Regeringen tillsätter utredning om ordningsvakter och väktare

Politik. Efter år av prat om förändrade regler för ordningsvakter ska regeringen tillsätta en utredning efter sommaren.

Inrikesminister Mikael Damberg (S) planerar att tillsätta en utredning efter sommaren. Utredningens fokus kommer att ligga på ordningsvakter, men väktarnas roll kommer till viss del också att utvärderas.

– Vi ska börja skriva direktiv nu. Vi har haft en ganska lång tid där många aktörer har efterfrågat en översyn. Det har också funnits en kritisk debatt i allmänheten om hur ordningsvakter i dag används på ett sätt som inte riktigt var tanken från början. Då kan arbetsuppgifter, befogenheter och längden på utbildning behöva ses över. Lagstiftningen är ganska gammal nu, säger Mikael Damberg.

Expressen och Dagens Arbete har rapporterat om flera till synes olämpliga personer som jobbar i bevakningsbranschen. Hur har du reagerar?

– Det är klart jag blir berörd, när inte minst Helle Klein berättade att hon var under hot av högerextremister och, sedan uppfattade att bolaget inte tog hennes känsla på tillräckligt stort allvar. Men frågan är mycket större än så. Polisen har kommit med en begäran om att vi ska se över reglerna för ordningsvakter. De känner att ordningsvakter kan göra en del av arbetet som i dag ligger i gränslandet, som att skjutsa berusade personer som tar tid och resurser från polisen. Då bör man ta ett grepp så att vi använder samhällets resurser så effektivt som möjligt.

Påverkar den senaste tidens rapportering och väktare och ordningsvakter hur ni skriver utredningens direktiv?

– Jag tror att debatten påverkar. Räcker tillsynen som vi har i dag? Vad är sånt som ska vara lagstiftning och vad kan branschen själv ordna när det gäller att upprätthålla förtroendet hos allmänhet och dem man ska skapa trygghet för.

När ska vi vänta oss att något händer?

– Jag vågar inte säga det, man brukar få en tid på sig. Alla känner stor vilja att komma till tals. Utredningen ska göras på rätt och korrekt sätt så att man landar rätt. Men det är klart att vi ska ha det klart under mandatperioden.

– De som har anställt väktare och ordningsvakter ska inte se utredningen som en ursäkt att inte redan nu ta ansvar och göra de säkerhetskontroller och lämplighetsbedömningar som krävs redan nu.

Redan den 1 april finns en ny säkerhetsskyddslag. Den gäller inte bara statliga myndigheter utan också privata företag som jobbar med verksamheter som har en koppling till säkerhetsskyddad verksamhet.

– Jobbar man i verksamheter som har en koppling till säkerhetsskyddad verksamhet måste man göra en analys och en klassning av personalen, och därmed göra en bedömning av vilka krav som ska ställas på anställda, säger Mikael Damberg.

Vad gör jag om min arbetskamrat är nazist?

Bevakning. Expressen och Dagens Arbete har avslöjat att det jobbar, eller har jobbet, mer än 170 personer med koppling till högerextremism i bevakningsbranschen. Vad ska du göra om din arbetskamrat är en av dem?

Om det visar sig att det är en person som har högerextrema eller rent nazistiska åsikter, och att det leder till obehag är det bäst att gå till chefen, rekommenderar Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman med ansvar för bevakningsfrågor.

– Säg till om det inte känns rätt. Om jag har en kollega som har alkoholproblem och är rädd för att det kan leda till problem så går jag till chefen. Det är lättare, då kan chefen erbjuda hjälp. Det är svårare att plocka bort extrema åsikter.

Jerker Nilsson vill påpeka att de extrema yttringar som visat sig i Expressens granskning utgör en väldigt liten del av dem som jobbar, ungefär en procent.

– Hur ska cheferna får reda på vad de har för åsikter? Det kanske är först när de är ute och jobbar som kollegor märker av det.

Enligt Expressens reporter ska det i vissa fall också röra sig om chefer som har de här åsikterna. Vad gör man då?

– Gå till chefens chef, det är alltid i den turordningen. Vissa av de större bolagen har dessutom visselblåsarfunktioner.

Vad tycker Transport om det som uppdagats?

– Vi håller allas lika värde högt. Vi utesluter aktiva Sverigedemokrater, det säger väl allt? Givetvis tar vi avstånd från de här extremisterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    22 mars, 2019

    Transport utesluter aktiva Sverigedemokrater......hm hm hm.....
    Är det att hålla allas lika värde högt......hm hm hm......?
    Tur att jag är ekonomiskt oberoende och inte bryr mig om att Transport gör skillnad på folk..........
    Jag är en passiv Sverigedemokrat och som före detta yrkeschaufför så har jag sett vilka problem det är i samhället!!Vad det beror på får ni själva lista ut!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.