Regeringen beställer ny taxi- och cabotageutredning

Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att kontrollera hur reglerna sköts, både inom taxinäringen och vid cabotagetransporter. Frågor som Transport har försökt lyfta under många år.

Uppdragen om kontroller av transportbranschen avlöser varandra. Utredningar och förslag leder ofta till beslut om nya utredningar, men arbetet leder sakta fram emot förändringar.

Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen gjorde förra året en granskning av hur bra reglerna följs av yrkeschaufförer på de svenska vägarna.

Det resulterade bland annat i förslag om återkommande tillståndsmätningar, utökat riskvärderingssystemet till 2015, och att utreda polisers möjligheter att klampa fordon och hindra dem från fortsatt färd.

I våras lämnade också Trafikutskottet flera förslag för att få ordning på vägarna. Utskottet ville införa obligatoriska tömningscentraler för taxi och göra en översyn av branschen. De efterlyste även en kontroll av regelefterlevnaden för godstrafiken, och problematiken med olagliga cabotagetransporter på vägarna.

Detta ledde till att en majoritet i riksdagen började trycka på regeringen om att agera för få bukt med problemen.

Efter riksdagens uttalande har regeringen tagit upp frågorna.

Transportstyrelsen har nu fått i uppdrag att göra fördjupade analyser om hur reglerna följs i taxibranschen och att se om det finns särskilda problem med cabotagetrafiken.

– Jag träffar regelbundet människor som jobbar på vägarna i Sverige och det är en samstämmig oro jag möter. Den olagliga trafik som förekommer på vägarna försämrar konkurrensen och skapar ett dåligt rykte om företag som gör rätt för sig, men det finns undantag som svärtar ner ryktet för både taxi- och lastbilsverksamheten, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i ett pressmeddelande.

Transportstyrelsen har också fått i uppdrag att se över möjligheten för poliser att ”klampa” fordon och tvinga dem att stanna i väntan på böter. Transportstyrelsens uppdrag blir att reda ut vilka konsekvenser det skulle kunna medföra.

Det här är frågor som Transport har arbetat med under många år och förbundssekreterare Markus Pettersson har tidigare påpekat att det är framsteg även för förbundets politiska avdelning att problemen lyfts upp i riksdagen och regeringen.

– Det är ett stort politisk genombrott. Det innebär ett erkännande av de problem som finns inom godstrafiken, sa han i samband med riksdagsbeslutet.

Senast den 1 december ska Transportstyrelsen redovisa det nya uppdraget för Näringsdepartementet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.