Riksdagsdebatt om förbättrad transportbransch

Villkoren i åkeri- och taxibranschen måste förbättras, och för det krävs åtgärder. Det tycker trafikutskottet som har lämnat fyra förslag till riksdagen. I mitten av nästa vecka, den 16 maj, ska förslagen upp till debatt.

Trafikutskottet har diskuterat villkoren inom åkeri- och taxibranschen under flera år, och alla i utskottet håller med om att något måste hända för att det ska bli rätsida på branscherna.

Sammanlagt 18 motioner, från olika partier, om allt ifrån säkra uppställningsplatser och konkurrensvillkor inom åkeri, till tillsyn och digitala förarkort inom taxi, har behandlats.

Utifrån detta har utskottet enats om fyra punkter som de föreslår att regeringen tillkännager och som ska leda till förbättringar.

– Från Transports sida välkomnar vi det här, men det är synd att regeringen håller emot så mycket, säger Mattias Schulstad, på Transports samhällspolitiska enhet.

Han menar att problemen, framför allt inom taxi, uppmärksammas gång på gång, men att regeringen gör för lite för att komma tillrätta med dem.

– Det blir åtminstone mer tryck i frågorna när trafikutskottet gör ett sånt här uttalande, säger han.

När det gäller taxi har utskottet fokuserat på två områden. Det gäller dels obligatoriska redovisningscentraler. Frågan diskuterades redan för ett år sedan. Riksdagen skulle föreslå regeringen att arbeta för att alla taxitillstånd ska kopplas till bilarnas taxametrar. För att komma åt svartbetalningarna vill man att förarnas köruppdrag och ersättningar ”tömmas” vid särskilda redovisningscentraler.

När frågan nu diskuterades på nytt i trafikutskottet reserverade sig regeringspartierna mot förslaget. De menar att det redan pågår ett sådant arbete i och med förra årets beslut, men utskottsmajoriteten gjorde att de fick vika sig.

– Det här är det skarpaste förslaget och något som vi på Transport har försökt säga i många år. Eftersom inget har hänt efter diskussionerna förra året är det bara bra att lyfta fram det igen, påpekar Mattias Schulstad.

Dessutom vill trafikutskottet att riksdagen öppet deklarerar att man ska göra en översyn av branschen för att Sverige ska få en seriös taxinäring.

Transport har under många år arbetat för att få rätsida på taxi och ett mål har varit att det blir en övergripande statlig utredning, som följer upp hur branschen har utvecklats sedan avregleringen på 90-talet.

Även för åkeri har utskottet tagit fram två förslag.

Det första gäller den holländska modellen, i fråga om cabotagetransporter. I Nederländerna ska de förare som utför jobben vara anställda i företaget som de arbetar för. Undantag görs för bemanningsanställda i företag med kollektivavtal och för underentreprenörer med egna trafiktillstånd och fordon.

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna vill undersöka om det går att införa en liknande modell i Sverige. Regeringspartierna har hittills sagt nej, med motiveringen att Skatteverket redan gör insatser och att gällande regler ska vara lika, oavsett om det är en svensk eller utländsk åkare. Men efter diskussioner i utskottet och majoritetsbeslut fick högern ge efter.

– Både Holland och Finland skärper reglerna ytterligare eftersom de märker att de inskränkningar i rätten som finns i dag inte fungerar. Det har inget egenvärde i sig att göra inskränkningar, men i Sverige har vi väntat på att marknaden ska reglera sig själv och det har inte hänt, säger Mattias Schulstad.

Den andra åkeripunkten handlar om illegal verksamhet inom åkeribranschen.

Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen har redan börjat arbeta på olika sätt för att lösa problemen, vilket trafikutskottet tycker är bra. Samtidigt konstaterar de att det är ovanligt att den som ligger bakom olagliga cabotagetransporter ställs inför rätta. Därför vill utskottet att riksdagen ska göra tillkännagivande som säger att man ska vidta åtgärder.

– Det är bra att frågorna uppmärksammas, men det räcker inte att få igenom förslag i kammaren, tillsynsmyndigheterna måste också få de resurser som krävs för att genomföra besluten, säger Mattias Schulstad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.