Att myndigheterna går ihop och verkligen försöker hitta det som just nu är fel. Och inte minst med tanke på alla som jobbar i den branschen, säger Gunilla Svantorp.

S-förslaget om en task force är att Transportstyrelsen ska leda ett myndighetsgemensamt arbete för att angripa fusk och arbetskraftsutnyttjande. De andra myndigheterna som föreslås ingå är Arbetsmiljöverket, Skatteverket och Polisen

– Vår utgångspunkt är ju att försvara den svenska modellen och sättet att leva. Och då är det en av de viktigaste beståndsdelarna att du ska kunna jobba och kunna leva på sin lön. Det är i praktiken hotat med tanke på den utveckling som vi har i taxinäringen. Där människor inte alls har en lön som går att leva på och inte alls schysta arbetsförhållanden och där vi har osund konkurrens också mot de bolag som försöker vara seriösa. Där vi har en lönedumpning i praktiken som är extrem, säger Ardalan Shekarabi.

Socialdemokraterna föreslår också nya regler enligt dansk modell. Shekarabi och Svantorp vill bland annat ha sensorer på sätena i bilarna för att analysera när det suttit kund i bilen. De vill också att apparna blir direkt kopplade till taxametern så att det blir lättare för Skatteverket att kontrollera att åkerierna redovisar skatten rätt.

– På lång sikt så vill vi ju också ha en utredning. Hur blev egentligen avregleringen av taxin? Blev det bra? Kan vi göra på ett annat sätt? För att sen kunna fatta andra beslut, säger Gunilla Svantorp.

– Ja, vi menar att det är regeringens ansvar att ta tag i den här frågan och agera så fort som möjligt. För det är ju en akut kris som pågår och det är faktiskt ett ansvar som en regering har, att ta tag i de problem som vi har i vårt samhälle. Det här är en hel bransch som håller på att gå emot en total social dumpning. Det har varit så länge, men nu förvärras situationen också med de här appbolagens etablering, säger Ardalan Shekarabi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan Larsson:
    16 januari, 2025

    Varför inte börja med.
    Vad krävs för att få taxitrafiktillstånd?
    Den sökande ska ha kapital och reserver på minst 100 000 kr för ett fordon och 50 000 kr för varje fordon som tillkommer därutöver. Du ska också visa tillfredsställande likviditet och soliditet. Trafikverket har utfärdat en vägledning och allmänna råd för den ekonomiska prövningen (publikation 2000:95).

  2. Urban Eriksson:
    16 januari, 2025

    En utredning till!? Lyteskomik av socialdemokraterna.

Lästips:

Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet

Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.

Domstol stoppar Bolt i Sigtuna

Servicetrafik. Förvaltningsrätten underkänner upphandlingen av färdtjänst och skolskjutsar. Sigtuna kommun kontrollerade inte vinnande bolaget Bolts anbud tillräckligt noga och diskvalificerar det, enligt en aktuell dom.

Kadir Kasirga (S). Foto: Sveriges riksdag

Stoppa gigbolagen i välfärden

Debatt. Gigbolaget Bolt har nyligen vunnit upphandlingar om samhällsbetalda resor i både Region Uppsala och Sigtuna kommun. Det handlar om färdtjänst, skolskjuts och sjukresor, transporter som utförs för barn, äldre och personer med funktionsnedsättning.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.