Risker vid ratten

En av fyra förare som dör i trafikolyckor har alkohol i blodet. Men din körförmåga försämras generellt vid så låga promillehalter som 0,2 – när du känner dig avspänd och till freds.

Tömmer du några glas till kan Folkhälsomyndigheten ge fler upplysningar:

För varje 0,2 promilles höjning i blodomloppet fördubblar du risken att omkomma i trafiken, om du sätter dig vid ratten.

Uppgifterna finns att läsa i rapporten Alkohol och hälsa. Där sägs att ungefär 25 procent av förarna som avlider i trafikolyckor har alkohol i blodet. En särskild riskgrupp är unga män, under 21 år med mindre alkohol- och körvana.

Men även förare som dricker lite eller måttligt är inblandade i ”en betydande del av de alkoholrelaterade olyckorna”. De som berusar sig sällan kan vara farligare än de som dricker ofta, enligt rapporten.

Det är svårt att hitta separat statistik och forskning kring alkohol bland yrkesförare. Bilden bekräftas av forskaren Åsa Forsman på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

– Vi har aldrig fått något sådant uppdrag. Kanske är bedömningen att det inte är något stort problem. Företagen jobbar ju en del med att försöka förebygga problemet med alkolås och alkoskåp, säger hon.

Går man till Brottsförebyggande rådets, Brås, statistik så anmäldes cirka 26 300 rattfylleribrott till polisen förra året. Det är en minskning med 2 procent sedan föregående år. De misstänkta rattfylleribrotten beror till stor del på polisens insatser, så siffrorna får tas med en nypa salt, men även de har enligt Brå minskat med 19 procent mellan 2005 och 2014.

I fjol misstänktes 10 000 personer ha kört rattfulla, majoriteten var män även om andelen kvinnor har fortsatt att öka.

Färre körkort dras in på grund av rattfylleri – 2013 återkallade Transportstyrelsen nästan 7 400 kort från påverkade förare. Däremot märktes en ökning bland personer som blir av med körkortet för att de varit opålitliga i nykterhetshänseende.

Det innebär exempelvis att man vid upprepade tillfällen har tagits om hand av polisen för att man varit full eller narkotikapåverkad, inte nödvändigtvis när man kört bil.

En titt i Folkhälsomyndighetens årsrapport 2014 visar att var femte man och var åttonde kvinna i Sverige bedöms dricka så mycket alkohol att de riskerar att drabbas av fysiska och psykiska sjukdomar och sociala problem. Mest utsatta är unga vuxna.

Ändå dricker vi mindre i Sverige, i stort, sedan 2004. Riskkonsumtionen, då vi kan drabbas av fysiska, psykiska och sociala konsekvenser, dalar också.

 

Fotnot: Alkohol ökar risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och psykiska besvär, men färre män än tidigare dör av
alkoholmissbruk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.