Rädslan breder ut sig

Ständiga upphandlingar av verksamheter, nya chefer, sänkta löner och sämre arbetsmiljö. Känslan av att vara andra klassens arbetskraft efter en sjukskrivning eller lång tid av arbetslöshet… Transportarbetaren besökte två av landets många arbetsplatser där tystnaden och rädslan breder ut sig.

Först jobbade de på Ica. Sedan hamnade de hos Bring, innan bemanningsföretaget Proffice tog över.

Nu är de varslade igen för att Ica vill ta tillbaka sin lagerverksamhet. Men när Transportarbetaren åker till Jordbro för att prata med arbetarna blir det tyst. Platschefen sitter med.

Situationen känns obekväm eftersom tidningens reporter lovat de anställda att de ska få vara anonyma. Att vara med på bild skakar de bestämt på huvudet åt.

Förr var det annorlunda. Då kunde reportrar i allmänhet slå en signal till fackklubben, och dyka upp. Nu krävs det ofta att journalisten ringer arbetsledningen för att få en chans att skildra arbetarnas verklighet. Större bolag och internationella kedjor kopplar gärna in sina kommunikationsavdelningar, fast de känner sällan till så mycket om verksamheten på golvet.

På Icas samordningslager i Jordbro utanför Stockholm pågår verksamheten dygnet om, alla dagar i veckan. Härifrån skickas livsmedelskedjans varor vidare ut till butikerna i huvudstadsregionen. 16 personer är fast anställda av Proffice helägda dotterbolag Proffice Logistic Solutions.

Ytterligare elva hämtas från Proffice Industrial och Logistics. (De förstnämnda betalas enligt Transports avtal, de senare enligt Bemanningsavtalet.)

Jag stiger in i fikarummet och platschefen säger att jag får träffa de anställda i en halvtimme. Att besöka eller ta bilder på lagret är däremot inte tillåtet.

På plats i det avskalade rummet finns bara några få arbetare och Transports organizer från avdelning 5 i Stockholm, Bosse Nilsson.

Han har varit där upprepade gånger för att kolla upp de anställdas situation och försöka förmå dem att dra i gång facklig verksamhet på jobbet. Att samla sig och ställa gemensamma krav gentemot Proffice och Ica, när de åter är på väg att förlora jobben.

– Hur känner ni det inför att ha er chef med på mötet? frågar jag som reporter församlingen.

Man kan höra en knappnål falla. Ansiktena är slutna. Jag förklarar det ovanliga i situationen och platschefen skruvar på sig. När tidningen ringde honom före mötet sa han att han måste kontakta sin chef för att kontrollera ifall Transportarbetaren fick komma. Men beskedet uteblev.

Det är fortfarande tyst och efter en stund reser sig platschefen och går till kontoret. Fast först ber han om mitt visitkort och uppmanar tidningen att kontakta hans chef och Proffices pressansvariga. Själv vill han inte uttala sig i tidningen. Man får känslan av att han bär samma munkavle som arbetarna han leder.

Kanske är det en effekt av systemet. Bemanningsbolaget han jobbar för är beroende av uppdrag och vill inte stöta sig med kunderna. Andra bemanningsanställda jag pratat med har uttryckt det: ”Kunderna är Gud. De kan ställa vilka krav de vill. Säga: tack och hej till uthyrningsbolag och plocka bort inhyrda, om de är missnöjda.”

Vad leder dagens allt mer otrygga arbetsliv till i förlängningen? Får vi företag där idéer, förslag och kreativitet dör ut och ersätts med rädsla? Tysta arbetsplatser där var och en sköter sitt och bara gör det man blir tillsagd, av rädsla för att göra fel och bytas ut?

Transportarbetaren väljer att inte citera arbetarna i lunchrummet på Ica:s lager. De har ju förlorat sin anonymitet.  Platschefen vet vilka de är. En anställd skyndar också ikapp reportern efter mötet, orolig över att artikeln ska skada de anställda.

– De flesta är rädda och undrar hur det du skriver kan komma att påverka deras jobb. Det var därför så få kom till mötet. Du skriver väl på rätt sätt? Vi vill ju bara att det ska bli bra för dem som jobbar här och att vi ska få behålla våra jobb, vädjar han.

Uppgiften känns omöjlig. Transportarbetaren ringer upp och träffar några anställda, utanför arbetsplatsen i stället. De kommer till tals i artikeln ”Lagerarbetarna bollas runt och lönerna sänks”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".