Risk för konflikt efter strandade hamnförhandlingar

– Risken för konflikt är överhängande. Så säger Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt efter att förbundet i går valde att stranda förhandlingarna om ett nytt hamn- och stuveriavtal.

Arbetsgivarparten, Sveriges hamnar, presenterade i går, måndagen den 3 september, ett bud på 1 200 kronor i lönelyft och ett 14 månader långt avtal, men Transport gav kalla handen.

Förbundets delegation hade begärt en tusenlapp och var beredd att gå ner till 774 kronor per månad, vid ett ettårigt avtal. Men trots att arbetsgivarnas förslag var högre, var priset för det rejäla lönelyftet för högt. Som motkrav begärde Sveriges hamnar nämligen att få ta över en rejäl tugga av hamnarbetarnas i dag, jämförelsevis stora, inflytande över arbetstiden.

Budet gick ut på att stuveribolagen i fortsättningen fritt skulle få förlägga dagsarbetstiden mellan klockan 06 och 18. Arbetsgivarna skulle också få rätt att beordra övertid, alla förekommande arbetstider. För de anställda skulle det bland annat medföra att deras nuvarande ob-ersättning mellan klockan 16 och 18 försvann.

Marcel Carlstedt kallar budet ett angrepp på hela grundtanken med hamn- och stuveriavtalet. Frågan om förläggningen av arbetstiderna är inte förhandlingsbar. Den lönehöjning som kan förmå arbetarna att vika sig på den punkten finns inte, poängterar han.

– Facklig kamp handlar om mer än pengar. Budet är inte bara ett grundskott mot avtalet utan mot världens alla hamnarbetare.

Sveriges hamnar vidhåller lika bestämt sitt krav på större inflytande. I ett pressmeddelande förklarar den övergripande arbetsgivarorganisation som Sveriges hamnar ingår i, Transportgruppen, att Transport avstått ”en av avtalsrörelsens högsta löneökningar, som arbetsgivarna erbjudit i utbyte mot arbetstidsregler motsvarande arbetsmarknaden i övrigt.”

Arbetsgivarna hävdar är att avtalet är gammalt och behöver moderniseras.

Det bemöter Marcel Carlstedt:

– Det är mycket retorik från Transportgruppens sida. De vill att vi ska gå samma väg som de flesta andra fackförbund. Vi erbjuds några gryn i fickan, men samtidigt säljer vi hux flux ut hela makten över arbetstiden.

Håller arbetsgivarparten lika styvnackat kvar vid arbetstidsregleringen kommer det att kosta, varnar Carlstedt. Han säger sig ha kraft bakom orden med hänvisning till att majoriteten av hamnarbetarna är fackligt organiserade i Transport och Hamnarbetarförbundet, som stöder Transportarbetareförbundet.

– Det här är en ideologisk fråga, det handlar om hamnarbetarnas fritid. Risken för att vi tvingas ta till konfliktåtgärder är överhängande. Men bjuder arbetsgivaren upp till dans, så är vi beredda, säger Marcel Carlstedt.

Rickard Emanuelsson från Sundsvall och Patrik Östbjerg från Göteborg sitter i delegationen som förhandlar om nytt kolletivavtal. De säger sig vägra att ”sälja ut” arbetstiderna.

– Det finns inget pris för det. Vi vill vara med och påverka våra arbetstider.

Om delegationen accepterat arbetsgivarnas bud hade Patrik Östbjerg tvingats emigrera, hävdar han. Så viktig är frågan och trycket från medlemmarna att hålla emot.

Rickard Emanuelsson hade heller inte kunnat återvända till kompisarna i Sundsvall med det beskedet:

– Det är så många som har småbarn och måste hämta på dagis. Hamnarbetarna behöver veta när de kommer hem, annars blir de utkastade från daghemmen. Hårdtolkar man förslaget skulle vi kunna tvingas arbeta fram till 21 på kvällen.

Patrik Östbjerg påpekar att ingen lokal arbetsgivare har begärt centrala förhandlingar.

– Jag förstår mig inte på Sveriges hamnar när det gäller detta, men det handlar förstås om makt.

Både Emanuelsson och Östbjerg är beredda att ta till stridsåtgärder.

– Självklart, i en så viktig fråga.

Hamn- och stuveridelegationen fortsätter nu sina överläggningar på Transports förbundskansli i Stockholm.

 

Fotnot. Hamn- och stuveriavtalet löpte ut den 31 augusti 2012.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.