”Rutinerna vid kärnkraftverken fungerade” – De verkar ta det lite grand med ro.

Så kommenterar lokalombudsman Leif Valdén på Transports Uppsala-avdelning reaktionen bland personalen efter Greenpeaces aktioner mot kärnkraftverken i Forsmark och Ringhals i förra veckan.

Den 9 oktober tog sig knappt 60 aktivister från Greenpeace förbi det yttre skyddet genom att klättra över staket och klippa upp stängsel på kärnkraftverken. Syftet var att rikta uppmärksamheten på säkerheten kring anläggningarna. De greps sedan av polisen.

Transportarbetaren har ringt runt för att försöka få svar på frågan ifall rutinerna ändrats eller bevakningsstyrkan förstärkts med fler anställda efter händelsen. Varken fackklubbar, skyddsvakter eller informationsansvariga vill dock svara, med hänvisning till säkerhetsskyddet.

Leif Valdén på Transports avdelning 41 i Uppsala liknar händelsen vid att göra en höna av en fjäder. Han upplever att massmedia överreagerar och att politiker hakar på.

– Det ligger en lockelse i att visa handlingskraft, men egentligen hände ju inte så mycket. Aktivisterna var inte ens i närheten av att ta sig in på skyddat område och ställa till skada. Att hindra människor från att ta sig över staketen i det yttre skyddet är knappast möjligt. Det skulle kräva oerhörda resurser att förhindra det. Vi såg hur det gick den 11 september, riktiga terrorattacker är svårt att skydda sig mot.

Ett par aktivister pekade på dålig säkerhet eftersom de lyckades hålla sig undan på kärnkraftsområdet i 38 timmar utan att bli upptäckta?

– De gömde sig i ett ställverk utanför staketet, så det är väl inte så mycket att säga om. Skyddsvakterna har agerat som de skulle och alla är nöjda med deras insats, menar Valdén.

Han påminner om en tidigare aktion från Greenpeace mot Forsmark för något år sedan och säger med lätt ironi:

– Vi får tacka Greenpeace för att de håller bevakningsstyrkan alert. Det ger bra övning.

Bedömer du att aktionen kommer att förändra rutiner och bemanning?

– Det beror på vad utredningen av händelsen visar. Personligen tror jag att det hela kommer att rinna ut i sanden, säger Leif Valdén.

Han tar inte ställning till kärnkraftens vara eller icke vara och poängterar att han har respekt för att människor har olika syn. Men Valdén anser att aktioner som riktas mot säkerhetsskyddet styr uppmärksamheten åt fel håll, bort från miljöaspekten.

Martin Rohde är väktare och ordförande i Transports Uppsalaavdelning. Han hänvisar bevakningspersonalens försiktighet att tala med media till många anställdas utsatta situation som ”behovare”. Blir en kund missnöjd med en väktare eller vakt, så plockas någon annan in för uppdraget, ungefär som inom bemanningsbranschen.

Även Rohde uppfattar att personalen på Forsmark skötte sitt jobb väl och förklarar att både ledningen för bevakningsbolaget G4S och kärnkraftsverkets ansvariga var ”väldigt nöjda” med personalens insatser vid Greenpeaces förra aktion på anläggningen.

– Det verkar större och värre än det är när någon klättrar över staketet vid ett kärnkraftverk. För att helt förhindra det skulle vi behöva ha kameror överallt eller rulla fram stridsvagnar och det är ju knappast den typ av samhälle vi vill leva i, säger Martin Rohde.

Även han tycker att massmedia har ”blåst upp” händelsen.

– Jag har inga problem med att Greenpeace genomför sina aktioner, men det är viktigt att våra medlemmar kan jobba på ett bra sätt. Ramarna för personalens arbete sätter kunden, genom sin beställning, det har vi inom Transport svårt att påverka.

Andreas Ehm sitter i Transports klubbstyrelse på Ringhals, men hänvisar alla frågor till kärnkraftverks pressansvariga. Kommunikationschef Gösta Larsson har dock inte gått att nå. Biträdande kommunikationschef Tomas Hägg på Forsmark förklarar att det är för tidigt att säga något om ändrade rutiner.

– Det blir inga omedelbara förändringar, men det är naturligtvis något som kommer att analyseras noga, både av oss själva, strålsäkerhetsmyndigheten SSM och polisen efter händelsen med Greenpeace.

Kan det bli aktuellt med personalförstärkning?

– Det kan jag tyvärr inte svara på. Vi kommenterar inga åtgärder alls när det gäller det fysiska skyddet. Då skulle de motverka sitt eget syfte.

Hur händelsen påverkat de anställda vet inte Hägg.

– Men om det finns fall där våra medarbetare behöver stöd på något sätt så får de naturligtvis detta.

Bevakningspersonalen har agerat enligt gällande rutiner och gjort ett mycket gott arbete, menar Tomas Hägg.

– Vår bevakning var på plats inom en sekundskala från det att aktivisterna tog sig över staketet. Vi uppfyller samhällets och SSM:s krav på säkerhet, säger han.

De två personer från Greenpeace som lyckades hålla sig undan från bevakningspersonal och polis i 38 timmar, befann sig inom skyddsobjektsgränsen, men knappt en kilometer utanför Forsmarks så kallade bevakade område, förklarar Hägg.

– De gömde sig på en byggarbetsplats utan övervakning och bevakning, på en krypvind i ett ställverk som håller på att byggas. Om aktivisterna däremot närmat sig ett ställverk som var i drift, så hade de upptäckts.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.