Protester med lastbil – mot villkoren i åkeribranschen

På lördag förmiddag väntar en annorlunda syn i Göteborg. Då rullar en kortege med 30 lastbilar från Stenaterminalen mot Götaplatsen. Chaufförer, åkare och och sympatisörer kommer gemensamt att visa sin ilska över situationen i åkeribranschen.

Fack och arbetsgivare protesterar tillsammans och när gångare och fordon gör halt vid Götaplatsen kommer bland annat Transports förbundsordförande Lars Lindgren och Sveriges Åkeriföretags vd Johan Lindström att hålla tal.

En av arrangörerna är Transports avdelning 3 och förare och åkare från olika håll i landet väntas sluta upp. Från Transports Malmöavdelning 12 kommer en busslast med transportare från Skåneregionen, berättar lokala ordföranden Kenneth Pettersson:

– Dumpningen av löner och villkor inom åkeribranschen är ett mycket allvarligt problem. Det här är en viktig angelägenhet för oss alla, så jag hoppas att många sluter upp, inte minst åkerichaufförer, säger han.

Bussen är nästan fullbokad, men än finns det några platser kvar, om fler vill haka på (se nedan).

Fjärrbilsföraren Freddy Welle från Landvetter är en av initiativtagarna. Men varken han eller Transports avdelningsordförande i Göteborg, Patrik Ljunggren, vågar sia om hur många sympatisörer som kan sluta upp.

– Jag skulle kunna gissa på 300 personer, men det kan bli många fler. Man vet aldrig, det är jultid… Får vi med 200-300 personer så kan vi vara jättenöjda, säger Patrik Ljunggren.

Götaplatsen är klassisk mark för arbetarrörelsen, påpekar han, och tillägger:

– Vi vill uppmärksamma både allmänheten och makthavarna på den akuta kris som den svenska åkerinäringen befinner sig i. Utländska chaufförer utnyttjas för slavlöner och seriösa svenska företag och åkare slås ut av aktörer, som använder social dumpning som konkurrensmedel.

Freddy Welle är aktiv inom den så kallade Schysta-villkor-kampanjen, där åkerier som tecknar och följer kollektivavtal märks ut med dekaler på bilarna.

– Jag fick positivt stöd för demonstrationen på Nordiska Transportarbetarkonferensen i Norge förra helgen. Skatteverkets krav på 10,5 miljoner mot Andreassons åkeri känns också som ett ljus i mörkret nu när åkerierna säger upp folk och många chaufförer har det svårt.

Skatteverket godkände inte Andreassons upplägg med polska egenföretagare vid ratten 2010. Inom facket kallas de ”falska F-skattare” eftersom chaufförerna saknar svenska F-skattesedlar och varken har betalat skatt eller sociala avgifter i hemlandet eller Sverige.

I inledningen av planeringen talade Freddy Welle om 15 bilar, men nu blir det 30 fordon som startar vid Stena Danmarksterminalen klockan 11.00 på lördag den 1 december. De kör mot Stora teatern, där de gående demonstranterna ansluter någon kvart senare. Allt från dragbilar till grus-, kran- och linjebilar kommer att synas på gatorna.

– Jag tror mycket på det här. Vi är många som hoppas att manifestationen ska ha effekt. Det sista vi förlorar är hoppet. Det gäller att vi gemensamt visar vår avsmak för den horribla situationen som råder inom åkeribranschen, där fler och fler blir arbetslösa varje dag, menar Freddy Welle.

En som inte jobbar som åkerichaufför, men kommer att delta i marschen ändå är bemanningsanställda Pernilla Tidvall.

– Vi måste stötta varandra inom Transport. Vi jobbar ju alla för bättre villkor inom arbetslivet och då är det viktigt att engagera sig, även om man arbetar i en annan bransch. Det handlar om allas lika värde och jag förväntar mig stöd från andra om vi gör någon typ av aktion inom bemanning. Ju fler vi är, desto starkare intryck gör vi, säger hon.

 

Fotnot. Mer om Malmöavdelningens bussresa finns att läsa på www.transport.se. Gå till ”din avdelning”, högt upp till höger på webben. Eller ring till avdelning 12 på tel 010-480 32 62 eller 010-480 30 12. Information finns också på Göteborgsavdelningens webbsida, även den under ”din avdelning”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".