Rånen mot värdetransporter ökar igen

Efter skyddsstopp, omfattande åtgärder, lugn och en nedåtgående trend ökar rånen mot värdetransporter igen. Värst utsatta är värdeväktarna i Stockholm. – Det ser inte bra ut i år. Vi har redan haft nio rån, konstaterar värdebolaget Loomis säkerhetschef Peter Lindahl.

Statistik från Svensk Bankförening och Brottsförebyggande rådet visar att värdetransportrånen förra året ökade med 32 procent, jämfört med 2011.

Orsaken till den plötsliga ökningen kan varken värdebolagen, polisen eller facket riktigt sätta fingret på, även om teorier finns som branschfolk inte vill yppa offentligt.

Många minns säkert ett antal dramatiska rån som riktades mot värdetransporter i mitten på 2000-talet. Väktare hotades med automatvapen och bilar sprängdes. Arbetet stoppades i Stockholm, Transport krävde kraftfulla åtgärder och Arbetsmiljöverket kopplades in. Det ledde till förbättrat skyddsarbete och säkrare utrustning med slutna leveranssystem.

Enligt polis, fack och värdebolag är gärningsmännen som utför rånen unga. Vid lejonparten av rånen blir värdeväktarna hotade ”på trottoaren”, under det moment när transportörerna är på väg mellan kunden, hämtstället eller bilen. När rånarna sedan bryter upp väskorna färgas sedlarna rosa, för att inte kunna användas.

Detta har under den lugnare perioden avskräckt kriminella, som i stället riktat in sig på bland annat guldsmedsbutiker, med större utdelning.

Värdetransportrånen är i stort sett koncentrerade till Stockholm. Andra större städer som Malmö, Helsingborg och Köpenhamn är betydligt mer förskonade, uppger Loomis säkerhetschef Peter Lindahl.

Värdetransportföretaget Loomis dominerar i Stockholmsområdet med cirka 200 väktare. Lindahl berättar om 10 rån mot företaget 2011, som ökade till 16 i fjol. I hela landet utfördes 16 rån 2011, och totalt 26 förra året.

Vad beror ökningen på?

– Det är en bra fråga. Klart är i alla fall att brotten är flest i Stockholm. 98 procent sker här, fast det senaste rånet inträffade faktiskt i Eskilstuna, det överraskade oss.

Någon röd tråd eller gemensamt drag är svårt att uppfatta vid rånen, förklarar Peter Lindahl.

– De sker på spridda platser. Vid bankomater och handelskunder, som affärer och butiker. Kanske kan de yngre gärningsmännen ha någon anknytning till varandra. Ålder känner jag inte till, det är ganska dålig uppklarningsprocent på de här brotten, men vi har fortlöpande kontakt med polisen och diskuterar åtgärder.

Värdetransportörer som drabbas tas väl om hand, enligt både säkerhetschefen och Transports huvudskyddsombud på Loomis i Stockholm, Magnus Kinnunen.

Alla får träffa kurator eller psykolog och den drabbade väljer själv när han eller hon vill återgå till arbetet, däremot uppmuntras de anställda att komma och träffa arbetskamraterna. Vissa är tillbaka redan dagen efter rånet eller rånförsöket medan andra kan behöva vara hemma i flera veckor för att återhämta sig.

Får värdeväktarna räkna med att bli rånade i Stockholm i dag?

– Det finns i bakgrunden i jobbet och ingår som en del i våra rutiner. Men att räkna med att bli rånad är att gå väl långt. Det finns med, som en risk, svarar Peter Lindahl.

Förbättringar av skydd och säkerhet pågår ständigt och i samarbete med Transports representanter, uppger säkerhetschefen. Den höga rånrisken i Stockholm innebär större satsningar på säkerheten där, anför Lindahl.

– Det rör sig om extra bevakning och eskorter av värdefordon.

En effekt av den nya utrustning, som infördes efter den förra rånvågen, är att lyften blivit tyngre för personalen och att belastningsskador och sjukskrivningar ökat.

För att få bukt med detta gick samtliga värdebolag för en tid sedan samman med Transport och enades om en rad åtgärder. En handlade om att trycka på tillverkarna av säkerhetsutrustningen. En annan gällde att utse så kallade ergonomicoacher på arbetsplatserna, som skulle vaka över och föreslå förbättringar av arbetsmiljön.

Enligt olika vittnesmål till Transportarbetaren tycks det här arbetet mer eller mindre ha gått i stå, i efterdyningarna av Panaxias konkurs. Peter Lindahl hävdar dock att insatserna fortskrider.

– Personalens jobb är tungt många gånger och det blir ett antal lyft per dag. Jobbet med ergonomicoacher är jag, som säkerhetschef, inte så insatt i, men vi får frågor från våra arbetsmiljöansvariga när det gäller nya metoder och ny utrustning, som tas fram.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".